دسته: عمرانی

 تصفیه 100 در صدی فاضلاب کیش

 رئیس محیط زیست کیش با تاکید بر اهمیت مدیریت فاضلاب شهری و اینکه هیچ فاضلابی به آبهای کیش وارد نمی شود افرود: تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی کیش قابلیت تصفیه 100 در صدی فاضلاب تولیدی جزیره را دارد.

 مریم محمدی روز یکشنبه در مورد پخش فیلمی کوتاه در یکی از شبکه های ماهواره ای مبنی بر ورود فاضلاب به آبهای کیش با تکذیب این موضوع گفت: نظر به حساسیت محیط زیست دریایی و وجود سایت های مرجانی حاشیه ای، مدیریت فاضلاب در جزیره کیش از اهمیت زیادی برخوردار است و همواره در این مورد دقت لازم صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه تصفیه خانه کیش یکی از به روز ترین تصفیه خانه های کشور است اظهار کرد: این تصفیه خانه با ظرفیت 10 هزار متر مکعب ( ده میلیون لیتر ) در روز از سال 1393 در جزیره کیش راه اندازی شده است و این مجموعه قابلیت تصفیه 100 در صدی فاضلاب تولیدی جزیره را دارد.
رئیس اداره محیط زیست کیش با بیان اینکه خروجی تصفیه خانه برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود افزود: 10 میلیون لیتر پساب فاضلاب صرف آبیاری فضای سبز جزیره می شود.
وی با تاکید بر اینکه استاندارد بودن فاکتورهای آن به طور مرتب توسط آزمایشگاه مستقر در آن سنجیده می شود اظهار کرد: در شرایط کنونی بیشتر بخشهای جزیره از طریق شبکه به تصفیه خانه متصل شده اند و سایر بخشها نیز چاه های سپتیک دارند که کنترل وضعیت آن از ملزومات زمان صدور پایان کار ساختمان است.
محمدی گفت: سپتیک ها نیز توسط خودروهای حمل فاضلاب تخلیه و به تصفیه خانه انتقال داده می شوند.
وی تصریح کرد: پیش از ساخت این تصفیه خانه، تمام فاضلاب جزیره به تصفیه خانه های مرکزی، مرجان، سفین و جنوب منتقل و پس از تصفیه برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گرفت.
این مسئول در محیط زیست کیش به ایرنا گفت: با توجه به اهمیت و ارزش آب در کشور تا حدودی خشک ایران و ارزش دو چندان آن در جزیره مرجانی کیش، تامین 10 میلیون لیتر آب مورد نیاز گیاهان از تصفیه فاضلاب نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه تولید آب توسط آب شیرین کن ها می شود بلکه با پیشگیری از دفع پساب آب شیرین کن های بیشتر، کمک شایان توجهی به محیط زیست نیز خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه در هیچ نقطه ای از سواحل کیش فاضلاب وارد آب نمی شود افزود: ممکن است برخی شهروندان و کیشوندان در چند نقطه از سواحل کیش لوله هایی را مشاهده کنند که از آنها مایعی خارج می شود و به تصور اینکه فاضلاب است آن را گزارش کنند اما این تصور اشتباهی است و لوله های موجود مربوط به فاضلاب نیست.
محمدی گفت: این مایع، پساب حاصل از آب شیرین کن ها است و همچنین ورودی دیگر مربوط به آب های تخلیه شده از پی ریزی ساختمان ها است، مجوزهایی برای گود برداری ساختمان های کنار ساحل که سطح آن از آب دریا بالاتر است صادر شده است، سازندگان در هنگام پی کنی با آب مواجه می شوند و برای پی ریزی مجبور به تخلیه آب هستند از این رو تلاش می کنند این آب را به دریا هدایت کنند که هیچ ربطی به فاضلاب ندارد.

* تولید آب شیرین نیاز به اخذ مجوز دارد / برخورد با فروشندگان آب چاه یا تولیدی آب شیرین کن ها

رئیس محیط زیست کیش در پاسخ به این سئوال که پساب ناشی از آب شیرین کن ها و ساخت و سازها به آبزیان آبهای کیش آسیبی نمی رساند اظهار داشت: در صورتی که این مواد کدورت آب را بالا نبرند هیچ مشکلی ایجاد نمی شود.
محمدی تاکید کرد: سرمایه گذارانی که ساخت و ساز می کنند ملزم به ایجاد یک حوضچه ته نشین در مسیر تخلیه آب هستند که آب حاصل وارد این حوضچه می شود که پس از ته نشینی کدورت، آب را داخل دریا تخلیه کنند، با هماهنگی شورای شهرسازی صدور مجوز جدید گود برداری به ویژه در منطقه ساحلی متوقف شده است.
وی گفت: تاکید ما این است که لوله های تخلیه به صورتی دقیق و به صورتی عمیق در داخل دریا کار گذارده شود تا ماسه شویی در سواحل نیز انجام نشود.
رئیس اداره محیط زیست در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در مورد افزایش تعداد آب شیرین کن های غیر مجاز در جزیره گفت: متاسفانه پساب حاصل اگر در دریا، خشکی و یا چاه تخلیه شود با بالا بردن شوری می تواند به محیط زیست آسیب رساند، در مواردی دیده شده که خروجی پساب آب شیرین کن وارد شبکه جمع آوری فاضلاب شهری می شود که این کار خسارت زیادی به سیستم تصفیه و فضای سبز وارد می کند که در نهایت ضرر اصلی متوجه مردم خواهد شد.
وی تاکید کرد: توصیه ما جمع آوری آب شیرین کن ها و گرفتن انشعاب از شرکت آب و برق است به طوری که آب مورد نیاز از آب شهری تامین شود، این اقدام ضمن کاهش هزینه سبب می شود افراد از آب سالم تری استفاده کنند.
محمدی در مورد جمع آوری مراکز دارای آب شیرین کن نیز گفت: به مراکز دارای آب شیرین کن همچون برخی هتل ها، کارگاه ها برای جمع آوری تذکر کتبی و مهلت داده شده است که در صورت جمع نکردن اقدام قانونی خواهد شد.
وی در مورد اینکه تا کنون از واحد یا مرکز شکایت کرده اید اظهار داشت:  یکی از کارخانه های تولید بتن که اقدام به فروش آب در جزیره می کرد شکایت کرده ایم و پیگیر هستیم.
محمدی تاکید کرد: تولید آب شیرین نیاز به اخذ مجوز دارد و با کسانی که اقدام به فروش آب چاه و یا تولیدی آب شیرین کن ها کنند برخورد جدی و قانونی می شود.

برچسب ها :