گزارش اختصاصی آوای کیش از رونمایی از سردیس مرحوم دکتر حسن حبیبی در گذر هنرمندان جزیره کیش

گذری برای دیدار با بزرگان
سردیس دکتر حبیبی در کیش نصب شد
گزارش اختصاصی آوای کیش از رونمایی از سردیس مرحوم دکتر حسن حبیبی در گذر هنرمندان جزیره کیش

بابک عامل / دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در آیین رونمایی از سردیس مرحوم حسن حبیبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هفته‌نامه آوای کیش، ضمن تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: امروز به بهانه رونمایی از سردیس مرحوم دکتر حسن حبیبی که از شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی کشور بودند، گرد هم آمدیم.
وی در همین خصوص اضافه کرد: مرحوم دکتر حسن حبیبی از همراهان حضرت امام خمینی(ره) در کشور فرانسه و فعالان انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا و اروپا بود.
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: ایشان کسی بودند که در پرواز معروف انقلاب همراه امام بودند و در شکل‌گیری پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز از افراد موثر به شمار می‌رفتند.
وی به تاثیر دکتر حبیبی در تحقق پیش‌نویس قانون اساسی مجلس خبرگان اشاره و بیان کرد: دکتر حبیبی در کسوت وزیر دادگستری و معاون اجرایی رئیس جمهور سال‌های متمادی در کشور به فعالیت‌های علمی و اجرایی پرداخت.
دکتر پورعلی همچنین به نصب سردیس این شخصیت برجسته کشورمان در جزیره کیش اشاره کرد و افزود: دوازدهم بهمن ماه مصادف با روز فوت دکتر حبیبی است و به همین خاطر این روز را برای نصب سردیس انتخاب کردیم.
وی ضمن ارائه توضیحات تکمیلی خاطرنشان کرد: طراحی این سردیس به دست خانم ندا آیتی، از مجسمه‌سازان کشورمان انجام شده است.
وی با بیان این موضوع که کار مطالعاتی ساخت این سردیس نزدیک به 2سال طول کشیده است، عنوان کرد: در نهایت بعد از چندین ماه کار اجرایی، سردیس ساخته شده است.
این معاون سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه تصریح کرد: به نظر من در گذر هنرمندان جزیره کیش که تندیس‌ها و سردیس‌های زیادی در آن نصب شده است هنوز هم خلاءهایی وجود دارد.
وی در همین خصوص به خبرنگار هفته‌نامه آوای کیش گفت: شخصیت‌های زیادی را باید به این مجموعه اضافه کنیم به این خاطر که قطار بالنده‌ی علم، فرهنگ و دانش ما روز به روز ستارگان بیشتری به تمدن و فرهنگ ایران زمین هدیه کرده است و تاکید می‌کنم که جای خالی بسیاری از این شخصیت‌های برجسته در این گذر خالی به نظر می‌رسد.
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اضافه کرد: طبیعتا با اتکا به ظرفیت‌های موجود در جزیره کیش و با همراهی همکاران‌مان در این منطقه، این افراد را شناسایی کرده و ساخت سردیس‌ها را سفارش خواهیم داد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که با نصب سردیس‌های شخصیت‌های علمی و فرهنگی در گذر هنرمندان جزیره کیش، این منطقه را به عنوان یک جاذبه گردشگری به گردشگران و مسافران معرفی کنیم.
دکتر پورعلی از بارزه‌های گذر هنرمندان جزیره کیش گفت و اظهار داشت: به عقیده من این محل هم در شب و هم در روز ویژگی‌های منحصر به فردی را دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای معرفی شخصیت‌های برجسته فرهنگی و علمی است که باید از آن نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: از همکارانم در معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خواسته‌ام که کار مطالعاتی روی سردیس‌ها و شخصیت‌های جدیدی که در این گذر نصب خواهند شد را به صورت جدی آغاز کنند.
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: امیدوار هستم که در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو شاهد نصب سردیس‌های شخصیت‌های بزرگ دیگر کشورمان در این گذر باشیم.

 داستانی 2ساله
در ادامه ندا آیتی، هنرمند مجسمه‌ساز و سازنده سردیس مرحوم حسن حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه آوای کیش ضمن معرفی سابقه کاری خود، عنوان کرد: متولد سال 68 و فارغ‌التحصیل کارشناسی مجسمه‌سازی از دانشگاه فردوسی مشهد مقدس هستم.
وی در همین خصوص ادامه داد: بعد از اتمام دوران تحصیل نیز به صورت تخصصی و جدی در حوزه مجسمه‌سازی مشغول به فعالیت شدم.
این هنرمند مجسمه‌ساز خاطرنشان کرد: سعی کردم بعد از تحصیل به صورت حرفه‌ای وارد جزییات مجسمه‌سازی بشوم و تعالیم همه اساتید این هنر نهایت بهره را ببرم.
وی تصریح کرد: قبلا در اصفهان سکونت داشتم و برای شروع در یک مجتمع تجاری اولین کارم را انجام دادم و با ضایعات آهن همان مجتمع یک تندیس ساختم و تمام کار جوشکاری آن را نیز به شخصه انجام دادم.
سازنده سردیس مرحوم حسن حبیبی به آوای کیش گفت: در حال حاضر این تندیس جوشکاری‌شده یکی از جذابیت‌های مجتمع تجاری یادشده در اصفهان به شمار می‌رود.
وی از دیگر فعالیت‌های خود گفت و افزود: از کارهای دیگرم می‌توان به ساخت پرتره طاهره صفارزاده از شعرای معاصر کشورمان در سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر اشاره کرد که این پرتره 2سال پیش ساخته شد و هم اکنون در خانه شاعران در خیابان دولت تهران نصب است.
این هنرمند کشورمان عنوان کرد: تندیس مرحوم ناصر عبدالهی را نیز به سفارش شهرداری بندرعباس به اتمام رساندم که البته هنوز نصب نشده است.
آیتی در ادامه از روند ساخت سردیس مرحوم حسن حبیبی گفت و بیان کرد: تقریبا 2سال پیش بود که در یک سمپوزیوم مجسمه‌سازی حاضر شدم و مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش از طریق رسانه‌ها کار بنده را دید و این سردیس را سفارش داد.
وی با اشاره به این موضوع که نزدیک به یک سال و نیم روی ساخت سردیس مرحوم حسن حبیبی کار شد، افزود: کار بدین صورت بود که ابتدا یک مدل‌سازی مومی از طریق عکسهایی که داشتیم انجام شد.
سازنده سردیس مرحوم حسن حبیبی ادامه داد: البته معمولا تنها به عکس‌ها اکتفا نمی‌کنیم و و به جمع‌آوری از اطلاعات در خصوص شخصیت می‌پردازیم و در این پروسه برای انتقال حس حتی به اطلاعات شخصی نیز نیاز داریم.
این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: در ادامه راه مدل‌سازی انجام شد و مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در کارگاه، شباهت و ترکیب‌بندی کار را تایید کرد و غالب‌گیری انجام شد.
وی با اشاره به این مهم که یکی از بهترین اساتید غالب‌گیری کشور کار غالب‌گیری سردیس مرحوم دکتر حبیبی را انجام داده است، افزود: ریخته‌گری این کار نیز نزد یکی از اساتید برجسته ایران انجام شد.
آیتی در پایان صحبت‌های خود با خبرنگار هفته‌نامه آوای کیش ضمن تشریح ویژگی‌های ظاهری سردیس یادشده، عنوان کرد: ابعاد کار یک و نیم برابر اندازه واقعی است و ارتفاع آن نیز 70 سانتی‌متر است.









برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.