جدی نگرفتن کنترل کیفیت مصالح ساختمان، صدمات جبران ناپذیری به صنعت ساختمان کیش وارد می کند.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش، دکتر غفاری با بیان اینکه عدم توجه به کنترل کیفیت دقیق و دوره ای چرخه ورود مصالح و محصولات ساختمانی نه تنها منجر به بروز صدمات جبران ناپذیر در صنعت ساختمان، بلکه منجر به کاهش عمر مفید ساختمانهای منطقه، هدر رفت مصالح اولیه، تحمیل هزینه سنگین به سرمایه گذار و ساکنین میشود.
وی افزود: آزمایشگاه بتن و مصالح ساختمانی پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف بیش از ۱.۵ دهه فعالیت در منطقه آزاد کیش اولین و تنها آزمایشگاه غیرخصوصی است که بعنوان آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد و مشاور فنی سازمان منطقه آزاد کیش فعالیت میکند.
دکتر غفاری گفت: از ابتدای سال ۹۸ با استقرار نظام کیفیت و دریافت گواهینامه استاندارد ۱۷۰۲۵ از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و با افزایش دامنه فعالیتهای آن برای کنترل خواص مکانیکی و شیمیایی مصالح، ساختمانی اعم از سیمان، بتن، خاک، سنگدانه، شن، آسفالت و آب با نظارت مستمر مرکز ملی صلاحیت ایران اقدام به ارائه خدمات فنی حسب درخواست و نیاز بخش خصوصی و معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش مینماید.
غفاری ادامه داد و افزود: با طرح موضوع کنترل کیفیت مصالح ورودی در جزیره توسط سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۹۸ این آزمایشگاه با برگزاری جلسات تخصصی متعدد با مدیران حوزه های مرتبط و مختلف معاونت عمرانی، شهرسازی، عمران آب و خدمات سازمان اقدام به احصای نیازهای فنی نمود و با بهره گیری از دانش فنی متخصصین و اساتید بنام دانشگاههای کشور اقدام به تدوین شیوه نامه های مرتبط در زمینه های کنترل و اجرای سازه های بتنی، سازه های فولادی، آسفالت و مصالح ساختمانی برای معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش نمود.
رییس دانشگاه شریف کیش افزود: همچنین به منظور اجرایی شدن شیوه نامه های فوق الذکر اقدام به تدوین دوره های آموزشی تخصصی کوتاه مدت مختلف برای مدیران، مهندسین ناظر، مهندسین مشاور، تولید کنندگان بتن، آسفالت، و تامین کنندگان مصالح نمود تا ضمن تبیین مبانی شیوه‌نامه ها تجربیات اجرایی و فنی اساتید بنام کشور را از طریق این آزمایشگاه در اختیار گروه های هدف در منطقه قرار دهد.
وی اظهار داشت: تعیین آزمایشگاه این دانشگاه به عنوان تنها آزمایشگاه معتمد معاونت عمرانی سازمان و اعلام آن در اولین جلسه نشست کنترل مصالح ورودی به جزیره موید این ماجرا است. هرچند که پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف در راستای ایفای رسالت اجتماعی و حرفه ای خود بدون دریافت هزینه اقدام به ارائه خدمات فوق الذکر نمود ولی متاسفانه بدلیل تغییر سیاست‌های سازمان منطقه آزاد کیش کلیه اقدامات و برنامه ریزیهای صورت گرفته مسکوت ماند و عملا برنامه های تدوین شده اجرایی نگردید.
حسب روال تعریف شده این آزمایشگاه بصورت دوره‌ای اقدام به نمونه گیری از بتن تولید شده توسط تولیدکنندگان، نمونه گیری از خاک، ماسه، سنگدانه، سیمان و میلگرد می‌نمود و نتایج فنی و آزمایشگاهی را مستقیما به معاونت عمرانی سازمان‌ که نهاد تصمیم گیر و حاکمیتی منطقه است منعکس می‌نمود.
وی افزود: البته با تغییر سیاستهای سازمان استاندارد جزیره در بازه ای از سال ۹۹ موقتا نمونه گیریهای صورت گرفته توسط اداره بازرسی استاندارد به آزمایشگاههای خارج از منطقه ارسال گردید و آزمایشگاه دانشگاه از چرخه خارج شد ولی با پیگیریهای صورت گرفته از پایان سال ۹۹ مجددا آزمایشگاه دانشگاه به چرخه بازگشت.
لازم به توضیح است که مسولیت کنترل کیفیت مصالح ورودی و صدور مجوزهای ورود مصالح از بندرگاه به منطقه جزو اختیارات حاکمیتی بوده و به هیچ وجه در اختیار این آزمایشگاه نیست.
غفاری عنوان کرد: این ازمایشگاه صرفا بعنوان مشاور فنی اقدام به انجام ازمایش روی نمونه های ارسال شده از اداره بازرسی استاندارد بدون دخالت در فرایند نمونه برداری نموده و نتایج آزمایش را به اداره استاندارد و معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش منعکس مینماید.
بر اساس سیاست های ابلاغی مدیریت عمرانی سازمان در سال جاری انجام ازمایشهای دوره ای قبلی از اولویت خارج و صرفا اولویت بر نمونه های ارجاع شده حسب نیاز سازمان و کنترل مصالح در ورودی بندر گاه متمرکز شده است.
علی غفاری بیان داشت ، از آنجاییکه یکی از مصالح عمده در تولید ساختمان بتن بوده و اجزای مهم تشکیل دهنده بتن روان کننده ها، میکروسیلیس، سیمان و آب میباشد، لذا کیفیت هر کدام از این اجزا، شرایط نگهداری مواد، نحوه اجرای فرایند اختلاط و حتی حمل، تحویل و شرایط اجرای بتن ریزی نقش مهمی در کیفیت محصول نهایی داشته و تمرکز صرف بر نتایج ازمایشهای شن و سنگدانه ورودی از بندرگاه تضمین کننده کیفیت صنعت ساختمان در جزیره نیست.
علاوه بر این عدم رعایت الزامات استاندارد های فرایند نمونه گیری توسط شرکت بازرسی اداره استاندارد روی مصالح ورودی به جزیره از دیگر عوامل مهم ایجاد خطا در نتایج ازمایشگاهی است.
وی در پایان گفت ؛ عدم توجه به کنترل دقیق و دوره ای چرخه مصالح و محصولات ساختمانی نه تنها منجر به بروز صدمات جبران ناپذیر در صنعت ساختمان، بلکه منجر به کاهش کیفیت ساختمانهای منطقه، هدر رفت مصالح اولیه، تحمیل هزینه سنگین به سرمایه گذار و ساکنین، کاهش عمر مفید ساختمانها، حیف و میل منابع عمومی و در نهایت افزایش قیمت تمام شده مسکن و محصولات ساختمانی میگرد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.