دسته: عمرانی

 افزايش بيش از يك و نيم برابري ظرفيت توليد آب شيرين در كيش

 با تكميل زير ساخت ها و توسعه امكانات استحصال آب شيرين از دريا و ذخيره سازي آب شرب جزيره كيش، ظرفيت توليد آب شيرين در سه سال گذشته بيش از يك و نيم برابر شده است.

 ظرفيت توليد آب شيرين در جزيره كيش كه در سال 92 در هر شبانه روز 21 هزار متر مكعب بود با افزايش 67 درصدي تا سال 95 به 35 هزار متر مكعب رسيده است.
آغاز بهره برداري از آب شيرين كن نيروگاه شماره 2 تا نيمه شهريور
به گفته دكتر مونسان در نيروگاه شماره 2 كيش دو واحد آب شيرين كن 2500 متر مكعبي تعبيه شده است كه در مجموع  ظرفيت توايد  روزانه 5 هزار متر مكعب افزايش مي يابد.
 وي با اعلام اينكه يكي از واحدهاي2500 متر مكعبي آب شيرين كن تا نيمه اول شهريور به بهره برداري مي رسد گفت: با آغاز بهره برداري از اين واحد آب شيرين كن، بخش عمده اي از نياز طرح هاي عمراني در جنوب جزيره كيش از جمله پارك آبي و همچنين دهكده ساحلي تامين خواهد شد.
مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش همچنين در خصوص افزايش ظرفيت مخازن ذخيره آب در جزيره كيش گفت: با ساخت مخزن 20 هزار متر مكعبي ميزان ظرفيت ذخيره آب شرب  كه تا سال 92 حدود  30 هزار متر مكعب بود در حال حاضر به  50 هزار متر مكعب رسيده و بيش از 67 درصد رشد داشته است.
وي با بيان اينكه شبكه انتقال و آبرساني جزيره كيش در سه سال گذشته توسعه يافته و 8  در صد رشد داشته است در خصوص بهبود وضعيت فشار آب در شبكه توزيع جزيره گفت: مخزن 20 هزار متر مكعبي تعادل فشار آب ساخته شده و آماده بهره برداري است ولي بدليل مشكلات ناشي از فرسودگي شبكه توزيع ابتدا بايد شبكه نوسازي شود و براي اجرايي شدن اين طرح نيز مذاكرات متعددي با شركت آب و برق كيش انجام شده است.
وي افزود: البته باتوجه به اينكه جزيره كيش يك منطقه گردشگري است و حفاري هاي گسترده براي تعويض لوله هاي فرسوده كار مشكل و زمان بري است در نظر داريم با نصب يك فشار شكن در مسير انتقال امكان بهره برداري از مخزن تعادل فشار آب پيش از نوسازي شبكه نيز فراهم شود. 
لازم به ذكر است جزيره كيش یکی از مناطق جنوبی کشور است که به دلیل شرایط ویژه ای که دارد، فاقد هر گونه رودخانه و جریان آب سطحی است. از طرفی تامین آب آشامیدنی و آب شرب یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی است که در هر منطقه ای به خصوص مناطق گرمسیر از اهمیت بیشتری بر خور دار است. از سال 1369 شرکت آب و برق کیش، ضمن بهره‌ برداری مطلوب از تأسیسات قدیمی آب‌ شیرین‌کن و نیروگاه دیزل، واحدهای جدید آب شیرین‌کن و توربین‌های گازی را نصب و راه‌ اندازی کرد و در طول سال هاي گذشته با گسترش شبکه‌های تولید و توزیع آب و برق آب شرب بهداشتی و برق مصرفی ساكنان وگردشگران را تامين مي كرد. با توجه به اينكه اين ميزان توليد پاسخگوي نياز جمعيت رو به رشد جزيره كيش نبود و گاه در فصول گرم سال ساعت ها قطعي برق و آب براي ساكنان مشكل ايجاد مي كرد با آغاز بكار دولت تدبير و اميد، افزايش ظرفيت توليد برق و ذخيره سازي آب شيرين در شمار اولويت هاي سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت. با تحقق طرح توسعه شبكه توزيع برق و آبرساني در دو سال گذشته هيچ قطعي برقي در اين منطقه گزارش نشده است. مراحل ساخت نيروگاه شماره2 نيز با هدف تامين آب و برق مورد نياز ساكنان و گردشگران جزيره كيش تا سال 97 اجرايي شد.
در حال حاضر آب تولید شده در كيش به دو روش تهیه می شود یکی از طریق دستگاه های تبخیری آب شور به آب شیرین تبدیل می شود و دیگری توسط دستگاه های اسمز معکوس که آب شور در مجاورت غشاهای نیمه تراوا ( ممبران ) به آب شیرین تبدیل می شود.آب تولیدی در مخازن جمع آوری شرکت ذخیره و برخی املاح مورد نیاز به آن افزوده می شود و همپچنین به منظور پیشگیری از آلوده شدن آب در مسیر انتقال در شبکه توزیع مورد کلر زنی نیز قرار می گیرد. این آب از نظر سلامتی برای نوشیدن و مصارف بهداشتی هیچ مشکل خاصی نداشته و از نظر استاندارد در رده آب سالم قرار دارد.
ساخت ايستگاه پمپاز مركزي و مخزن 20 هزارمتر مكعبي ذخيره آب و احداث خطوط لوله انتقال حدفاصل مخزن هوايي، پمپاژ مركزي و رينگ ابرسان 500، با هدف افزايش حجم ذخيره آب شرب جزيره و انتقالآب از مخازن ذخيره به مخزن هوايي نيز از جمله طرح هاي عمراني است كه با هدف تكميل زير ساختهاي جزيره كيش در بخش تامين انرژي و آب شرب مورد نياز ساكنان و گردشگران در دستور كار سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت و در بيست ماه گذشته مراحل ساخت آن تكميل شده است.

برچسب ها :