بارندگی دو روز گذشته جلوه های غیرقابل تصوری از ضعف زیرساختی در مهم ترین بندرگاه مسافری کشور به نمایش گذاشت و دروازه ورودی جزیره کیش با کمترین بارش زیر آب رفت.

جزیره زیبای کیش یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور است که با برخورداری از ظرفیت های بکر و بی نظیر در کنار زیرساخت های منحصربه فرد جذب توریسم به شمار می رود و سالانه پذیرای حجم قابل توجهی از گردشگران خارجی است.

تردد به کیش از راههای آبی و هوایی صورت می گیرد که چارک و آفتاب اصلی ترین بندرگاههای تردد مسافران دریایی به این جزیره رویایی بشمار می رود؛ حقیقتا مهم ترین اصل گردشگری جزیره کیش برخورداری از سیستم های نوین خدمات رفاهی و گردشگری است که مشابه آن در هیچ کجای کشور دیده نمی شود اما ضعف های زیرساختی راه دسترسی به این جزیره را با مشکل مواجه کرده است.

بندر چارک به عنوان مرکز بخش شیبکوه از توابع بندرلنگه در فاصله 32 کیلومتری از کیش بعد از بندر آفتاب نزدیک ترین خشکی برای رسیدن به جزیره رویایی محسوب می شود و سالانه میزبان میلیون ها مسافرعبوری است.

دهستان چارک یا بندرچارک که در قدیم با نام چاه رقیه معروف بوده به دلیل موقعیت جغرافیایی و فاصله حداقلی ۷۰ درصد از حجم مسافران و گردشگران اقصی نقاط کشور را به کیش راهی می کند.

استقبال بی نظیر مردم از جزیره تفریحی کیش و تمایل به سفر با خودرو شخصی موجب شده تا بندر چارک در ایام نوروز و فصل زمستان میزبان بیشترین میزان گردشگران باشد که این بندر را به مقصد نهایی میلیون ها مسافر تبدیل کرده است.

بندر چارک با جمعیت  پنج هزار نفر دارای اسکله مسافربری،شناورهای دریایی و لندینگ کرافت است که برخلاف جایگاه ویژه خود در زمینه جذب گردشگر و اقتصاد توریسم محور از امکانات حداقلی رنج می برد و مهم ترین مشکل آن در جاده دسترسی به چارک نمود پیدا می کند.

جاده آبنمای دروازه ورود به جزیره کیش با مشکل زیرساختی و عدم بهسازی روبروست که در صورت بروز بارندگی کاملا مسدود می شود و تردد مسافران را با مشکل مواجه می سازد؛ موضوعی که در آستانه سال نو و ورود جمعیت قابل نلاحضه گردشگر به منطقه عینا هویدا شد و با طغیان رودخانه موجب اختلال در تردد مسافران و گردشگران شد.

{image path="images/2019/03/74d082bfc2.png"}

مشکل جاده آبنمای بندر چارک بارها از سوی مسولان به گوشه مقامات استانی و کشوری رسانده شده و نهایتا با وعده بازسازی و تخصیص اعتبار به جرگه فراموشی سپرده می شود.

محرومیت چارک همواره در بخش های خدماتی همچون کمبود حداقل امکانات رفاهی و اقامتی، فقدان سرویس بهداشتی مناسب، پارکینگ خودرو ایمن و مجهز از مهم ترین مشکلات پیش روی مسافران در مسیر کیش است که در صورت بارش باران و مسدود شدن جاده باید ساعات ها و روزها در انتظار رسیدن به جزیره رویایی بمانند.

انتشار تصاویر و کلیپ های متعدد از وضعیت جاده آبنمای چارک در بارندگی اخیر و حجم قابل ملاحضه مسافران در انتظار بازگشایی مسیر موجی از انتقادات و گلایه های مردمی را به دنبال داشته که در قابل خواب خوش مسئولان مشکلات بسیاری را برای گردشگران رقم زده است.

{image path="images/2019/03/10d6785c28.png"}

حجت الاسلام عباس کثیر، امام جمعه بندرچارک بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در گفتگویی با اشاره به نامه نگاری و مراجعات مکرر بامسئولان استان برای حل مشکل آبنمای بندرچارک اظهار کرد: مقامات فقط وعده و قول می دهند و با گذشت زمان وعده هایشان به فراموشی سپرده می شود.

امام جمعه بندرچارک تصریح کرد: در صورت بارندگی اندک در این بندر دروازه ورودی این شهر بسته می شود و مسیر رفت و آمد مردم مختل می شود به خصوص در این فصل از سال که گردشکران زیادی به این بندر برای رفتن به جزیره کیش می آیند با گیر کردن در پشت این آبنما خاطره ای تلخ از این سفر به دست می آورند.

امام جمعه بندرچارک با بیان اینکه سفر به جزیره کیش فقط برای مرفعان جامعه است، گفت: تبعیض برای رفتن به جزیره کیش نیز کشیده شده  و برای تعطیلات نوروز با بالا بردن هزینه های حمل و نقل و ورودی ها به جزیره کیش تنها ثروتمندان جامعه می توانند به این جزیره سفر کنند.

{image path="images/2019/03/0404133986.jpg"}

آب نما خطرناک جان و مال مردم را تهدید می کند

ناصر شریفی، نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به راه های نا ایمن بخش شیبکوه و بندر چارک عنوان کرد:از وضعیت راه های حوزه انتخابیه ام گلایمند هستم و بارها انتقاد و اعتراض خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردم.

نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسیر جاده بندر چارک و بندرلنگه مورد استفاده تمام کشور است، گفت: مسیر اصلی مردم کل کشور برای سفر به جزیره کیش این منطقه است، وجود آب نما خطرناکی در این مسیر جان و مال مردم را تهدید می کند.

بارندگی دو روز گذشته جلوه های غیرقابل تصوری از ضعف زیرساختی در مهم ترین بندرگاه مسافری کشور به نمایش گذاشت که بعضا بسیاری از مسافران را برای رهایی از وضع موجود مجبور به تردد با خودروهای باربری و دل زدن به امواج خروشان رودخانه ساخته که وضع موجود و ادامه این روند نتایج نامناسبی را به دنبال دارد.

منبع : هرمز

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.