دسته: عمرانی

پایگاه عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران در راستای  گسترش تاسیسات زیربنایی و توانمند سازی و افزایش خدمات عملیاتی و فنی حفاری در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

پایگاه عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران در راستای  گسترش تاسیسات زیربنایی و توانمند سازی و افزایش خدمات عملیاتی و فنی حفاری در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

در این مراسم که با حضور مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پایگاه عملیاتی این شرکت در کیش برگزار شد مهندس معسود جعفرزاده مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در جزیره کیش با اشاره به اینکه این طرح مهم در راستای گسترش تاسیسات زیربنایی و توانمند سازی هرچه بیشتر شرکت ملی حفاری ایران و ارائه خدمات عملیاتی و فنی راه اندازی شده است گفت:  شرکت ملی حفاری ایران سال 1358 با فرمان امام (ره) تاسیس گردید میراث دار تاسیسات و ساختمان های پراکنده متعلق به شرکت های خارجی در قبل از انقلاب و در مرزهای شهر اهواز بود که با توجه به گسترش ناوگان حفاری و طیف خدمات این شرکت در حوزه مناطق نفتی، خشکی و دریا و در اقصی نقاط کشور این تاسیسات و کارگاه ها پاسخگوی نیازهای عملیاتی نبودند .

وی افزود: کاستی های موجود مدیریت ارشد شرکت را بر آن داشت تا با نوسازی و بهسازی این تاسیسات در رفع مشکلات اقدام نماید که با توجه به این موضوع و بسط و گسترش حضور شرکت ملی حفاری ایران در حوزه میادین مشترک نفت و گاز  علی الخصوص میادین نفتی پارس جنوبی و میادین واقع در خلیج فارس، احداث پایگاه عملیاتی در مناطق ساحلی و خارج از استان خوزستان به منظور ارائه خدمات پشتیبانی اجرای عملیات ارائه خدمات فنی – حفاری در دستورکار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری کیش با بیان اینکه احداث پایگاه عملیاتی کیش به عنوان مهمترین این مراکز پشتیبانی در اواسط دهه 80 با در اختیار گرفتن و تخصیص زمینی به مساحت 5 هکتار طراحی و در سه فاز احداث تاسیسات زیر بنایی، احداث ساختمان های اداری و کارگاهی به مرحله اجرا درآمد اظهار کرد: اکنون شاهد افتتاح و بهره برداری واحدهای عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران از این پایگاه هستیم

وی ادامه داد: در طراحی و اجرای این پایگاه کلیه نیازهای واحدهای متقاضی لحاظ شده که شامل احداث و تکمیل سوله های شمالی و شرقی و غربی به مساحت 18 هزار متر مربع احداث ساختمان های اداری و حراست به مجموع مساحت 2125 متر مربع و احداث 1150 متر مربع پارکینگ، احداث پست برق، احداث سیستم برق اضطراری تهیه ونصب جرثقیل های سقفی، درب های اتوماتیک، اجرای سیستم ایران حریق،  اجرای خنک کننده ها، اجرای 1700 متر مربع فضای سبز، اجرای سیستم های مدار بسته و دیگر موارد مورد نیاز در محدثات می شود.

جعفرزاده تاکید کرد: با توجه به تاکیدات مدیریت عالی شرکت مبنی بر اهتمام به رعایت الزامات زیست محیطی و  HSE و سیستم جداسازی فاضلاب صنعتی و غیر صنعتی، تصفیه خانه ها و چربی گیرهای صنعتی نیز اجرا گردید.

مهندس حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تنها نهاد صنعتی که در نظام جمهوری اسلامی ایران پس از جهاد و سپاه به فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت صنعت حفاری کشور بود تاکید کرد: سرعت رشد هر سازمانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران بنیان گذار آن بوده و مهندسی ساختار آن را طراحی کرده برای دنیا غیر قابل تصور بوده است.

وی افزود: قبل از انقلاب در صنعت نفت و گاز تنها 46 مدیر عامل فعال بودند و معدل سواد در صنعت حفاری سیکل بود و تمامی مهندسان حفاری از آن سوی آب ها می آمدند

بهمنی ادامه داد: حفاری بخش مهم و اصلی تولید نفت و گاز تا 22 بهمن 57 نقشی در تولید صنعت نداشتیم و تمام این صنعت به دست  مهندسان آمریکایی و انگلیسی سپرده شده بودو پس از آن و  با دستور امام صنعت نفت شکل گرفت و اکنون می توانیم فرا مرزی عمل کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به بخش مهمی از عملکردهای صنعت ملی حفاری در خارج از مرزهای ایران اظهار کرد: مهندسان ایرانی در مهار آتش سوزی چاه های کویت نقش بسیار مهمی ایفا کردند به شکلی یکی از چاه های آتش گرفته دراین کشور را در مدت زمان 2 ساعت مهار کردندو این در دنیا بی نظیر بود.

قبل از انقلاب هیچ شرکت و مهندس ایرانی بر روی طرح ها و پروژه ها فعالیت نمی کرد و تمام شرکت ها خارجی بودند. اما  پس از پیروزی انقلاب و تحریم آمریکا فازهای 9-10 اولین پروژه هایی بود که شروع کردیم و هم اکنون حفاری بیش از 500 حلقه چاه در کشور توسط مهندسان و شرکت ملی حفاری ایران انجام شده است.

وی با بیان برخی اطلاعات در حوزه حفاری چاه های نفتی و یادآوری این مطلب که  هزینه حفاری هر حلقه چاه یکصد تا یکصد و بیست میلیارد تومان است بیان کرد: ایران دارای پیچیده ترین مخازن دنیا است.

 این مقام مسئول در شرکت ملی حفاری ایران افزود: آمریکایی ها پیش از انقلاب تنها 2 چاه در ایران با عمق3500 تا 4000 متر حفاری کرده بودند اما فرزندان رشید و توانمند ایران اسلامی امروز چندین 10 حلقه چاه را بالای 5 هزار متر حفاری کرده اند و هیچ حادثه ای رخ نداده است.

وی تصریح کرد: امروز اگر پشت میز مذاکره دولتمردان جمهوری اسلامی ایران از مقاومت سخن می گویند قدرت بزرگی چون نیروهای توانمند در صنعت ملی حفاری و تولید نفت و گاز را داریم و هیچ کشوری در خاورمیانه توانایی و قدرت حفاری نفت خود را بدون حضور مهندسان اروپایی  به جز ایران ندارد.

بهمنی با تاکید بر اینکه ترس امروز دشمنان از توانمندی نیروهای انسانی ایران است ابراز کرد: حدود 50 شهید و بیش از 300 جانباز در این صنعت تقدیم انقلاب شده است و آسیب دیدگی های بسیاری در دستگاه ها داریم و این صنعت به سادگی به دست نیامده است.

وی با اشاره به اینکه راه 50 ساله ای را مهندسان و نیروهای توانمند ایرانی در کمتر از 10 سال طی کردند بیان کرد: قبل از انقلاب هزار حلقه درمدت زمان50 سال توسط آمریکایی ها حفاری شد و از ابتدای انقلاب تنها چند 10 سال با وجود تحریم ها و مشکلات فراوان 4 هزار حلقه چاه حفاری شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری نفت ایران ادامه داد: اگر امروز فضایی باز شود و خودمان کار کنیم بخش عظیمی از خاورمیانه را در بخش نفتی تحت پوشش خود در خواهیم آورد واین همان چیزی است که دشمن از این می هراسد و وحشت دارد.

وی تصریح کرد: امروز ما نیازی به صنعت حفا ری دنیا نداریم و اگر سیستم های داخلی به توانمندیهای ما توجه و اعتماد کرده و آزادی عمل بیشتری به نیروهای ایرانی بدهند بخش عظیمی از مشکلات کشور به دست جوانان حل خواهد شد.

بهمنی با تاکید بر اینکه خون شهدا کشور را بیمه کرده و ما غیر از این نمی توانیم عمل کنیم هر کس به نظام پشت کند نتیجه آن را خواهد دید خاطر نشان کرد: پایگاه عملیاتی شرکت ملی حفاری در کیش در راستای فرمایشات رهبری در خصوص اقتاد مقاومتی راه اندازی شده و امید است دوستان با بینش ودیدگاه جهادی این تشکیلات را اداره می کند.

حجت الاسلام علیدادی امام جمعه کیش نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه توسعه و پیشرفت در یکی از ارزشمندترین بخش های کشور و در این منطقه که حساس ومهم است به دست متخصصین ایرانی  قابل تقدیر است افزود: با وجود اشاره فقه اسلامی به اهمیت معادن در کشورما  سال های دور نفت به عنوان یک مایع بدبو و بی ارزش به حساب می آمد و بی تردید در آنچه خداوند آفریده حکمت های بسیاری است که دیگران بیش از ما از اهمیت آن آگاه شده و با انعقاد قراردادهای یک طرفه تصمیم گرفتند تا از آن بهره برداری کنند اگر چه برخی از این قراردادها به سرانجام نرسید.

وی افزود: برخی گمان می کردند که ملی شدن صنعت نفت به معنای این است که درآمد نفتی پیش از ملی شدن در کشور هزینه نمی شده و حال در کشور هزینه می شود اما معنای ملی شدن این صنعت این است که از ابتدای اکتشاف تا انتهای بهره برداری این صنعت و محصولات آن به دست نیروهای توانمند و جوانان ایرانی صورت گیرد و دست اجانب از این صنعت بریده شود.

امام جمعه کیش با اشاره به اینکه مدیریت فناوری و اطلاعات صنعت ملی حفاری پیش از پیروزی انقلاب در دست خارجی ها بود اظهار کرد: ما فناوری این صنعت را نداشتیم و می خواستیم جوانان این تخصص را خودشان کسب کنند.

وی ادامه داد: اگر چه فراز و نشیب هایی نیز تا انقلاب بود الان شاهدیم که در این بخش ها خودکفا شده ایم و توانایی داریم که با کشورهای دیگر قراداد بسته و برای آن ها کار کنیم.

حجت الاسلام علیدادی تاکید کرد: همانگونه که در هر صحنه که جوانان و متخصصان فهیم کشور ورود می کنند به سرعت رشد شاهد رشد آن بخش هستیم در این بخش هم همینطور است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد کیش، مکانی زیبا و مناسب برای صنعت گردشگری است اظهار کرد: از سوی دیگر کیش بر بام گاز نشسته و خوشبختانه آنچه در این مسیر وجود دارد مخازن اختصاصی نفت و گاز است و ما با خیال راحت تر کار را دنبال می کنیم  پس باید  کار به شکلی انجام شود که نه به صنعت گردشگری آسیب وارد نشود و نه صنعت ملی آسیب ببیند به همین دلیل جایگاه ملی حفاری در کیش ویژه است.

وی خاطر نشان کرد: امید است مسئولان صنعت ملی حفاری را در کیش به نقطه ای برسانند که درآمد زا باشد همچنین بخششی از این درآمد هزینه توسعه کیش شود و صنعت ملی حفاری به یک جریان توسعه گر و سرنوشت ساز برای کشور تبدیل شود.

برچسب ها :