دکتر رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در این باره گفت:باید توجه کنیم که شپش سر در تمام کشورها وجود دارد، اما این بیماری در فصول خاصی از سال به دلیل شرایط خاص زندگی و فرم پوششی که وجود دارد، افزایش می‌یابد و دوباره بعد از مدتی میزان آن پایین می‌آید.

به گزارش صبح کیش دکتر رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در این باره گفت:باید توجه کنیم که شپش سر در تمام کشورها وجود دارد، اما این بیماری در فصول خاصی از سال به دلیل شرایط خاص زندگی و فرم پوششی که وجود دارد، افزایش می‌یابد و دوباره بعد از مدتی میزان آن پایین می‌آید.
وی رعایت بهداشت، آموزش نحوه صحیح درمان و بررسی و درمان همزمان اطرافیان فرد آلوده به شپش را از جمله راهکارهای مهم کنترل انگل برشمرد و گفت : احتمال افزایش آمار موارد آلودگی به شپش در بین نوآموزان و دانش آموزان، کم نیست ومتأسفانه علیرغم اطلاع رسانی گسترده ای که بخصوص ظرف یکی دوسال گذشته از طریق کارشناسان مرکز توسعه سلامت کیش انجام شده گاها شاهد درمان های سنتی و نادرست توسط برخی خانواده ها هستیم.
این پزشک در خصوص این بیماری توضیح داد و گفت :پدیکلوز که در زبان عامیانه رشک یا شپش نامیده می شود یک انگل خارجی است که از خون انسان تغذیه می کند. شپش محدود به جامعه یا طبقه خاصی نیست .
بزاق شپش حاوی مواد ضدانعقادی است که از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خارش شدیدی را موجب می شود.در واقع شپش نمی پرد و نمی جهد بلکه حرکت سریع دارد. درر نزدیکی کف سر تخمهای شپش ماده کوچک بوده و به ساقه مو چسبندگی پیدا می کند.تخمها حدود هشت روز بعد به حشره تبدیل می شوند.
دکتر رضانیا افزود :شاید عده ای بر این باور باشند که این مشکل با توجه به انواع مختلف شامپوها و بالارفتن سطح بهداشت منسوخ شده اما هم اکنون شپش گستردگی جهانی دارد و در بسیاری از کشورها مانند انگلیس، کانادا، برزیل، فرانسه و هند نیز شایع است.
دکتر رضانیا خارش، بی قراری کودکان، عفونت ثانویه، بدبویی و به هم ریختگی موها را از جمله علائم شپش سر عنوان و بیان کرد:بیشتر مبتلایان ممکن است علامت خاصی نداشته باشند
گفتنی است در حال حاضر، بهترین و مؤثرترین درمان آلودگی شپش، استفاده از شامپوی پرمترین و برای رشک زدایی نیز استفاده از مخلوط آب و سرکه است که با تجویز پزشک انجام میشود.
شایان ذکر است تیم سلامت مرکز توسعه سلامت شامل کارشناسان و مراقبان سلامت  با حضور در مدارس و مهدهای کودک ضمن ارائه آموزش های لازم به مربیان و والدین ،موارد مشکوک را به پزشک این مرکز  ارجاع میدهند ودر صورت تایید پزشک مربوطه داروی رایگان (شامپو)در اختیار این افراد قرار داده میشود.
روابط عمومی مرکز توسعه سلامت کیش

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.