دسته: خبرهای بومی

در این مقاله سعی در پرداختن به موضوع کاربران غیرواقعی یا همان فیک ممبر معروف در صفحه مجازی رسمی روز کیش یا همان "کیش 20 آبان" داریم، صفحه‌ای پر از کاربران فیک که تنها خاصیتشان بازی با اعداد و بزرگنمایی است و در حقیقت هیچ منفعتی برای صفحه مذکور ندارند. به همین منظور صفحه اینستاگرامی "کیش 20 آبان" را پردازش و به نتایجی قابل تأمل دست‌یافتیم.

20 آبان در اقدامی قابل‌تقدیر به‌عنوان روز کیش نام‌گذاری شده و تمامی تلاش‌ها برای هر چه‌بهتر برگزار شدن این روز آغاز شد. معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی برنامه‌های این رویداد به کیشوندان و مردم سرزمین اصلی برخی فعالان حوزه رسانه (خبرنگاران جزیره کیش) و چند فعال فضای مجازی کیش را به همکاری با این معاونت دعوت نمود. فعالیت تیم رسانه‌ای در قالب مصاحبه با اشخاص و مدیران تأثیر گذار کیش و فعالیت تیم فضای مجازی به صفحات مجازی‌ای بانام "کیش 20 آبان" دو هفته مانده به 20 آبان آغاز شد.

تیم رسانه‌ای فعالانه به تولید محتوا پرداخته و محتوای تولیدشده را جهت انتشار هر چه‌بهتر در اختیار روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش و البته تیم فضای مجازی قرار داده و از این قسمت به بعد فعالیت این تیم (فضای مجازی) به‌منظور انتشار هر چه‌بهتر این محتوا آغاز می‌شد.

در بخش انتشار در فضای مجازی اما، مشکلاتی وجود داشت که پیش‌تر هم در برخی صفحات مجازی به‌اصطلاح بزرگ این جزیره مرجانی مشاهده می‌شد، مشکلی به نام کاربران غیرواقعی یا همان فیک ممبرهای معروف. حساب‌های فیک را می‌توان از ظاهر آن‌ها شناخت، صفحاتی با تعداد دنبال کننده‌ای بالا و تعداد دنبال شونده کم، به‌طورمعمول پر از تصاویر تکراری و تصاویر بی‌ربط  به نام آن و البته نام این صفحات نیز اغلب از نام‌های عجیب یا بدون هیچ مفهوم و غیرواقعی است.

با نگاهی به صفحه اینستاگرام "کیش 20 آبان" متوجه 2200 دنبال کننده این صفحه اینستاگرام شدیم، برای صفحه‌ای که هنوز یک ماه هم از شروع فعالیت آن نگذشته بود 2200 دنبال کننده آمار خوبی بود اما با توجه به سابقه تیم پشتیبانی آن در جمع‌آوری اعضای غیرواقعی در صفحات مجازی به پردازش این دنبال کننده‌ها پرداختیم و به پیش‌بینی خود نزدیک و نزدیک‌تر شدیم. بلی، دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامی "کیش 20 آبان" هم مانند دیگر صفحات منتسب به این تیم مجازی مملو از کاربران غیرواقعی بود و حتی در پردازش بیشتر متوجه شدیم آمار لایک ها و مشاهده ویدئوهای این صفحات نیز سرشار از کاربران غیرواقعی است.

حال باید دید وجود این صفحه مجازی سرشار از کاربران غیرواقعی چه دردی از اطلاع‌رسانی برنامه‌های 20 آبان دوا کرده است و چه هزینه‌ای برای پشتیبانی این صفحه پرداخت‌شده است چراکه اثبات غیرواقعی بودن کاربران این صفحات به این تیم سخت نیست و نیازمند کمی واقع‌نگری و احساس وظیفه از سوی مسئولان امر است و می‌تواند پیش‌زمینه برای عدم تکرار این‌گونه واگذاری‌ها شود.

(نمونه ای از صفحات غیرواقعی دنبال کننده صفحه "کیش20آبان")

{image path="images/2018/11/6b11309bbc.jpg"}

{image path="images/f7d0941202.jpg"}

برچسب ها :