دکتر محمدرضا محمدی : درختان نخل در جزیره، مناسب باروری و برداشت محصول نیست

سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش به پرسش های موجود در خصوص هرس خوشه های خرمای درختان نخل جزیره ، پاسخ داد.
دکتر محمدرضا محمدی سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، در خصوص پرسش های مطرح شده مبنی بر هرس خوشه های درختان نخل جزیره کیش ، گفت: درختان نخل در جزیره کیش با هدف زیبا سازی فضای سبز کاشته شده و هیچگاه جنبه برداشت محصول از گونه مذکور، مد نظر نبوده است.
وی با بیان اینکه منابع آب مناسب آبیاری فضای سبز در جزیره کیش محدود است، افزود: وجود درصد بالای آهک و همچنین نمک و PH خاک ، بیش از حد تحمل گیاهی است. این عوامل موجب عدم جذب مواد غذایی و ضعیف شدن  درختان نخل و در نتیجه، هجوم آفات و بیماری ها به این گونه گیاهی می شود.
دکتر محمدی ضمن اشاره به باور اشتباه عموم مردم مبنی بر اینکه درختان نخل به آب کمی برای آبیاری نیاز دارند، تاکید کرد: حداقل میزان آب مورد نیاز به صورت هفتگی برای هر نفر درخت نخل، 600 لیتر است که این میزان با توجه به کمبود آب مناسب آبیاری در شرایط آب و هوای گرم کیش ، به حدود 100 لیتر آب می رسد.
وی در ادامه گفت: در صورت گرده افشانی و تشکیل میوه خرما، مصرف آب و مواد غذایی درختان نخل به شدت افزایش پیدا می کند و موادی که می بایست صرف سبزینگی و شادابی درختان شود، صرف تولید میوه می شود. در نتیجه ساکنان و گردشگران کیش شاهد ضعیف شدن و خشک شدن درختان زیبای نخل خواهند بود و یکی از جاذبه های جزیره با خطر جدی نابودی روبرو می شود.
سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، در پایان گفت: اکثر گونه های انتخاب شده درختان نخل در جزیره، مناسب باروری و برداشت محصول نیست و با توجه به رطوبت بالای جزیره، در صورت محصول دهی ، خرمای بدست آمده از کیفیت پایینی برخودار می شود.
وی افزود: در عین حال، برای آزمودن دقیق موضوع، از هرس تعدادی از نخل ها به عنوان نمونه در نقاط مختلف جزیره خودداری شده است تا نتیجه مورد ارزیابی دقیق تر قرار گیرد.
شایان ذکر است، در جزیره کیش حدود 6000 نفر درخت نخل کاشته شده که بصورت نرمال نیاز به تامین 3 هزار و 600 متر مکعب آب در هفته برای آبیاری آنها وجود دارد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.