بوم گردی با پروژه باز پیرایی سفین قدیم در کیش رونق می گیرد

 دکتر مونسان در آیین بهره برداری از فاز اول طرح بازپیرایی سفین قدیم گفت: رونق اقتصادی و اشتغالزایی از مزایای این پروژه گردشگری برای بومیان کیش است.

 معاون رییس جمهور در مراسم افتتاح فاز اول طرح باز پیرایی سفین قدیم که با حضور امام جمعه کیش، امام جماعت اهل تسنن، مسئولان محلی و بومیان جزیره برگزار شد کار کردن در بافت های با هویت و بافت های قدیمی  و سنتی را دارای شرایط ویژه ای دانست.
دکتر مونسان گفت: بهسازی و ساماندهی بافت های قدیمی شرایط خودش را دارد و باید در اجرای این پروژه ها ضمن مراعات آرامش مردم از فرهنگ وسنتهای بومیان این مناطق نیز مراقبت کرد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افزود: بافت های با ارزش استانداردهای خودش را دارد و باید در نهایت دقت ضمن مراقبت از ارزشهای ذاتی این بافت ها و فرهنگ ساکنانش برای ساماندهی آن اقدام کرد.
وی این طرح را پروژه ای موفق بر شمرد که بر اساس معماری سنتی بومیان در حال اجراست و تلاش شده تمامی ملاحظات ویژه بافت های قدیمی در آن رعایت شود.
دکتر مونسان گفت: طرح باز پیرایی سفین قدیم پروژه ای در جهت توسعه بوم گردی، رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای بومیان کیش است. آنچه تا کنون در کیش به آن توجه نشده بود. در حالیکه حضور بومیان و شیوه زندگی آنها جاذبه بی بدیل گردشگری در این منطقه آزاد است.
وی تاکید کرد: نشان دادن فرهنگ و سنت های بومی این منطقه آزاد یکی از ظرفیت های خوب گردشگری کیش است که تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته بود.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: کشور ما سرشار از ظرفیت های بی نظیر است که می توان از این ظرفیت ها در جهت رونق گردشگری بهره برد.
دکتر مونسان افزود: گاهی برای جذب گردشگر نیاز به سرمایه گذاری های عظیم نیست بلکه با کمی توجه می توان از داشته هایمان فرصت های بزرگ بسازیم. باز پیرایی سفین قدیم یکی از همین پروژه هاست که بر بستر ظرفیتی ارزشمند بنا شده و به زودی به یکی از جاذبه های گردشگری کیش تبدیل می شود که علاوه برگردشگران داخلی برای خارجی ها هم جذاب است. از سویی درآمد زایی و اشتغالزایی برای بومیان نیز بهمراه دارد.
معاون رییس جمهور گفت: این طرح با بررسیهای دقیق بر وضعیت معماری ابنیه و فرهنگ بومیان کیش طراحی شد و فاز اول آن به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: این پروژه در چهار فاز تعریف شده فاز اول به پایان رسید و پیش از آغاز فازهای بعدی برای مشخص شدن کاستی های طرح، بر قراری ارتباط بین مردم با پروژه و روشن شدن کارکرد های فاز اول مدتی پروژه را متوقف می کنیم سپس با توجه به اینکه طرح فازهای بعدی آماده است با بررسی نظرات مردم، بازنگری طرح ها وانجام اصلاحات، عملیات ساخت فازهای دوم تا چهارم آغاز می شود.
دکتر مونسان گفت: کمک به سطح در آمدی بومیان از اثرات خوب این طرح است و فضاهای تجاری و خدماتی که در این پروژه دیده شده درکنار جاذبه های ایجاد شده کارکردهای ویژه گردشگری به این پروژه می دهد. تمامی فضاهای خدماتی، تجاری و گردشگری هم با حداقل اجاره در اختیار بومیان قرار می گیرد تا درآمد زایی و اشتغالزایی برای بومیان داشته باشد و با بهره گیری از مشارکت بومیان درجهت رونق اقتصادی، معرفی، حفظ  و نگهداری پروژه تلاش شود.
معاون رییس جمهور در خصوص ادامه توسعه کیش با تغییر جایگاهش از مدیر عاملی کیش به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: از صمیم قلب اعلام کردم که خود را کیشوند می دانم می توان گفت خانه اولم کیش شده چهار سال پر فشار و پرکار را اینجا گذراندیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم به واسطه بحث میراث فرهنگی و گردشگری با کیش مرتبط است و تلاش می کنم کیش بر محور گردشگری با رونق بیشتری حرکت کند.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.