سعید پورعلی: کیش را الگوی اجرای آیین چهارشنبه آخر سال در کشور کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جزیره زیبای کیش می تواند الگویی در آیین چهارشنبه آخر سال برای کل کشور باشد.

سعید پورعلی افزود: تمام تلاش ما در حوزه اجتماعی این است که آیین چهارشنبه آخر سال بدون هیچ مشکلی و به شکل یک جشن فرهنگی برگزار شود؛ معتقدیم به عنوان متولیان فرهنگی و اجتماعی، رویدادی که در کل کشور و در سال های اخیر به سمت برخی افراط ها رفته و امکان شادی جمعی را گرفته باید آسیب شناسی کرد و به شکل یک جشن و آیین ملی آن را پاس داشت. برای این کار می توان ارایه الگو کرد و کیش می تواند با توجه به بسترهای فرهنگی مناسب چنین الگویی باشد.
 
 وی ادامه داد: چهارشنبه آخر سال یک آیین ملی و به جای مانده از فرهنگ کهن سرزمین ماست. آیین ها کارکردهای کلیدی در حوزه جامعه شناسی دارد. آیین ها می تواند در کارکرد خود موجب همبستگی شود و روابط اجتماعی را تقویت کند.

پورعلی با تاکید بر اینکه آیین ها موجب ایجاد  نظم اجتماعی می شود ادامه داد: بی نظمی ها و هنجار شکنی های سال های اخیر نشان می دهد آیین چهارشنبه آخر سال در برخی حوزه ها از چارچوب های خودش خارج شده ، در حالی که این آیین یک بستر فرهنگی داشته است. محتوای این جشن، ایجاد آرامش و تقویت پیوندهای انسانی بوده، حال اینکه می بینیم اجرای مراسم این روز در سال های اخیر با اقدامات آسیب زا دقیقا مقابل روح این آیین ملی است.

وی افزود:  "چهارشنبه سوری" سنتی ملی است که در گوشه گوشه این سرزمین ، برای خود رسوم و آدابی دارد و وقتی در دل این رسوم می رویم می بینیم تلاش برای اتحاد و همدلی وجه مشترک این باورها است. چیزی که اتفاقا امروز بیش از همیشه در همه حوزه ها از جمله حوزه اجتماعی به آن نیازمندیم. چهارشنبه سوری آیین مهر و صلح و دوستی بوده و در این میان گروه های مردمی می توانند با یادآوری و نشر ماهیت برگزاری و راز زنده ماندن این آیین در طی صدها سال  به زدودن انحرافات این جشن کمک کنند.

پورعلی با تاکید بر اثرگذاری رسانه ها و بخصوص شبکه های اجتماعی گفت: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر، خصوصا باهمه گیری شبکه های اجتماعی گام هایی مردمی به سوی کاهش آسیب های این رویداد برداشته شده و فکر می کنم خود مردم هستند که می توانند بهتر از هر فرایندی در راه اصلاح آسیب های وارد شده به این آیین گام بر دارند. در کیش هم آنچنان که در افکار عمومی می بینیم اهتمام به الگو سازی ملی وجود دارد؛ برای مثال در بحث راهنمایی و رانندگی مردم کیش به قانونمداری افتخار می کنند و خودشان در ترویج قانونگرایی کوشا هستند. معتقدم  مردم جزیره در بحث چهارشنبه سوری نیز خود نگهبانان آرامش و امنیت جزیره زیبا هستند .

دبیر شورای تامین منطقه آزاد کیش افزود: جزیره کیش، در حوزه امنیت اجتماعی، زبانزد است و تلاش ما و همکارانمان در حوزه های انتظامی این است که این آیین با مشرکت مردم و به دور از هر گونه ناهنجاری برگزار شود.  

وی ادامه داد: جزیره کیش، دارای ظرفیت های بالقوه فرهنگی است؛ سرانه فرهنگی ساکنان جزیره، اهالی فرهنگ و هنرمندان، گروه های مردم نهاد، رسانه ها، همه و همه دست به دست هم می دهد که جزیره در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بتواند الگو باشد. به همت مردم، باید آیین چهارشنبه آخر سال در کیش جشنی شود فارغ از ناهنجاری های مرسوم این سال ها در کشور. همکاران من نیز در این راه تمامی تلاش خود را به کار می گیرند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.