از آنجایی‌که بیشترین تلفات انرژی در واحدهای مسکونی و آپارتمانی صورت می‌گیرد اجرای برچسب انرژی ساختمان‌ها می‌تواند در بهبود وضعیت مصرف بی‌رویه سوخت، مؤثر و حیاتی باشد.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش بابیان اینکه مدیریت انرژی و محیط‌زیست از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: استفاده بهینه و ممانعت از هدر رفتن امكانات امری اساسی است این نكته هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند كه موضوع انرژی مطرح شود.

رامین افشاری بابیان مطلب فوق افزود: منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها، اتخاذ و به‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است. كه ازنقطه‌نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حركت را تضمین كند.

وی گفت: در این چارچوب تعیین سهم صورت‌های مختلف انرژی در سبد انرژی هر جامعه با توجه به امكانات درازمدت آن جامعه، همچنین به‌کارگیری پربازده‌ترین شیوه استفاده از آن‌ها كه متضمن كاهش تخریب منابع انرژی و نیز كاهش تأثیرات سوء ناشی از اسـتفاده ناصـحیح از انرژی، بر عوامـل دیگر حیات و محیط‌زیست مدنظر است.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در این خصوص اضافه کرد: این استفاده درست و به‌جا از انرژی، نه‌تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلكه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل‌های آتی و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.

افشاری با اعتقاد به اینکه ارزانی سوخت بلای جان انرژی کشور شده است گفت: متأسفانه مردم عادی از قیمت تمام‌شده انرژی خبر نداشته و با مصرف بی‌رویه و عدم توجه به فاکتورهای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها باعث شده است ما جر کشورهای پرمصرف انرژی باشیم.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اعتقاد به اینکه بدون فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف انرژی قوانین نیز به‌درستی شکل نمی‌گیرد گفت: متأسفانه در خصوص عملکرد مباحث، قوانین و مقررات ملی ساختمان مانند مبحث 19 با درصدهای بالایی مواجه نیستم این قوانین به‌درستی اجرایی نمی‌شود.

افشاری گفت: به‌طور مثال اگر تمام فاکتورهای عایق‌کاری مبحث 19 به‌درستی اجرایی شود در همان وهله اول با افت 40 تا 50 درصدی مصرف انرژی روبرو خواهیم بود.

وی بابیان اینکه بخش توسعه عمرانی جزیره با رویکرد مدیریت انرژی و محیط‌زیست فعالیت‌های متعددی انجام داده است گفت: معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با همکاری شرکت خدمات عمران شهرداری کیش به دنبال اجرای برچسب مصرف انرژی در ساختمان‌ها است. در فاز اول اجرای این مبحث به دنبال محدودیت گرید برچسب نخواهیم بود اما در فاز و سطوح بعدی عملکرد ساختمان ازلحاظ انرژی کاملاً سنجیده و بر اساس آن تشویق و تنبیه‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

افشاری گفت: در حال حاضر متراژ خاصی برای ارائه برچسب انرژی در نظر گرفته نشده است اما به دنبال اجرای آن در زمین‌های بالای 2 تا 3 هزار مترمربع هستیم. و در این خصوص با همکاری شرکت مبنا مقوله نظارت و ارائه و تدوین آیین‌نامه‌های صورت خواهد گرفت.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش بابیان اینکه در این مقوله کیش به‌عنوان یک پایلوت اجرایی قرار خواهد گرفت متذکر شد: این مقوله اولین بار به‌صورت جدی در این جزیره اجرایی خواهد شد.

افشاری گفت: کشورهای پیشرفته در خصوص برچسب انرژی عملکردهای داشته‌اند بنابراین اجرای این موارد می‌تواند در جزیره کیش به‌عنوان پایلوت عملیاتی این مبحث موفقیت‌آمیز باشد.

وی در خصوص این سؤال که اجرای خط به خط مبحث 19 چه‌اندازه بر گران‌تر شدن ساختمان‌ها اثرگذار است گفت: بدون تردید اجرای بندهای مبحث 19 مانند عایق‌بندی به ازای هر مترمربع کمتر از 2 تا 3 درصد بر قیمت نهایی ساختمان افزوده خواهد کرد. اما مطمئنا سازندگان به اهمیت اجرای این بندها پی خواهند برد.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص یکی از طرح‌های اجرایی در حیطه ساختمان سبز گفت: ساختمان در حال ساخت مرکز مطالعات پژوهشی جزیره کیش یکی از پایلوت های اجرایی برچسب انرژی است که امیدواریم بعد از اتمام گرید B را دریافت کند.

وی در خصوص این ساختمان گفت: این ساختمان نمونه کاملی از یک ساختمان هوشمند با سه عایق رطوبتی، حرارتی و بخار بند و دارای و 50 درصد برق ساختمان از طریق انرژی خورشیدی حاصل خواهد شد. البته بخش فاضلاب این ساختمان قابلیت تصفیه آب را خواهد داشت.

افشاری در خصوص مبحث انرژی خورشیدی در این ساختمان گفت: برای این ساختمان هزار و 500 پایه خورشیدی دیده‌شده و این میزان پایه خورشیدی 7 دهم مگابایت برق تولید می‌کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه این پروژه تا آخر شهریور 96 اتمام خواهد یافت گفت: این پروژه به‌عنوان پایلوت و حدود 24 کیلومترمربع است.

افشاری در پاسخ به این سؤال که چرا بسیاری از سازندگان در خصوص ایجاد ساختمان هوشمند و سبز به دنبال مصالح خارجی هستند گفت: بدون تردید این‌ مورد تفکر کاملاً اشتباه است. زیرا بسیاری از تولیدات داخلی در بخش عایق، در و پنجره‌های دوجداره و حتی بخش هوشمند سازی از کیفیت و قیمت مناسب‌تری نسبت به نمونه خارجی آن دارا است بنابراین صرف داشتن و استفاده از مصالح خارجی گران‌قیمت نمی‌تواند امتیازی برای عملکرد مطلوب صرفه‌جویی انرژی در خانه‌های کم مصرف باشد. در حال حاضر بسیاری از تولیدات داخلی جز برندهای باکیفیت جهانی هستند.

گفتنی است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی عمران و ساختمان کیش از ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری در کیش برگزار می‌شود.

مجتمع رسانه ‏ای صنعت ساختمان با همکاری اتاق تعاون ایران، وزارت راه و شهرسازی و سازمان مناطق آزاد کیش در نظر دارد در کنار برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان کیش با هدف توسعه فضای تخصصی نمایشگاه و همچنین معرفی پروژه‏های ویژه جزیره کیش، در راستای توسعه دانش و تجربه مهندسان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه گام بردارد.

کارگاه‌های آموزشی دارای امتیاز ارتقاء پایه نظام مهندسی 3 به 2 برای رشته های عمران، معماری و مکانیک است همچنین این کارگاه‌ها به صورت آنلاین در سایت ecohub.ir قابل مشاهده است.

نکته: ثبت نام الزامی است.

جهت ثبت نام، دریافت سرفصل و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 22853530-021 داخلی 3 یا 09016626672 تماس حاصل فرمایید

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.