حضور در انتخابات تمرینی برای دموکراسی و مردم سالاری دینی است

 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت در انتخابات را واجب و سبب افزایش بلوغ سیاسی مردم خواند و مشارکت مردم در این رخداد مهم را نشانه نخبگی ، کسب حیثیت و تمرین دموکراسی و مردمسالاری دینی دانست .

صدیقه ببران روز چهارشنبه در رابطه با نقش رسانه ها در آگاه سازی مردم از شیوه ناکار آمد برخی نامزدها در تخریب یکدیگر با بد اخلاقی های انتخاباتی اظهار کرد: با توجه به گستره رسانه های امروز و نقش پررنگ آن در آگاه سازی و اطلاع رسانی به خوبی می توانند بر رفتار افراد اثر بگذارند .
وی افزود : در تکمیل جریان رسانه های سنتی امروز فضای مجازی پا به عرصه گذاشته و به صورت مکمل و با گستره بهتری می توانند در عرصه آگاه سازی و اطلاع رسانی عمل کنند.
این استاد دانشگاه به قابلیت ها و تاثیر رسانه ها در تغییر رفتار و همچنین رای افراد اشاره کرد و افزود : رسانه ها با توجه به نقش خطیر و مهم خود به شفافیت محیط و اطلاع رسانی دقیق ، عینی و سریع کمک کنند .
وی تصریح کرد : رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی از اقدامات توهین ها آمیز ، تخریب ها و شایعاتی که توسط رقبای انتخاباتی و حامیان آنها به نوعی جلوگیری کنند .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید برای جلب مخاطب بیشتر در عرصه های مهم اعتماد سازی کنند، افزود : اطلاع رسانی دقیق ، پرهیز از یکسو نگری و جانبداری از یک جناح یا فرد خاص این اعتماد را ایجاد می کند.

*رسانه ها سواد سیاسی جامعه را بالا ببرند
ببران در مورد سو استفاده رسانه های بیگانه ازتخریب ها و شایعاتی که در جریان انتخابات رخ می دهد و نقش رسانه های داخلی در این زمینه گفت : رسانه های داخلی پیش و در حین برگزاری باید اخلاق مبارزات انتخاباتی را در قالب برنامه هایی جریان سازی کنند که این برنامه ها با روش های مختلف رسانه ها همراه باشد ، این مهم هم به ستادها و حامیان نامزدها و هم مردم برای اینکه تحت تاثیر فریب رسانه های بیگانه قرار نگیرند کمک می کند.
این استاد ارتباطات گفت : رسانه می تواند با اعتماد سازی میزان سواد رسانه ای در جامعه را افزایش دهد رسانه رقیب نمی تواند تاثیر زیادی بر افراد جامعه و جریان های موجود بگذارد .
وی تاکید کرد : اطلاع رسانی به موقع و شفاف رسانه های داخلی می تواند از عملکرد رسانه های رقیب و بیگانه که نیت خیری برای سایر کشورها ندارند جلوگیری کنند .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد دعوت به مشارکت سیاسی و نقش رسانه ها به ایرنا گفت : مردم همه به نظام مردمی که خود انتخاب کرده اند معتقدند ، انتخابات تمرین مردمسالاری است .

*شرکت در انتخابات سبب افزایش بلوغ سیاسی مردم است
وی شرکت در انتخابات را واجب و سبب افزایش بلوغ سیاسی مردم خواند و گفت :یکی از وظایف اصلی رسانه ها دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات است ،آنها با برنامه سازی باید به مردم بگویند که مشارکت مردم در این رخداد مهم نشانه بلوغ سیاسی ، نخبگی ، کسب حیثیت و تمرین دموکراسی است .

*شرکت نکردن در انتخابات خطر نفوذ دشمن در کشور را افزایش می دهد
ببران در پاسخ به این سئوال که پیامدهای شرکت نکردن در انتخابات نشانگر چیست ؟ گفت : این امر یعنی اینکه موفق به فرهنگ سازی برای مشارکت نشده ایم، یعنی فاصله بین مردم و حاکمیت و بی تفاوتی .
وی تصریح کرد : یکی دیگر از پیامدهای شرکت نکردن در انتخابات افزایش میزان نفوذ دشمن به کشور است که این افزایش استقلال کشور را زیرسئوال برده و امنیت کشور را با مخاطره روبر می کند .

* تدوین آئین نامه برای برگزاری مناظره یک ضرورت است
ببران در مورد سطح مناظره های انتخاباتی گفت : ما اصول حرفه ای برگزاری مناظره های انتخاباتی را خوب نمی دانیم ، توقع داشتیم صدا و سیما پیش از برگزاری هر گونه برنامه ای تمامی کاندیداها را توجیه و آنها را از اصول حرفه ای مناظره آگاه سازند تا اخلاق حرفه ای را رعایت کنند.
وی تنظیم و اختصاص وقت به صورت عادلانه به هر کاندید را در جریان مناظره مهم خواند و افزود : متولیان برگزاری مناظره می توانند از کشورهای موفق در این زمینه و بر اساس معیارهای داخلی الگو برداری کنند .
ببران تدوین آئین نامه متناسب و بومی شده با معیارهای فرهنگی و سیاسی کشور را برای برگزاری مناظره توسط متولیان امر برگزاری و تایید آن توسط ستاد نظارت بر انتخابات را مهم عنوان کرد و گفت : با تدوین آن و برگزاری جلسه های توجیهی تمامی کاندیداها از حقوق خود و سایرافراد آگاه خواهند شد.

*توجه به منافع ملی با اخلاق مداری
وی رابطه میان اخلاق مداری و توجه به منافع ملی را مهم خواند و گفت : ما کشوری با ایدئولوژی اسلامی و مردمسالاری دینی هستیم بنابراین باید با سایرمردمسالاری ها متفاوت باشیم .
ببران به سخنی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت : ایشان فرمودند' من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام ' ، بنابر این در کشوری که ادعای مردمسالاری دینی دارد باید تمامی موارد اخلاقی رعایت شود .
وی تصریح کرد : هر چه میزان اخلاقیات در جامعه کاهش یابد ،موضوعات کذب در بحث ها مطرح می شود بیگانگان از وضعیت موجود و برعلیه نظام استفاده می کنند.
ببران تاکید کرد : ما به لحاظ برخورداری از مردم سالاری دینی رعایت اخلاق را باید سرلوحه امور قرار دهیم چرا که رعایت آن رکن منافع ملی است .
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت به صورت همزمان برگزار می شود.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.