گفت وگوی اختصاصی هفته نامه آوای کیش با ایوب قادری ؛خبرنگار وعکاس خبری؛ از طراحی وبسایت تا عکاسی خبری

گفت وگوی اختصاصی هفته نامه آوای کیش با ایوب قادری ؛خبرنگار وعکاس خبری
از طراحی وبسایت تا عکاسی خبری

دنیای پر رمز و راز اطلاع رسانی و خبر، برای همه مردم دنیا جذاب است . تمامی ساکنان این کره خاکی در طول ساعات و دقایق شبانه روز مشغول دریافت داده ها واطلاعات مختلف در زمینه های گوناگونی هستند که خبرنگاران وپیام رسانان آنها را مخابره می کنند و هر یک سعی دارند که در ارسال این اخبار، اولین باشند.
دنیای جذاب خبرنگاری با همه گرفتاری ها ومشقاتش اغلب جذاب و پر زرق و برق است .
جذابیتی که یک  جوان حرفه ای طراح  وبسایت را متقاعد می کند که حرفه اش را رها کند و خبرنگار شود.
ایوب قادری همان جوان است که هم خبرنگاری می کند و هم عکاسی خبری ؛
گفت وگوی مارا با خبرنگار و عکاس خبری پایگاه خبری صبح کیش بخوانید.


***از خودت برای ما بگو که چند ساله ای ، اهل کجایی وچه زمان به کیش آمدی.
من متولد خرداد سال 1370 در لامرد فارس هستم و تا مقطع فوق دیپلم در رشته حسابداری درس خوانده ام وخرداد سال 1394 بود که به کیش آمدم.

***برای چه کاری به کیش آمدی؟
من طراح وبسایت هستم واین کار را بصورت حرفه ای دنبال می کردم . زمان ورود من به کیش مصادف شد با اردوی تیم پرسپولیس در جزیره .
من تازه یک دوربین خریده بودم وخیلی اتفاقی یکی از دوستانم که در تهران بود به من گفت می توانی از تمرینات این تیم عکس بگیری ، که من هم پذیرفتم .
با معرفی نامه همان دوستم رفتم به اردوی پرسپولیس و در کنار تیم عکس می گرفتم و روزانه ارسال می کردم.
آن موقع من چیزی از عکاسی و کادر بندی و این جور چیزها نمی دانستم . دوربین را روی اتوماتیک می گذاشتم وعکس می گرفتم.
آن گزارش تصویری غیر حرفه ای ترین، ولی پربازدیدترین کار من شد . عکس های من در سایت ورزش3 کار می شد و دست کم 200هزار بازدید کننده داشت.
تجربه اول برای من خیلی جذاب بود ورفتم دنبال آن که چطور می شود رسما وارد این کار شد. درکلاس های عکاسی وخبرنگاری شرکت کردم و یادم رفت که من برای طراحی وبسایت به جزیره آمده بودم.
الان هم با پایگاه خبری صبح کیش به صاحب امتیازی آقای عادل زمانی به عنوان عکاس خبری و خبرنگار فعالیت می کنم .

***وچقدر دراین مدت به اصطلاح سوار کار شدید وشرایط حرفه ای آنرا دنبال می کنید؟
خوب در هر رشته هنری برای حرفه ای شدن، به معنای واقعی راه طولانی وتجربه فراوان لازم است. ولی اگر بخواهم توضیح دهم، باید بگویم در عکاسی خبری از یک تا 5 الان در شاید در پله دوم باشم
و البته درخبرنگاری وتهیه خبر پیشرفت خیلی خوبی داشته ام.

***هیچ وقت به فکر ارایه آثار خود در یک نمایشگاه نبوده اید؟
اتفاقا به زودی چند عکس من در نمایشگاه شاگردان آقای سید حسین تهوری در کیش به نمایش در خواهد آمد، که البته اولین تجربه نمایشگاهی من به شمار می رود.


*** می توانی در بین عکس هایی که گرفتی ،جذاب ترین یا بهترین عکست را از بقیه جدا کنی ؟
کار خیلی سختی است . عکس زیاد گرفتم وشاید چندتایی خیلی خوب در میان آنها باشد. ولی یک عکس را خیلی ویژه دوست دارم .در مسیر پیاده روی اربعین، یک تصویر از شهید حججی دیدم که امام حسین (ع) روبروی او ایستاده، من توانستم عکس را جوری بگیرم که خورشید به جای بدن مبارک امام حسین (ع) نشسته بود که خیلی برایم این عکس عزیز است.
یا عکسی که با استفاده ازیک تکنیک گرفتم که خانمی نشسته و پشت سرش پر بود از رقص های نوری که مورد توجه خیلی ها قرار گرفت.

*** تحت تاثیر تکنیک یا سبک خاصی هستی ؟
نه ، بیشتر دوست دارم در لحظه عکس بگیرم وتکنیک های مختلف را تجربه کنم .

***شما علاوه برپایگاه اطلاع رسانی یک کانال 5 هزار نفره پر بازدید را به اتفاق دوستانتان مدیریت می کنید ، آیا کار در فضای مجازی دشوار است؟
شدیدا؛ ما تقریبا در تمام طول شبانه روز مشغول تهیه عکس وخبر، به روزرسانی آنها و آپلود کردن هستیم .
این کار از اولین ساعات روز شروع می شود وتا پاسی از شب ادامه دارد و فقط چند ساعتی را وقت داریم که استراحت کنیم . البته در برخی مواقع از همان چند ساعت هم خبری نیست، چرا که بعضی وقت ها اتفاقاتی رخ می دهد که نیاز به اطلاع رسانی لحظه ای است، مثل همین زلزله اخیر که لحظه به لحظه اخبار جدیدی از آن می رسید.
ولی خوب همین که از همه چیز مطلع هستیم، لذت بخش است. همچنین ماگاها صدای مردم را به مسوولین می رسانیم و بازخورد آن را دریافت می کنیم وسعی می کنیم که گره ای از مشکلات مردم را باز کنیم که حس خیلی خوبی دارد.

***این حجم از رویارویی با خبرخسته کننده نیست؟
به هر حال این شغل ماست و با عشق آن را دنبال می کنیم .
این کار حتی در روحیه من هم اثر مثبت گذاشته است . شغل قبلی یعنی طراحی وبسایت دقیقا نقطه مقابل کار فعلی من است . آنجا مجبور بودم 14 یا 15 ساعت در یک اتاق در بسته پشت سیستم بنشینم و طراحی کنم، ولی در حرفه خبرنگاری برعکس آن 14 یا 15 ساعت مدام در لوکیشن های مختلف با آدم های گوناگون روبرو هستی وتنوع در کار زیاد است .

***یعنی طراحی وبسایت آن جذابیت لازم را برای تو نداشت؟
قطعا داشت . من با یک گروه حرفه ای به نام دیما کار می کردم که طراحی سایت نهادها وسازمانهای دولتی وآدم های سیاسی و فرهنگی تاثیر گذار در کشور را برعهده داشت. من طی 8 سال فعالیت با آن گروه نزدیک به 300 طراحی وبسایت داشتم .
وقتی وارد حرفه خبرنگاری شدم یک وبسایت خبری طراحی کردم و وقتی روی کار خبرگزاری جدی تر شدیم آنرا به صبح کیش تغییر نام دادیم و با یک طراحی جدید شروع کردیم و در این مدت 2 سال بیش از 2 هزار و هشتصد خبر روی آن بارگذاری کردیم که حدود 12 درصد آن تولیدی خود مابود و الباقی با ذکر منبع بهترین خبرهای روز خبرگزاریهای دیگر را کار کردیم.

***و درحال حاضر وضعیت صبح کیش چگونه است؟
الان یکی دو هفته ایست که با ظاهر جدید آنلاین شده و یک سری امکانات جدید را در دست اعمال داریم وسعی می کنیم در دهه فجر بخش ویدیوها ومصاحبه های ما هم فعال شود . مجموعه ما به تازگی گسترده تر شده  و از یک نفر به شش نفر نیرو افزایش پیدا کردیم که دوستان کار پشتیبانی وآپدیت کردن سایت ، ضبط ویدیو های مختلف ، بازاریابی وتبلیغات ، تهیه گزارش های تولیدی و... را انجام می دهند وشروع کردیم به تولید محتوای بیشتر دراین زمینه.

***در سایت شما پنجره ای به نام خبرهای بومی وجود دارد ، اخبار جزیره ، بومیان وکیشوندان چقدر برای شما اهمیت دارد؟
رسالت اصلی ما اطلاع رسانی اخبار جزیره و ساکنان آن است.60درصد کل اخبار ما مختص جزیره است و اتفاقات مختلف در کیش را شامل می شود .
آداب وسنن بومیان جزیره نیز از درجه اهمیت بالایی برای ما برخورداراست . ما به زودی یک کار جدید را دراین زمینه آغاز خواهیم کرد که فکر می کنم در نوع خودش بی نظیر است ، که اجازه می خواهم در موقع خودش آنرا اعلام کنم.

***شما یک پنجره به نام گزارش مردمی هم دارید .در آن چه اتفاقی می افتد؟
طبیعی است که خیلی از اتفاقات و رخدادها را مردم برای ما ارسال می کنند . مردم در خیلی از جاها که ما نیستیم برای ما مطلب ، عکس یا فیلم تهیه می کنند ومی فرستند و بعد از بازدید ، ما آنها را روی سایت می گذاریم.
خیلی از مواقع مشکلاتی مطرح می شود ،که ما آنها را به گوش مسوولین میرسانیم وخوشبختانه آنها هم همسو هستند وپاسخ مردم را می دهند.
شاید کمتر از یک هفته ما پاسخ مسوولین را منعکس می کنیم و در این مدت خوشبختانه  بسیاری از مشکلات از همین طریق حل شده است.



برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.