هندورابی راهگشای توسعه دیگر جزایر / توجه به محیط زیست با کمترین آلایندگی 

 مدیرعامل منطقه آزاد کیش با تاکید براینکه اقدامات انجام شده در جزیره هندورابی در هیچ نقطه ای از کشور انجام نگرفته است افزود : برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب توسعه یک جزیره از نقطه صفر آغاز شده است که این اقدام می تواند پایلوت و راهگشا برای توسعه دیگر جزایر خلیج فارس باشد

علی اصغر مونسان عصر پنجشنبه در نشست کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با محوریت ' بررسی طرح جامع جزیره هندورابی ' به اقدامات زیربنایی انجام شده در این جزیره اشاره کرد و گفت : یکی از افتخارات منطقه آزاد کیش این است که توسعه هندورابی را با تاکید بر حفظ محیط زیست و ایجاد کمترین آلایندگی انجام داده است.
وی با بیان اینکه بارگذاری بسیار سبکی در طرح جامع هندورابی دیده شده اظهار کرد : هندورابی ویژه گردشگری لوکس طراحی شده است که با راه اندازی آن فرصت بیشتری برای جزیره کیش فراهم می شود که بتواند به توسعه چهار جزیره منطقه آزاد کیش یعنی جزایر فارور و فارور کوچک نیز کمک کند.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه توسعه یک جزیره از نقطه صفر برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته ابراز امیدواری کرد که این اقدام پایلوت و راهگشایی برای توسعه دیگر جزایر خلیج فارس باشد .
وی تصریح کرد : با توسعه این جزایر علاوه بر افزایش امنیت ملی به رونق اقتصادی کشور کمک خواهد شد .
مونسان یادآور شد :زیرساختهای اساسی همچون بندرگاه و فرودگاه در جزیره هندورابی آماده شده است و زمینه لازم برای جذب سرمایه گذاری نیز وجود دارد .
وی تاکید کرد : در انتظار ابلاغ طرح جامع هندورابی هستیم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم .
در ادامه این نشست اعضای کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در مورد این طرح پرداختند .
بررسی زیرساختها و تاسیسات زیست محیطی پیش از اجرای پروژه ها ،توجه به محیط زیست دریایی ، مرجانهای اطراف جزیره و لاک پشت ها ، دریافت تائیدیه مرجع ملی و ارزیابی اثرات این طرح بر محیط زیست ، ایجاد تعادل میان اثرات مثبت و منفی پروژه ، کنترل تعداد سرمایه گذاران ،تهیه گزارش جامع مشاور و برنامه مدیریتی بر اثرات و تقلیل آن از موارد مطرح شده در این شست بود .
اعضای کارگروه تخصصی در این نشست به موارد دیگری همچون مدیریت زمین در جزایر و اینکه زمینها به بهره برداران به صورت دائمی فروخته نشود و تنها بر اساس طرح سرمایه گذاری دراختیار آنان قرار بگیرد، توجه به نگاه های بخشهای دیگر همچون بخش های دفاعی و امنیتی قبل از تصویب طرح ،درنظر گرفتن ظرفیت های کشور در توسعه این مناطق، داشتن برنامه برای جمعیت ساکن جزیره ، مشخص شدن اینکه سهمی برای سرمایه گذاری خارجی در این طرح دیده شده اشاره کردند.
اعضای کار گروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد صبح امروز به همراه تعدادی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در سفر به جزیره هندورابی از روند اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی این جزیره بازدید کردند .
اجرای طرح جامع هندورابی از اوایل سال 93 آغاز شده است و یک مشاور داخلی و سه مشاور خارجی از کشور آلمان در بخش های اقتصادی و استراتژیک، معماری و چشم انداز و فضای سبز تدوین طرح جامع هندورابی را بر عهده دارند .
رویکرد این جزیره اکوتوریسم و با هدف گردشگری طبیعی با تاکید بر حفظ محیط زیست است.
جزیره هندورابی با وسعت 22 کیلومتر مربع در 27 کیلومتری شمال غربی جزیره کیش، 325 کیلومتری بندر عباس و 133 کیلومتری بندر لنگه واقع شده است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.