دسته: عمرانی

نیروگاه شماره 2 کیش در مدار بهره برداری با گاز طبیعی قرار گرفت

 مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه عملیات گاز رسانی نیروگاه شماره 2 با موفقیت به پایان رسید، گفت: با این اقدام واحد 25مگاواتی این نیروگاه وارد مدار بهره برداری با گاز طبیعی قرار گرفت.

علی اصغر مونسان روز سه شنبه درجمع خبرنگاران در خصوص گازسوز شدن این نیروگاه و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه افزود: اجرای موفقیت آمیز این طرح علاوه بر صرفه اقتصادی برای جزیره کیش و کشور در کاهش مصرف سوخت های فسیلی تاثیر زیادی دارد .
وی گفت: پیش از این، سوخت مورد نیاز این واحد 25 مگاواتی با مصرف روزانه 150 هزار لیتر گازوئیل تامین می شد که از امروز گاز جایگزین سوخت قبلی شده است .
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش با یادآوری اینکه اجرای طرح گاز رسانی به نیروگاه شماره 2 جزیره کیش از چهار ماه قبل و پس از عقد قرارداد با شرکت نفت فلات قاره آغاز شده بود، اظهار کرد: پس از این اقدام، شرکت توسعه آب و نیروی کیش، ایجاد سایت و ایستگاه گاز رسانی در نیروگاه شماره 2 را در دستور کار خود قرار داد .
وی توضیح داد: خرید تجهیزات و اجرای عملیات لوله کشی از سایت گاز شرکت نفت فلات قاره تا محل نیروگاه و لوله کشی از ایستگاه گاز رسانی نیروگاه تا شبکه های داخلی مراحل بعدی این طرح بود که در فروردین سال جاری به پایان رسید.
مونسان گفت : نمایندگان شرکت نفت فلات قاره و دستگاه های نظارت فنی یک ماه قبل روند تکمیل بخش های مختلف عملیات گاز رسانی به نیروگاه را طی بازدیدی بررسی کردند و پس از کسب تاییدیه های لازم، گازرسانی آزمایشی به این نیروگاه سه روز قبل آغاز و با موفقیت به پایان رسید.
وی با بیان اینکه در تلاش برای افزایش ظرفیت گاز رسانی به جزیره کیش هستیم افزود : با توجه به محدودیت های شرکت نفت فلات قاره برای تامین گاز مورد نیاز دو نیروگاه کیش ، افزایش ظرفیت انتقال گاز در اولویت برنامه های سازمان است.
مونسان تصریح کرد : تامین سوخت گازی نیروگاه های کیش با استفاده از ذخایر گازی جزیره از برنامه های سازمان است که کارهای پژوهشی و مراحل مقدماتی طرح آن انجام شده است .
وی با بیان اینکه مذاکرات اولیه نیز در حال انجام است، افزود: عملیاتی شدن این طرح حدود 3 تا 4 سال زمان می خواهد که تلاش کردیم تا سوخت نیروگاه شماره 2کیش با سرعت بیشتری از طریق شرکت نفت فلات قاره تامین شود.
ساخت نیروگاه شماره 2 کیش با هدف تامین انرژی مورد نیاز طرح های جنوب و غرب جزیره از سال 93 آغاز شد که مرحله نخست این نیروگاه برای تامین برق پارک آبی کیش آذر سال 95 به بهره برداری رسید.
ظرفیت نهایی این نیروگاه تولید 100 مگاوات برق و 20 هزار مترمکعب آب شیرین است که در مرحله نخست، دو توربین با ظرفیت 35 و 25 مگاوات و سه واحد نیروگاهی کوچک دیزل به ظرفیت سه مگاوات نصب شده است که در مجموع با نصب این توربین های گازی و دیزلی امکان تولید حدود 65 مگاوات برق فراهم می شود.
همچنین علاوه بر تجهیزات تولید برق، یک واحد آب شیرین کن به ظرفیت دو هزار و 500 متر مکعب نیز در این نیروگاه برای تولید آب شیرین مورد نیاز جنوب جزیره نصب شده است.

برچسب ها :