دسته: مذهبی

استاد سطح عالي حوزه گفت : بارزترین ویژگی شخصیتی امام جواد(ع) سخاوت و احسان آن حضرت در طول زندگی بود.

استاد سطح عالي حوزه گفت : بارزترین ویژگی شخصیتی امام جواد(ع) سخاوت و احسان آن حضرت در طول زندگی بود.
حجت الاسلام والمسلمين رحمان یوسف پور در شب شهادت امام جواد(ع) در مسجد حضرت اميرالمؤمنين(ع) كيش بيان داشتند : آن حضرت یکی از امامانی بود که در سن پائین و هشت سالگی به امامت رسید ، دوران امامت وی 17 سال بود و یکی از موضوعاتی که برخی یاران امام رضا (ع) را با تردید مواجه ساخته بود کم سن و سالی حضرت جواد (ع) برای امامت بود.
وی دوران امامت آن حضرت را کوتاه عنوان کرد و افزود : دوران امامت آن حضرت با فراز و نشیب های زیادی همراه بود و ایشان در سن 25 سالگی به شهادت رسیدند .
حجت الاسلام والمسلمين یوسف پور به مقام والا و برجسته علمی آن حضرت اشاره کرد و گفت : آن حضرت شاگردان زیادی همچون عبدالعظیم حسنی و احمد بن ابی بصیر تربیت کردند .
اين استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دوران زندگی آن حضرت مصادف با خلافت مامون و معتصم عباسی بود گفت : هردو آن خلفا ایشان را به اجبار از مدینه به بغداد دعوت کردند.
حجت الاسلام والمسلمين يوسف پور به تلاش مامون برای ازدواج دخترخود با آن حضرت اشاره کرد و افزود : وی تلاش داشت ضمن اینکه از این طریق از اعمال امام جواد(ع) اطلاع یابد آن حضرت را با این ازدواج متهم به تجمل پرستی ، شهرت طلبی و مادی گرایی کند.
وی گفت : به دلیل شبهه هایی که در امامت امام جواد(ع) به دلیل کمی سن وی ایجاد شده بود برخی با انجام مناظره های علمی تلاش داشتند آن حضرت را امتحان کنند به همین دلیل یحیی بن اکتم به عنوان قاضی القضات آن دوره و برخی دیگر از دانشمندان آن زمان با وی مناظره می کردند .
حجت الاسلام یوسف پور با بیان اینکه امام جواد (ع) موضوعات مهم علمی را در این مناظره ها پاسخ می دادند افزود : آن حضرت به دلیل برخورداری از علم و فضل الهی با نهایت توانمندی ، هوشیاری و متانت به سوال های آنها پاسخ می گفتند .
وی با یاد آوری اینکه امام جواد(ع) تحت نظر شدید خلفای بنی عباس قرار داشت گفت : اگر چه آن حضرت فرصت زیادی برای انتشار معارف اهل بیت(ع) نداشت اما در همان زمان کوتاه از هیچ تلاشی برای روشن کردن حقایق و باز گو کردن معارف دینی فرو گذار نکرد .
امام جماعت مسجد حضرت اميرالمؤمنين(ع) تصریح کرد : زحمات امام جواد(ع) و موضع آن حضرت در برابر حاکمان ستمگر عباسی مشخص بود و ایشان همواره از اسلام اصیل و سنت پیامبر(ص) دفاع می کردند .
وی یکی از ویژگی های بارز آن حضرت را جود، کرم و احسان دانست و گفت : امام هم در بخشش و از نظر اخلاقی فردی با گذشت بودند و با کرامت و بزرگی با دیگران برخورد می کرد.
حجت الاسلام يوسف پور با بیان اینکه جوانان باید از ویژگی های اخلاقی آن حضرت پیروی کنند گفت : آن حضرت جوانان را به انتخاب دوست مناسب سفارش می کردند و همواره تاکید داشتند که بترسید از دوستی با افراد شرور، چنین فردی همچون شمشیری است که برق آن چشم افراد را خیره می کند اما در ذات خود تیز و برنده و گاه کشنده است .
وی تاکید کرد : امام جواد (ع) همواره به علم آموزی اعتقاد داشتند و امروز جوانان نیز به عنوان سرمایه های این کشور به تاسی از آن حضرت باید به تحصیل علم روی آورند .
حضرت امام محمدتقی (ع) معروف به جواد الائمه (ع) ، نهمین پیشوای معصوم در سال 195 قمری به دنیا آمد، و سرانجام در سن 25 سالگی و در سال 220 هجری قمری توسط معتصم عباسی مسموم شد.
تقی ، هادی ، جواد ، حبیب الله و نورالهدی از لقب های آن حضرت هستند .

برچسب ها :