دکتر محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در گفت‌وگو با ایرنا از ماه‌های درگیر با کرونا می‌گوید. از این که نتوانسته حتی برای یک ساعت هم مرخصی رود و یا به اقوام و خویشانش سر بزند.  

آیا وقتی از ورود ویروس کرونا به کشور مطلع شدید،‌ تصور میکردید که روزی جزیره هم درگیر با این بیماری شود؟

من از زمانی که کرونا در چین شایع شد،‌ ورود آن را به ایران و به تبع آن چین پیش‌بینی می‌کردم‌؛‌ به همین دلیل در همان روزهایی که هنوز چین درگیر بیماری بود،‌ در جلسه شورای اداری سازمان،‌ بحث مفصلی با آمار و ارقام کرونا در چین ارائه کردم و در خصوص ورود این ویروس به ایران نیز هشدار دادم و به همین دلیل قبل از ورود ویروس به ایران ما تمهیدات لازم را برای پروازهای خارجی‌مان در نظر گرفتیم.  

وقتی اولین مورد مثبت کرونا در کیش ثبت شد،‌ نگران نشدید؟

نه! فکر می‌کنم یازدهم اسفند بود. البته دور از انتظارمان نبود و خوشبختانه با آمادگی و عزم قبلی که در مسئولان ایجاد شده بود و پیش‌بینی‌هایی که کرده‌بودیم، می‌دانستیم که باید چه‌ کار کنیم و برای همین غافلگیر و نگران نشدیم. چون می‌دانستیم پاندمی اتفاق می‌افتد و برای همین تمهیدات درمانی لازم را هم در نظر گرفته بودیم. تقریبا پیش‌بینی‌هایی که ما بر اساس الگوهای اپیدیمولوژیک و آمار و اطلاعات کرده بودیم، رقم خورد.

چه تصویر خوبی از این دوران پر از تلاطم و توام با اتفاق‌های ناگوار در ذهن دارید؟

زمانی که موج اول شیوع ویروس کرونا ،‌ قبل از عید آغاز شد،‌با انجام اقدام‌های پیشگیرانه و قرنطنیه و آغاز غربالگری،‌ دو دوره  ۲۳ روزه، جزیره عاری از بیماری شد و این بهترین چیزی است که از این ایام در ذهنم مانده است و خیلی برایم لذت‌بخش بود.

در این چندماه پس از شیوع کرونا، مرخصی رفته‌اید؟

حتی یک ساعت! نه تعطیلی و نه مرخصی. نه تنها من که هیچ‌کدام از پرسنل در این ایام نتوانسته‌اند به مرخصی بروند. مگر آن‌هایی که به علت درگیری با کوووید-۱۹،‌ آزاد از کار شدند. در حال حاضر مرکز ۱۶ ساعت در روز کار می‌کند. فرقی هم ندارد روز تعطیل باشد یا غیرتعطیل. ما از صبح که شروع به کار می‌کنیم تا برمی‌گردیم منزل ۱۱-۱۲ شب شده است.

دیدار با اقوام و خویشان چطور؟

نه با هیچ‌کس؛ من حتی زن وبچه‌ام را در این روزها درست نمی‌بینم (با خنده) از آن‌جایی که ما در معرض خطریم،‌ خانواده‌مان را از خودمان دور نگاه می‌داریم.

در خانه از شما نمی‌ترسند؟

چرا اتفاقا (با خنده).‌ مادر خانم بنده با ما زندگی می‌کند که چون عمل قلب باز شده،‌ مجبورم خیلی احتیاط کنم. بنابراین خیلی مراوداتم کمتر شده. تنها جمعه عصرها یکی دو ساعتی با پسرم تنها هستم.

در واقع روال عادی زندگی بر هم خورده.

حقیقتش زندگی و کار ما یکی است. در این ۲۵ سالی که در وزارت بهداشت مشغول به کار بودم، همیشه کار برایم اولویت داشته است. چون کار ما برای مردم است و مردم را هم جزئی از خانواده خودم می‌دانم

چندنفر از کادر سلامت در جزیره درگیر با مسئله کرونا هستند؟

در مرکز ما ۹۶ نفر؛ البته دربیمارستان هم ۲۰۰-۳۰۰ نفری مستقیم و غیرمستقیم درگیر با این ویروس هستند.

چه تصویری از روزها و ماه‌های پیش‌رو دارید؟

اگر موارد بهداشتی رعایت شود و اجتماعات شکل نگیرد آرام آرام  شاهد کاهش نرخ ابتلا خواهیم بود. ما در دو هفته اخیر موارد بستری‌مان خیلی بالا رفت. ولی با مداخلاتی که کردیم – که البته دو هفته دیگر نتایج خود را نشان خواهد داد- کمی نرخ بستری پایین آمد. با این حال اگر مردم کنترل کنند و مهمانی‌ها و دورهمی‌ها که باعث بیشترین ابتلا می‌شود اتفاق نیفتد،‌می‌توانیم پیش بینی کنیم که نرخ ابتلا کم می شود؛ اما اگر رعایت نشود،‌ این یک بیماری ویروسی است که در اجتماع به سرعت از فردی به فرد دیگر متتقل می‌شود؛‌به خصوص که مدتی است دچار جهش ژنتیکی هم شده و سرایت‌پذیری آن بیشتر شده؛‌به نحوی که قبلا هر ۱ مبتلا به ۳ نفر انتقال می‌داد الان می‌تواند ۷-۸ نفر را آلوده کند. بنابراین خیلی به  رفتار ما در روزهای آینده بستگی دارد.

مثلا ما نباید محرم امسال را مانند سال‌های گذشته برگزار کنیم. ستاد ملی مقابله با کرونا هم توصیه‌های زیادی در این مورد داشته؛ عزاداری در محبط باز و به شکل محدود،‌ عدم توزیع غذای نذری، عدم پذیرایی،‌ و....ولی اگر بنا باشد همان شکل و شیوه گذشته را در پیش بگیریم،‌ متاسفانه وضعیت ما حادتر خواهد شد. امیدوارم که ما بتوانیم محرم امسال را در جزیره مدیریت کنیم.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.