زیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت توجه به استعدادهای جوان و نخبگان کشور گفت: امروز کل دولت نیازمند اندیشه های جوان در حوزه های مختلف برای توسعه و رونق کشور است.

دکتر سعید نمکی در مراسم اختتامیه دومین مارتن برنامه نویسی سلامت کشور با بیان تعاریفی از توسعه اظهار کرد: توسعه تبدیل نیروی انسانی به سرمایه است و به کشوری توسعه یافته گفته می شود که بتواند با مقتضیات زمان خود زندگی کند.

وی با تاکید بر اینکه با احساس، شعار و سنت ها می تواند کشور را تکان داد اما نمی توان تنها با این ابزار یک کشور پایدار، توسعه یافته و پویا داشت افزود: اگر چه احساس و سنت ها در تاب آوری یک کشور تاثیر گذار است اما آنچه موجب ماندگاری و افزایش توان یک کشور می شود تکیه برعلم و عقل است.

وزیر بهداشت و درمان کشور با بیان اینکه در گذشته به صورت سنتی امکان کنترل بسیاری از بیماری ها وجود داشت افزود: امروز بدون استفاده از رویکردهای جدید نمی توانیم در شناخت و کنترل بیماری ها و بیماران به موفقیت دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه امروز عوامل اصلی مرگ و میر در جهان سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و حوادث جاده ای است افزود: اگر تمام بخش های پزشکی با تمام سرمایه ها و توان مالی برای حل مشکلات بهداشت و درمان بیایند بدون بهره گیری از دانش و توان علمی نخبگان کشور و اندیشه های شرکت های دانش بنیان امکان پذیر نخواهد بود.

امروز کل دولت محتاج اندیشه های جوان کشور است

نمکی تصریح کرد: امروز کل دولت و حکومت محتاج این اندیشه های جوان و ناب است، امروز بزرگترین سرمایه دولت جوانان این کشور هستند.

وی با اظهار تاسف از اینکه برخی از نخبگان کشور سودای سفر به خارج از کشور را در سر می پرورانند تاکید کرد: متاسفانه امروز بسیاری از نخبگان کشور پای رکاب رفتن هستند و ما در حال رها کردن دامان مادر بوده و دچار بی خویشتنی شده ایم و حس وطن دوستی را در فرزندانمان کم رنگ کرده ایم.

وزیر بهداشت کشور با بیان اینکه امروز بچه های ما حافظ و سعدی را نمی شناسند و با شاهنامه بیگانه اند تاکید کرد: شناخت طب مدرن در کشورهای دیگر اگر به یکصد سال می رسد در کشور و فرهنگ ما صدها سال پیش علم طب شناخته شده بود.

وی به فرهنگ غنی ایران در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: حجاب و حیا تنها با اسلام وارد ایران نشد بلکه این اصول ارزشمند جزء لاینفک فرهنگ ایرانی بوده و هست و ماین موارد را اشاعه نداده و به همین دلیل دچار بی خویشتنی شده ایم.

نمکی عدم وجود ساختار های مشخص در انجام امور را از دیگر مشکلات نظام اداری در کشور عنوان کرد و افزود: این یک گرفتاری اجتماعی است که ما قدر این نازنینان عالی قدر و نخبگان بی نظیر کشور را نمی دانیم.

غلط می کند معاونتی که در به روی نخبه کشور ببندد

وی با تاکید بر اینکه در اتاق من به روی همه نخبگان باز است و معاونی حق ندارد که از حضور نخبگان در وزارتخانه جلوگیری کند تصریح کرد: غلط می کند معاونتی که در را به روی نخبه کشور ببندد.

وزیر بهداشت افزود: شما زیرساخت اصلی آینده نظام سلامت کشور هستید، شاید ما روزی به صورت پزشک محور می توانستیم نظام سلامت کشور را اداره کنیم اما امروز اصلا اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز اگر خدمت محور به سلامت نگاه کنیم پزشک جزئی از این حرکت بزرگ ملی است ادامه داد: همه باید به هم کمک کنند امروز تجهیزات پزشکی، آی تی، مهندسی پزشکی و دیگر برنامه ها اگر به کمک ما بیایند ارزشمند تر است از خدمتی که من به عنوان عضو جامعه پزشکی در حال عرضه آن به جامعه هستم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: امیدوارم حاصل این نشست و دیگر نشست های این حوزه به عنوان نقشه راهی در وزارت بهداشت به کمک ما بیایند.

دومین ماراتن برنامه نویسی سلامت کشور پس از 72 ساعت تلاش 20 تیم 4 تا 6 نفره با موضوع بیماری های غیرواگیر، سرطان، تنفسی، قلبی، عروقی و دیابت در پردیس بین المل کیش دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.