دسته: مذهبی

نکاتی از معارف تربیتی امام هادی علیه السلام در بیان حجت الاسلام والمسلمين يوسف پور

به مناسبت ولادت حضرت امام علي النقي الهادي (ع) ، نکاتی از معارف تربیتی امام هادی علیه السلام در بیان حجت الاسلام والمسلمين يوسف پور:
1. رمز و راز موفقیت در زندگی
هر راهی که قرار است پیموده شود،منش و اسلوب خاصی را می طلبد،و بدون رعایت روش و اصول و ضوابط آن سخت خواهد شد،زندگی با این پرپیچ و خم خودش برای رسیدن موفقیت در آن سختی های خاصی را دارد.
آنچه در این راه ما را یاری می کند وما را به هدف اصلی می رساند در کلام امام هادی علیه السلام مشاهده می  کنیم که می فرماید:
«مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ یُبَالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِینَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَلْیَیْقِنْ أَنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِین؛هر که از خدا حساب برد،از او حساب برند، و هر کس از خدا اطاعت کند، دیگران از او اطاعت می کنند و کسی که از دستورات خالق فرمان برد، هیچ باکی از خشم مخلوقین نخواهد داشت و هر کس خالق را به خشم آورد، او باید بداند که از خشم مردم در امان نخواهد بود
اگر کسی در مسیر زندگی اش طبق خواست و رضایت الهی پیش رود،در زندگی مسیر موفقی را خواهد داشت.
2. دوری از افراد بی ارزش
قال امام هادی علیه السلام: «مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلا تَأمَنْ شَرَّهُ؛ هر کس خودش در نظرش بی مقدار باشد، از شرّ او ایمن مباش»
اگر کسی نسبت به نفس خود ارزش و احترامی قائل نباشد،چنین فردی نسبت به دیگران هم ارزشی قائل نخواهد شد،چرا که به  عزیزترین وجود که منتسب به خودش هست،بی اهمیت می باشد.
و این یک اصل تربیتی است که دوستان و هم نوعان ما در فکر و افکار ما اثر می گذارند،لذا شایسته است که از مصاحبت با این چنین افرادی دوری کنیم.
3. تقویت انگیزه تحول
قال امام هادی علیه السلام: «اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزمِ؛به‌ جای حسرت و اندوه برای عدم موفقیتهای گذشته، با گرفتن تصمیم و اراده قوی جبران کنید»
چه بسا در زندگی ما دچار بحرانها و سختی هایی شده باشیم،و حتی شاید به شکست ختم بشود،در چنین شرایطی حسرت کشیدن و نا امیدی انسان را با رکود و هدر رفتن عمر و توانایی روبرو خواهد کرد، در این میان بهترین راه چاره تقویت انگیزه تحول و تقویت روحیه تلاش و اراده هست که انسان را به یک جهت مناسب و موفق هدایت می کند و از هلاکت و بدبختی نجات می دهد،همین امر در افزایش نشاط و آرامش تاثیر بسزایی دارد و از تاثیرات رفتار ناامید گونه و احساس سستی مصون نگه می دارد.
4. داشتن روحیه صبر و گذشت
کار تربیتی کار سختی است و نیاز به داشتن روحیه صبر و تحمل بالا و روحیه گذشت می باشد.که این موضوع در زندگی امام هادی علیه السلام به خوبی دیده می شود.
در تاریخ زندگی امام هادی علیه السلام  یک مساله‌ی عجیبی نقل شده و قابل تامل می باشد،عبارت است از:
« بریحه عباسی، که از سوی دستگاه خلافت به سمت پیش‌ نمازی مکه و مدینه منصوب شده بود .از امام هادی علیه السلام نزد متوکل بدگویی کرد و برای او نوشت: اگر نیازی به مکه و مدینه داری علی بن محمد را از این دو شهر بیرون کن زیرا او مردم را به سوی خود خوانده و گروه زیادی از او پیروی کرده‌اند. بر اثر سعایت‌هایی پی در پی بریحه، متوکل امام را از کنار حرم جد بزرگوارش رسول خدا صلی الله علیه و آله تبعید کرد. هنگامی که امام علیه السلام از مدینه به سمت -سامراء، در حرکت بود ،بریحه، نیز او را همراهی کرد. در بین راه بریحه رو به امام علیه السلام کرد و گفت: تو خود می‌دانی که عامل تبعید تو من بودم. با سوگندهای محکم و استوار سوگند می‌خورم که چنانچه شکایت مرا نزد امیرالمؤمنین یا یکی از درباریان و فرزندان او ببری، تمامی درختانت را در مدینه آتش می‌زنم و محبّان و خدمتکارانت را می‌کشم و چشمه‌های مزرعه‌هایت را کور خواهم کرد و بدان که این کارها را خواهم کرد. امام علیه السلام متوجه او شد و فرمود: نزدیک‌ترین راه برای شکایت از تو این بود که دیشب شکایت تو را نزد خدا بردم و من شکایت از تو را که بر خدا عرضه کردم نزد غیر او از بندگانش نخواهم برد.بریحه، چون این سخن را از امام علیه السلام شنید، (به دامن آن حضرت افتاد و تضرع و ناله کرد و از او تقاضای بخشش نمود) امام علیه السلام فرمود: تو را بخشیدم.»
این روحیه صبر و گذشت امام علیه السلام باعث شدکه این فرد از اشتباه و خطای خود پشیمان شود.

برچسب ها :