مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اعلام کرد: با مشارکت سازمان تامین اجتماعی درمرحله نخست، 167 شرکت و بنگاه اقتصادی کوچک شستا، شناسایی و در قالب بورس کالا و فرا بورس به بخش خصوصی عرضه می شود.

مرتضی لطفی روز شنبه در جمع خبرنگاران در کیش گفت: از ابتدای سال موضوع جمع آوری شرکت های کوچک که در برنامه استراتژی 5 ساله ما قرار ندارند و یا به دلایلی زیان می دهند را می خواهیم ساماندهی و در بازارهای داخلی عرضه کنیم.


وی تصریح کرد: استنباط ما این است، با بخش خصوصی نباید رقابت داشته باشیم و یکی از اهداف ما رقابت نکردن در عرصه بنگاه داری با بخش خصوصی است .


لطفی با تاکید بر اینکه این برون سپاری به منزله این نیست که از مجموعه سهامداری خارج شویم تصریح کرد: با برون سپاری بخشی از شرکتهایی که شستا خریداری کرده و بخشی را که دولت به مجموعه شستا واگذار کرده بدنبال اصلاح ساختار بنگاه داری یا سرمایه ای هستیم.


مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: بر این اساس برای واگذاری 20 شرکت با خریداران وارد مذاکره مستقیم شدیم و 8 شرکت تفاهم با خریداران انجام شده است و با اجرای شرایط مزایده در هفته جاری نحوه واگذاری 27 شرکت از طریق جراید اعلام می شود.


لطفی در ادامه اظهار کرد: پیش بینی می شود، امسال 16 هزار میلیارد ریال در این راستا فروش داشته باشیم و تا الان حدود هشت هزار میلیارد ریال آن محقق شده است و تا پایان سال این رقم را با در ارتباط با فروش بنگاه ها به 26 هزار میلیارد ریال برسانیم.


مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: نخستین واحد واگذاری فولاد مبارکه است که قرار داد انجام شده و در هفته گذشته از طریق بورس بخش عمده ای از سهم عرضه و خریدار هم خریده است، همچنین مس باهنر مورد دیگری است که رقمی معادل 10 هزار میلیارد ریال است.

**شستا بدنبال سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز
لطفی بار دیگر متذکر شد که ما قرار نیست با این برنامه برون سپاری کارگری را بیکار و یا بنگاهی را تعطیل کنیم بلکه معتقدیم با این شرایط هدف داریم با تامین منابع مالی بتوانیم در سطح ملی طرح های بزرگی را با کمک دولت در حوزه های نفت و گاز و غیره اجرا کنیم.


وی افزود: همه جوانب اجتماعی در فروش بنگاههای کوچ شستا دیده می شود و ما مشوق هایی را همچون اعطای تسهیلات با سود کمتر برای خریداران فراهم می کنیم و از طرفی تضمین و دوام اشتغال شاغلان را ملاحظه خواهیم کرد.


وی تاکید کرد: همچنین متناسب با هر شرکت، مشوق دیگری را برای اینکه نقد فروخته شود یا اینکه برای ایجاد امنیت شغلی اقساط فروخته شود ،ایجاد خواهد شد.


لطفی گفت: وضعیت فعلی شستا این گونه است که 10 تا 12 درصد بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است و رقمی معدل 60 تا 70 هزار میلیارد هم ارزش دارائی ها آن است.


وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی و چند رشته ای حضور در بخش های مختلف صنعت شستا بدنبال تمرکز بیشتر و محدود کردن حوزه فعالیت است تا با توسعه جدید و ورود به صنایعی که در اسکوپ بین المللی است بتواند در راه رقابت بین المللی گام بردارد.


مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) درباره عملکرد شستا نیز گفت: ما اولین مجموعه در کشور هستیم که نظام هوش تجاری را به منظور شفافیت و اطلاعات ذینفع ها آغاز کردیم و در ارزیابی 9 ماهه، شستا رشد 45 تا 50 درصدی را نسبت به 9 ماهه گذشته هم از نظر کمی و هم کیفی در بخش درآمد داشته است.


وی اظهار کرد: اگر قرار باشد در عرصه بین المللی با واحدهای بزرگ ارتباط داشته باشیم باید همه صنایع پتروشیمی تحت نظر وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی را ادغام کنیم که هم در راستای تولید و هم در مسیر صادرات هم افزایی ایجاد می کند و از طرفی فرصت رقابت را در عرصه بین المللی فراهم می کند.

 

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.