مدیران ارشد شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) به شرح آخرین اقدامات این شرکت در راستای ایجاد زیرساخت های برقی سازی و همچنین چگونگی و مراحل شارژ خودروهای برقی پرداختند

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش به نقل از خبرخودرو، محمدحسین رفان؛ مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با بیان اینکه گروه مپنا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه‌نگری از حدود ۱۰ سال پیش با ایجاد زیرساخت و تولید تجهیزات خودروهای برقی به حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل ورود پیدا کرده است، اظهار داشت: مکو با طراحی و ساخت پیشرانه خودروی برقی، طراحی و ساخت قطعات خودرویی و همچنین ایجاد ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت های برقی‌سازی تا کنون از چند خودروی برقی طراحی شده در داخل رونمایی کرده‌ است.

رفان با اشاره به تجاری سازی و قرارداد تولید یک خودروی برقی توسط این شرکت افزود: با همکاری یکی از خودروسازان داخلی تولید خودرو‌های برقی را در دستور کار قرار داده ایم و بر این اساس ۳۷ هزار دستگاه خودروی برقی را تولید و ۵ هزار دستگاه را سال آینده تحویل خواهیم داد.

وی ادامه داد: همچنین برای تولید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با شهرداری تهران قرارداد امضا کرده‌ایم که از این تعداد ۱۵ دستگاه تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در ادامه از احداث ۱۲۳ ایستگاه شارژ خودروی برقی توسط این شرکت خبر داد و گفت: از این تعداد ۳ ایستگاه شارژ در خارج از کشور و اخیرا در کشور ازبکستان و بقیه در داخل راه اندازی شده و ۴۰ ایستگاه شارژ نیز در تهران احداث و راه‌اندازی شده و طبق پیش بینی ها تعداد کل ایستگاه ها و شارژر های دیواری تا پایان سال به حدود هزار ایستگاه خواهد رسید.

رفان یادآور شد: علاوه بر مسیرهای درون شهری، در مسیر تهران اصفهان، تهران مشهد، تهران تبریز و تهران کرمان و با سرمایه گذاری و همکاری برخی شرکا ایستگاه های شارژ احداث خواهند شد.

وی درباره برنامه مکو برای توسعه زیرساخت های برقی سازی در سال آینده گفت: ما در این بخش متولی نیستیم و این بستگی به سیاست کلان کشور دارد اما سیاستی که حداقل برای تهران از سوی شهردار اعلام شده نصب ۶ هزار شارژر، ۳ هزار اتوبوس و حدود ۴۰ هزار تاکسی برقی برای سال آینده در تهران است.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) همچنین در خصوص تعرفه برق خودروهای برقی بیان کرد: با مطالعاتی که حدود یک سال پیش در این زمینه انجام داده ایم پیشنهاداتی را به وزارت نیرو ارسال کردیم و تعرفه نهایی ظرف هفته‌های آینده توسط وزارت نیرو اعلام خواهد شد.

رفان یادآور شد: وزارت نیرو در نظر دارد با نصب کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل، تعرفه ای جداگانه‌ برای آنها تعیین کند.

وی در خصوص نگرانی ها نسبت به تامین برق موردنیاز خودروهای برقی اظهار داشت: هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط وی پیک تابستان وجود ندارد چرا که میزان برق مورد نیاز خودروهای سواری و تجاری در مجموع حدود ۶۰ مگاوات است در حالی که میزان برق مصرفی در تهران در طول روز ۵ هزار مگاوات است. بنابراین با ورود خودروهای برقی در هر کلاسی به شبکه برق، میزان مصرف برق در بیشترین حالت ممکن تا ۱،۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) افزود: حتی در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه می‌توان با اتصال مراکز شارژ خودرو به شبکه سراسری و قابلیت کنترل از راه دور، محدودیت‌های موقتی را برای میزان برقی که به ایستگاه‌های شارژ ارسال می‌شود ایجاد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رفان درباره قیمت بالای خودروهای برقی وضرورت تخصبص یارانه برای خرید این خودروها اذعان داشت: عمده قیمت خودروی برقی مربوط به باتری است که قیمت باتری طی ۵ سال اخیر به یک چهارم کاهش پیدا کرده است و قیمت خودرو برقی در حال نزدیک شدن به خودروی بنزینی است. از طرفی خودرو برقی هزینه نگهداری کمتر و عمر بیشتری نسبت به خودرو بنزینی دارد. لذا خودرو برقی در بلندمدت گران محسوب نمی شود و البته نیاز است دولت نیز تسهیلاتی برای مقرون به صرفه شدن خودروهای برقی تعریف کند.

وی در خصوص تأمین باتری خودروهای برقی در کشور گفت: در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته و بخش عمده مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید باتری از کشور چین وارد شده اما باتری‌ها در داخل کشور تولید خواهند شد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در خصوص زمان تولید و تجاری سازی خودروهای برقی در کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال‌ آینده شکل بگیرد.

رفان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو مبنی بر ایجاد زیرساخت های برقی سازی در مناطق آزاد با توجه به اینکه این مناطق پایلوت واردات خودروهای برقی قرار گرفته اند، گفت: از حدود یک ماه قبل برای ایجاد زیرساخت ها در دو منطقه آزاد قشم و کیش وارد مذاکره شدیم و برای احداث و راه اندازی ایستگاه های شارژ برق در ایام دهه فجر نیز اعلام آمادگی کرده ایم.

در ادامه این نشست خبری، عادل دمشقی؛ معاون مدیرعامل در کسب و کار برقی سازی شرکت مکو با اشاره به مراحل و چگونگی شارژ خودروهای برقی عنوان کرد: افرادی که از خودرو برقی استفاده می کنند با نصب شارژر های کند یا عادی در تمامی مراکز عمومی می توانند هر زمان که به این شارژر ها رسیدند از شارژ عادی استفاده کنند. شارژ سریع نیز عمدتا برای تاکسی ها که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. ضمن اینکه شارژ سریع برای خودروهای برقی شخصی که به طور متوسط در هفته ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارند، کمتر از۵۰ دقیقه است. لذا شارژ سریع برای خودروهای شخصی چندان کاربردی نیست.

وی با بیان اینکه از طریق اپلیکیشن رزرو شارژ، زمان بندی مشخصی را برای شارژ در اختیار کاربران خودروهای برقی قرار خواهیم داد، افزود: یکی از قابلیت های این اپلیکیشن، رزرو ایستگاه های شارژ به دو شکل لحظه ای و بلندمدت است. رزرو لحظه ای به این شکل است که در صورت اتمام شارژ خودرو برقی در مسیر تردد می توان با استفاده از اپلیکیشن رزرو شارژ از اولین و نزدیک ترین ایستگاه شارژ خالی مطلع شد و به آن مراجعه کرد و در رزرو طولانی مدت می توان از یک هفته قبل برای رزرو ایستگاه شارژ اقدام کرد.

معاون مدیرعامل در کسب و کار برقی سازی شرکت مکو خاطرنشان کرد: در کشورهای بزرگ دنیا جرائم سنگینی برای افرادی که رزرو را انجام داده اما از ایستگاه شارژ استفاده نمی کنند در نظر گرفته شده است و ما نیز چنین جرائمی را البته به مقدار کم در نظر گرفته ایم چراکه این اقدام موجب ایجاد اختلال در فرآیند شارژ سایر خودروها خواهد شد.

دمشقی تاکید کرد: یکی از ایده آل های ما در زمینه شارژ، اتصال خودروهای برقی به مرکز مانیتورینگ مکو است تا بتوان با بررسی داده های باتری خودرو به کاربران خودروهای برقی پیشنهاد داد به کدام ایستگاه شارژ مراجعه کنند.

معاون مدیرعامل در کسب و کار برقی سازی شرکت مکو در خصوص کارکرد واقعی خودروهای برقی اظهار داشت: کارکرد خودروهای برقی بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، حرکت در سطوح مسطح یا شیبدار متفاوت خواهد بود.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.