امام جمعه جزیره کیش بر توجه به ابعاد عقلانی و احساسی حماسه کربلا در مجالس عزاداری حسینی تاکید کرد

 امام جمعه جزیره کیش بر توجه به ابعاد عقلانی و احساسی حماسه کربلا در مجالس عزاداری حسینی تاکید کرد

 امام جمعه کیش با تاکید بر توجه به ابعاد عقلانی و احساسی حماسه کربلا، از مبلغان و مداحان خواست تا درسخنرانی ، روضه خوانی و مداحی های خود در مجالس عزاداری حسینی به تمام بعدهای این واقعه عظیم تاریخی توجه و به دقت مسائل را بازگو کنند.

حجت الاسلام حس علیدادی روز شنبه در حاشیه برگزاری آئین عزاداری تاسوعای حسینی در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص درهم آمیختن شور و شعور حسینی و جاری کردن آن در زندگی امروزی گفت : خداوند احساسات و عواطف و عقلانیت را ذات انسان قرار داده است که شعور همان عقلانیت و احساس همان شور است .
وی اظهار کرد: برای اینکه این دو در کنار هم قرار گیرند باید به بعد عقلانی و احساسی توجه کرد و این دو مولفه در حادثه کربلا نیز در هم آمیخته بود .
امام جمعه کیش افزود: پوشیدن لباس های سیاه ، ایجاد دسته های عزاداری و سینه زنی و اهتزاز علم های سیاه بخش شور واقعه کربلا و مرتبط با احساس و نیاز آدمی است و انسان زمانی کامل می شود که به این بعد هم باید توجه کند.
حجت الاسلام علیدادی به اهمیت شناخت بعد معرفتی واقعه کربلا اشاره کرد و گفت : باید به دقت این واقعه را تجزیه و تحلیل کنیم و دشمنان آن حضرت را بشناسیم و آن دوران را با زمانه خود تطبیق دهیم و از آن درس بگیریم.
وی تصریح کرد: درهم آمیختگی شور و شعور حسینی به طور قطع مجالس عزاداری امام حسین(ع) را کامل خواهد کرد.
امام جمعه کیش با تاکید بر اینکه باید به جنبه های عقلانی و اخلاقی حماسه کربلا بیشتر توجه کرد افزود: بیان این نکات علاوه بر بخش حماسی می تواند به نسل جوان در شناخت هر چه بیشتر ابعاد این حماسه کمک کند.
حجت الاسلام علیدادی با بیان اینکه مجالس عزاداری باید همراه با معرفت و شناخت و به دور از انحرافات باشد اظهار کرد: اگر به سخنان امام حسین (ع) به دقت توجه کنیم متوجه این واقعیت خواهیم شد که جنگ در کربلا تنها بین امام حسین(ع) و یزید نبود بلکه مبارزه با ظلم و ظالم بود و این واقعیت در تمام تاریخ جاری و ساری است .
امام جمعه کیش به ایرنا گفت: آن حضرت تلاش می کرد تا کربلا در کربلا نماند و تفکر و فرهنگ عاشورا نیز پس از آن در تاریخ جریان پیدا کند و مردم به فرهنگ ظلم ستیزی و مبارزه با فساد توجه کنند .
وی به مداحان و مبلغان مذهبی توصیه کرد تا به ابعاد مختلف حادثه کربلا توجه و آن را به درستی تبیین کنند.
روز نهم محرم الحرام در تاریخ تشیع به نام تاسوعای حسینی نام گرفته است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.