معاونت معماری و شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش مبادرت به تشکیل اولین کمیته نما و منظر شهری کرده است.

معاونت معماری و شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش مبادرت به تشکیل اولین کمیته نما و منظر شهری کرده است.

مهندس کوهی معاون معماری و شهرسازی این شرکت هدف از تشکیل این کمیته را ارتقاء کیفیت بصری با تاکید بر شاخص های هویت بخش ایرانی اسلامی و بهره گیری از توان ظرفیت های موجود کارشناسی و حرفه ای و علمی کیش ، دانست.
وی با بیان اینکه ارتقـای ارزش و کیفیت منظـر شـهری از طریق ایجاد هماهنگـی میـان مصالـح نمـا، تناسـبات و هندسـه ، مقیـاس و خـط آسـمان و رعايـت فاکتورهای زيبایـی همچـون تقارن، تعـادل، تـداوم، هماهنگی بـه عمـل می آورد، افزود: تجربه زیبا شناسی در معماری بر روابط انتزاعی شکل ها، تعریف فضا و عناصری که آنها را خوشایند و لذتبخش می سازد از قبیل ضرباهنگ یا ریتم رنگ و سایه روشن استوار است.
مهندس کوهی در ادامه گفت: ارزش های زیبا شناسی سیمای شهری و فضای خیابان متفاوت از ارزش های دیگر عناصر کالبدی شهر است. فضای خیابان با داشتن محتوای خطی و عملکرد عبوری، برای معرفی سیمای خود شرایط خاص دارد. که این شرایط بستگی به مولفه های نامحدودی از جمله تناسبات جداره، تناسبات کف، رنگ، خط آسمان، دید پی در پی، ریتم، هارمونی سبک معماری و پیشامدگی و فرورفتگی ها، دارد.
وی بررسی میدانی طرح ساختمان ها یا بناهای اطراف از لحاظ کیفیت طرح معماری، نمای ساختمان، تناسب حجم آن با ساختمان های اطراف، زیبایی طرح و مصالح مورد استفاده را نیز گامی موثر در ارتقاء کیفیت نماهای شهری، خواند.
معاون شهرسازی و معماری  شرکت عمران، آب و خدمات کیش در خصوص مواردی که باعث اغتشاش و ناهماهنگی در سیمای شهری می شوند ، اظهار داشت: اعمال سلیقه و دخالت های غیر کارشناسانه از جمله حاکم شدن فرهنگ ساخت و ساز غیر حرفه ای ، اعمال سلیقه مالک یا کارفرما، عدم استفاده از نظریات کارشناسان معماران خبره در طراحی و اجرا و هنرنمایی اغراق آمیز و غیر اجرایی برخی از طراحان ، بخشی از این اغشاشات هستند.
وی افزود: ضعف تئوریک از قبیل عدم رعایت هارمونی در خط آسمان ساختمانها و رعایت حد ارتفاع پروازی، عدم آگاهی به اصول معماری ایران و به کارگیری مدولاسیون، همچنین ناهنجاریهای مربوط به عدم رعایت اصول طراحی بنا از جمله همخوانی نداشتن فرم و کاربری، الحاقات زائد و غیر اصولی و استفاده از گرایش های معماری بی ارزش و بی هویت را از دیگر دلایل ناهماهنگی های سیمای منظر شهری ذکر کرد.
 مهندس کوهی در پایان با اعلام اینکه نظرات و طرح های تمام دست اندرکاران معماری و شهرسازی می تواند در پر بار شدن این کمیته یاری رسان باشد، از کلیه مشاوران و مهندسان صاحب نظر در حیطه شهرسازی و معماری درخواست کرد تا برای  هر چه بهتر به انجام رساندن این مهم ایده های خود را در قالب راهکار تا انتهای مهرماه 97 به معاونت شهرسازی و معماری ارائه دهند.
گفتنی است، کمیته نما و منظر شهری معاونت شهرسازی و معماری با حضور 7 عضو شامل یکی از اساتید دانشگاه، نماینده ای از معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش ، مهندسان و مشاوران شهرسازی تشکیل شده است.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.