مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به بهسازی و بازسازی سفین قدیم و منطقه بومی نشین کیش با حفظ هویت بومی بر نقش محوری بومیان در صنعت گردشگری کیش تاکید کرد.

علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بازدید از طرح های بهسازی وبازسازی منطقه سفین قدیم کیش با اشاره به اهمیت حفظ هویت بومی منطقه در طرح ها گفت: با اجرای این پروژه سطح شهری ارتقاء خوبی پیدا می کند و فضای مناسبی در اختیار کیشوندان و بومیان قرار می دهد.

وی با بیان اینکه بازدید طرح از نزدیک حس متفاوتی دارد افزود: دیدن طرح بر روی نقشه با مشاهده آن از نزدیک متفاوت است و امروز با مشاهده پیشرفت طرح امیدواریم که بخشی از آن تا سال جدید انجام شود.

اجرای طرح های بهسازی به حفظ هویت بومی منطقه

مونسان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح مکانی برای تردد گردشگران فراهم می شود اظهار کرد: بازپیرایی محله قدیم با حفظ هویت می تواند محل درآمد برای بومیان باشد و سطح درآمد منطقه را افزایش دهد.

وی با تاکید بر واگذاری بخش های دیگر طرح به پیمانکاران از طریقه مناقصه در راستای سرعت بخشیدن بر روند انجام طرح ادامه داد: برآوردهای مالی طرح صورت گرفته و مشکلی در تامین بودجه وجود نداریم زیرا این پروژه کمک خوبی در بخش بومی نشین جزیره خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با همکاری بومیان در اجرای طرح بازپیرایی بیان کرد: اجرای طرح ها عمرانی است و تنها نیاز به حمایت معنوی بومیان دارد.

وی افزود: در ابتدا برای همراه کردن بومیان نیاز به توجیه بود که با همکاری امام جمعه کیش و امام جمعه اهل سنت این همراهی صورت گرفت و با توجه به اینکه این پروژه برای مردم منطقه انجام میشود بودجه خوبی برای آن در نظر گرفته شده و انتظار می رود این طرح موجب ارتقاء منطقه بومیان شود.

مونسان با تاکید بر حفظ هویت منطقه ادامه داد: مدتی بود که برخی ازبومیان درخواست توسعه و بازسازی داشتند که مورد موافقت قرار نمی گرفت اما با طرح بازپیرایی صورت گرفته ۲۲۰ پلاک منطقه برداشته شده و برای هر پلاک به صورت مجزا طرح ریزی شده است که مجوز و پروانه بازسازی آن ها صادر شده و با اجرای طرح هم بخش شهری جزیره و هم منطقه بومی نشین با حفظ هویت توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه این طرح در سه فاز طراحی شده و امید است در سال ۹۶ تمامی فازهای آن به انجام برسد ادامه داد: با پیشرفت طرح با ایده های جدیدی که در هر بخش به ذهن می رسد ملحقاتی نیز به طرح افزوده می شود و تصمیم گیری هایی در این راستا برای افزایش و پیشرفت طرح صورت می گیرد.

نقش محوری بومیان در گردشگری کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در این بازدید با حضور در خانه بومیان کیش با بیان اینکه با اشاره به اینکه امروزه گردشگران به دنبال هتل های لوکس نیستند افزود: گردشگران به دنبال هویت های فرهنگی و مکان های فرهنگی هستند و ترجیح می دهند در مناطق بومی و سنتی حضور یابند.

وی با بیان اینکه با بازپیرایی محله سفین قدیم محل خوبی برای بومی گردی ایجاد می شود افزود: خانه بومیان کیش از سه سال پیش شروع به فعالیت کرده و در این مدت پیشرفت خوبی داشته و تعداد بسیاری از گردشگران جزیره کیش از آن دیدن کرده اند.

وی با اشاره به روند توسعه مناسب خانه بومیان اظهار کرد: فضای موجود دارای محدویت است که با اضافه شدن خانه های اطراف به این مجموعه می توان فضای گردشگری مناسبی در این منطقه ایجاد کرد.

مونسان با تاکید بر اینکه بومیان میتوانند در حوزه گردشگری کیش نقش محوری داشته باشند افزود: با ایجاد اقامتگاه در کنار خانه بومیان می توان از ظرفیت های موجود در این منطقه برای گسترش و توسعه صنعت گردشگری با محوریت بومیان کیش استفاده کرد.

وی با اشاره به حضور خانه بومیان کیش در نمایشگاه های بین المللی در کیش و پایتخت و دریافت جوایز ملی تاکید کرد: با انجام بازپیرایی و بهسازی در منطقه بومی نشین کیش حضور بومیان در موضوعات گردشگری کیش جدی بوده و نقش محوری پیدا می کنند و کسب و کار و رونق خوبی در این بخش از جزیره کیش رخ خواهد داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به طرح کاشانه مهمان بومیان کیش بیان کرد: با اجرای این طرح که امیدواریم فاز اول آن برای نوروز ۹۶ آماده شود گردشگران می توانند به جای اقامت در هتل در کاشانه میهمان بومیان اقامت کرده و با فرهنگ و هنر بومیان بیشتر آشنا شوند.

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از بازسازی و بهسازی محله سفین قدیم و رشد و توسعه این منطقه گفت: آغاز فاز عملیاتی این طرح موجب دلگرمی بویمان شده و مردم امیدوارند تا با اقدامات انجام شده شرایط زندگی بهبود پیدا کرده و رونق اقتصادی به این منطقه نیز روی آورد.

وی افزود: یکی از دغدغه های مردم منطقه بومی نیشین سامان یابی وضعیت منطقه سفین قدیم بود که با اجرای طراح بازپیرایی امیدواریم که شاهد بهبود شرایط زندگی در این منطقه باشیم.

امام جمعه اهل سنت کیش خاطر نشان کرد: امیدواریم با اجرای طرح بازپیرایی همچنان هویت معماری سنتی و بومی جزیره کیش حفظ شود.

جزیره کیش با ۹۱ کیلومتر مساحت در میان آب های نیلگون خلیج فارس قرار دارد و با جمعیتی نزدیک به ۳۷ هزار نفر در سال میزبان بیش از یک میلیون و هشتصد هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.