برخی از کارشناسان،اعتیاد به غذا را نیز جزو علل زمینه ساز افزایش آمارچاقی می دانند.مفهوم اعتیاد به غذا،مفهوم چالش برانگیزی است که اتفاق نظری در موردش وجود ندارد. برخی از محققان و متخصصان شواهدی ارایه کردند که به نفع مفهوم اعتیاد به غذا بود.

برخی از کارشناسان،اعتیاد به غذا را نیز جزو علل زمینه ساز افزایش آمارچاقی می دانند.مفهوم اعتیاد به غذا،مفهوم چالش برانگیزی است که اتفاق نظری در موردش وجود ندارد. برخی از محققان و متخصصان شواهدی ارایه کردند که به نفع مفهوم اعتیاد به غذا بود. به اعتقاد آنها، بعضی ازغذاها (به ویژه غذاهای پرچرب، پرشکر و پرنمک) قادرند درمغزبعضی از افراد، دقیقا همان حسگرهایی را فعال کنند که توسط مواد اعتیاد آور فعال می شوند. این محققان بر این باورند که همان فرایندهای اعتیادآوری که باعث اعتیاد برخی از افراد به مواد مخدر می شود، ممکن است باعث اعتیاد آنها به پرخوری، ریزه خواری و در نهایت اضافه وزن و چاقی شوند. برخی از تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده، این فرضیه را تایید می کند. به عنوان مثال، مصرف بعضی از غذاها (پرچرب، پرشکرو پرنمک) و استفاده از مواد مخدر هر دو باعث آزادسازی دوپامین در مناظق خاصی از مغز می شوند و این مورد به ایجاد حسی خوشایند در افرد کمک می کند. دوپامین یکی از نوروترانسمیترهایی است که مراکز خوشنودی را در نواحی مشخصی از مغز فعال می کند .محققین در سال 2009 اعلام کردند که افرادی که اعتیاد به غذا دارند، درست مانند افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، اشتیاق شدیدی را تجربه می کنند و علی رغم آگاهی از عواقب منفی کارشان(مصرف غذا یا مصرف مخدر) به کار خود ادامه می دهند و کنترل چندانی بر عملکرد خود ندارند. این در حالی است که در فرهنگ عمومی نیز اصطلاحاتی مانند "معتاد به غذا"،"معتاد به شکلات"و"معتاد به فست فود" وجود دارد و خود صنایع غذایی نیز به فراگیر شدن  این اصطلاحات  کمک می کند و علنا در تبلیغات خود عنوان می کنند که شما نمی توانید از این خوشمزه ها فقط یکی بخورید. در این میان، آثار مغزی مصرف غذاهای کربوهیدراتی (پرشکر)، شباهت بیشتری با آثار مغزی مصرف مواد مخدر دارد و این آثار، تفاوت بارزی با آثار ناشی از مصرف غذاهای سنتی با محوریت سبزیجات،میوه ها و خشکبار دارد.برخی از این غذاهای کربوهیدراتی،غذاهای چربی هستند و برخی از آن ها علاوه بر قند  و چربی، نمک فراوانی نیز دارند .پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، شکلات، بستنی و نوشابه های گازدار را می توان نمونه هایی از این خوراکی ها و نوشیدنی های اعتیاد آور دانست. متاسفانه گروه هدف بیشتراین خوراکی ها نیز کودکان و نوجوانان هستند.مصرف افراطی برخی غذاها ممکن است تاحدودی به دلیل آثار روانی خوشایند ناشی از مصرف غذا باشد. بنابر این، افرادی که معتاد به غذا هستند،       بیشتر از دیگران تحت تاثیر تبلیغات محیطی غذاهای چرب و شیرین (مانند بیلبوردهای فست فودها) قرار می گیرند و بیشتر از دیگران احتمال دارد که به مصرف آن غذاها روی آورند .البته تحقیقات بیشتری لازم است تا دقیقا معلوم شود که نقش تبلیغات غذا و در دسترس بودن غذاهای پرکالری در شیوع چاقی چیست.در آینده نیز باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا زوایای پنهان "اعتیاد به غذا" بیش از پیش شناسایی و درک گردد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.