سرآغازی برای یک تحول؛جزیره کیش به قطب هنری کشور تبدیل می شود، گزارش اختصاصی هفته نامه آوای کیش از نشست هنرمندان جزیره با استاد کیوان ساکت

 سرآغازی برای یک تحول؛

جزیره کیش به قطب هنری کشور تبدیل می شود

گزارش اختصاصی هفته نامه آوای کیش از نشست هنرمندان جزیره با استاد کیوان ساکت

 

 بابک عامل / کمتر کسی یافت می شود که نام وآثار استاد کیوان ساکت را نشنیده باشد.

وی  در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای فرهنگی در شهر مشهد به دنیا آمد.

از همان کودکی با تشویق پدر و مادر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت .

اولین درس‌های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صدا و سیمای وقت در مشهد تاسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهرزمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اینکه همشهری و دوست دایی وی آقای حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هنر تهران موسیقی تحصیل می‌کرد در یک تابستان برای بازدید خانواده به مشهد آمد و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود 2 تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب معلم آنجا بود.

با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد و از آن زمان ساکت تار را بدون استاد فرا گرفت و دراین میان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسین علیزاده داشت.

در سال 1369 به دعوت هنرمند بزرگ کشور پرویز مشکاتیان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر - افشاری مرکب و افق مهر و وطن من با صدای ایرج بسطامی و مقام صبر با صدای علیرضا افتخاری و کنسرت های متعددی در داخل و خارج از ایران. وی در سال 1375 گروه وزیری را تاسیس کرد و آثار زیادی را با این گروه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است .

ساکت تا کنون چندین کتاب برای آموزش تار و سه تار تالیف کرده است که عبارتند از:

بیائید تار و سه تار بنوازیم "شیوه نوین آموختن تار و سه تار در 6 جلد" ، سبکبال 18 چهار مضراب برای تار و سه تار، ده تمرین 10 اتود برای تار و سه تار، حرکت دائمی 20 تمرین مفید برای تار و سه تار، چرخ نیلوفری 20 تمرین مفید برای تار و سه تار و هشت آهنگ معروف جهان.

آثار متعدد موسیقیایی ساکت هم به صورت مختلف به بازار موسیقی عرضه شده‌اند.

همچنین آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گلهای جاویدان به نام نغمه‌های جاویدان به سفارش واحد موسیقی صدا و سیما در کارنامه کاری اوست.

وی در اغلب شهرهای ایران به دعوت انجمن‌ها و سازمان‌ها و افراد مختلف اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی روبرو بوده است.

 

دیماه امسال هم سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی جزیره زیبای کیش میزبان این استاد برجسته و بین المللی موسیقی بود.

او در این دو روز مشاهده کرد وشنید و بناست که با نظرات خویش هنر موسیقی جزیره را ارتقا دهد.

روز اول سفر استاد سپری شد با دید وبازدید از آموزشگاههای موسیقی جزیره و گفت وشنود با اساتید وهنرجویان و روز دوم که به افتخار ایشان مجلسی برپا شد و هنرمندان جزیره به دیدارش آمدند.

نشستی که مملو بود از شعر وموسیقی واحساس .

 

 در این نشست دکتر سعید پور علی معاون  فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن قرائت شعری از حضرت سعدی با مطلع «بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران » یاد وخاطره درگذشتگان کشتی سانچی را گرامی داشت ونیز تسلیت وتعزیتی گفت به استاد کیوان ساکت که در غم فراق مادر نشسته است.

وی در این مراسم فرهنگی وهنری گفت: هدف از سفر استاد کیوان ساکت در وهله اول امتثال اوامر استاد گرامی و برادر بزرگوار و یکی از الهام بخش های من در امر فرهنگی یعنی جناب دکتر انصاری لاری بود ،که ایشان تاکید داشتند که کیش مانند بسیاری از حوزه ها که در آن سرآمد است ، باید در حوزه فرهنگی و هنری نیز عظمت و جایگاه رفیعی را در سطح کشورکسب کند.

دکتر پور علی همچنین افزود: یکی از تاکیدات دکتر انصاری لاری ، بحث تعاملات هنری ملی و بین المللی جزیره کیش است که درکنار آموزش وپرورش باید توجه خاص و ویژه به آن شود لذا پیرو این سیاست بنده خدمت استاد ساکت رسیدم واز ایشان درخواست کردم هم به لحاظ آشنایی با ظرفیت های فرهنگی و هنری جزیره و هم به لحاظ دیدار با هنرمندان ، دعوت سازمان منطقه آزاد کیش را بپذیرند که ایشان به رغم مصیبت وارده و با توجه به علاقه ایشان به ارتقای سطح موسیقی کشور ، همراهی جامعه هنری کیش را پذیرفتند و به جزیره سفر کردند.

معاون فرهنگی  واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست همچنین اظهار داشت: به رغم فشردگی برنامه ها ، استاد با خویشتنداری وصبوری  تمام موارد پیش بینی شده را انجام دادند وامیدواریم ثمره این سفر در توصیه ها ، راهنمایی ها ، ارشادات و همراهی آینده ایشان نمود پیدا کند و امیدواریم مکرر در مکرر شاهد حضور استاد در برنامه های مختلف فرهنگی وهنری جزیره کیش باشیم و بتوانیم از هدایت ها وتوصیه های ایشان بیشتر بهره مند شویم.

 

 

اما در حاشیه این نشست که با استقبال بسیار خوب هنرمندان همراه بود، سعید یکه دهقان مدیر فرهنگی وآموزش معاونت فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز اشاره کرد: استاد کیوان ساکت که در سطح ملی والبته بین المللی شهره هستند به کیش آمده اند تا وضعیت حال حاضر موسیقی را در اینجا بسنجند و در نهایت نظراتی راه گشا به ما بدهند . البته این کار در رشته های دیگر هنری وبا حضور اساتید برجسته همان رشته ها نیز برنامه ریزی شده است تا بتوانیم سطح هنر را در جزیره از آنچه که هست ارتقا دهیم و چند گام جلوتر نهاده وچند پله بالاتر رویم.

یکه دهقان همچنین عنوان کرد: استاد ساکت از 3 آموزشگاه موسیقی حاضر در جزیره یعنی جام جم ، نوا  وچکامه دیدار کردند واز نزدیک با کار اساتید وهنرجویان آنها آشنا شدند ودر نهایت در نشست حاضر شرکت کردند.

وی ادامه داد: در این نشست علاوه بر شعر خوانی شعرای جزیره ، هنرمندان به تک نوازی ، دو نوازی و گروه نوازی پرداختند و گروه سنتی کیش مهر و گروه کر فرهنگسرای سنایی هم هنرنمایی کردند تا استاد هر چه بیشتر و بهتر با پتانسیل موسیقی جزیره آشنا شوند.

مدیر فرهنگی وآموزش معاونت فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد : با نگاه جدید آقای دکتر انصاری لاری که در کلان سازمان ایجاد شده وخواستار غنای حوزه هنر جزیره می باشند، ورود اساتید به نام و برجسته می تواند، راهگشا وتاثیر گذار باشد، چرا که وقتی اساتیدی با اصالت خاص هنری به آسیب شناسی هنر جزیره همت بگمارند ، مسیر ، دقیق تر و برمبنای استاندارد و واقعیت طی خواهد شد .

وی ابراز امیدواری کرد: با این رویکرد امیدواریم کیش در آینده به قطب هنری کشور مبدل شود که هنر ناب ، اصیل ، فاخر وحرفه ای در آن موج بزند.

 

اما استاد کیوان ساکت هم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه آوای کیش ضمن برشمردن اهداف خود از این سفر گفت: من از دهه 70 تا سال 90سفرهای زیادی به جزیره کیش داشتم ولی در این مدت تغییرات زیادی در این جزیره رخ داده که آنچه مایه خرسندی و خوشحالی من است ، تغییر نگرش مدیریت ومعاونت های جدید در حوزه های فرهنگی واجتماعی است که با محوریت آقای دکتر پور علی و دوستان دیگر رقم خورده است .

این استاد بنام موسیقی کشور ادامه داد:استنباط من از آنچه در بازدید از آموزشگاه ها دیدم ، رضایت همه جانبه از مدیریت جدید وعملکرد آنست که بسیار راضی وامیدوار به ادامه مسیر بودند وخوشحالم که همه اینها به تعالی فرهنگ و هنر جزیره می انجامد و در زندگی مردم متجلی می شود.

استادکیوان ساکت افزودند: در  اینجا از سطح مبتدی و آماتور تا پیشرفته هنرمندان فعالیت می کنند ، منتهی یک نکته ای را همیشه باید در نظر داشته باشند که آموزش ، یادگیری و فراگیری واضافه کردن معلومات وتجارب ، پایان ندارد و همه ما در هر سطحی که باشیم ، باید بر دانش ومهارت خود بیافزاییم و امیدوارم این بلای خود بزرگ بینی و غرور که همیشه آفت هر هنرمندی در هر دوره ای بوده ، از این نازنین هموطنان جوانم ، دور باشد و بتوانند همواره در راه هنر شاگردی کنند.

این موسیقی دان، آهنگساز، نوازنده تار و سه تارو نویسنده و مدرس برجسته دانشگاه ادامه داد: شاگردی کردن از استادی بسیار دشوار تر است . من خودم را هنوز شاگردی هنر بزرگ ایران می دانم و از لحظه ای برای یادگیری و شاگردی غفلت نمی کنم .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد : امدوارم بتوانیم هنرمندان را نوبت به نوبت دعوت کنیم وکارگاه ها ومستر کلاس هایی را برگزار کنیم تا سطح نگاه و بینش هنری و زیبایی شناسی هنرمندان را در کیش ، پله پله ارتقا دهیم وکیش را همانطور که به لحاظ گردشگری جذاب است به لحاظ هنری هم جذاب کنیم.

 

 

 

 

 

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.