دسته: اقتصادی

 بازارهای جزیره کیش در انتظار ورود گردشگران

 کاهش هزينه ها و اجناس با کيفيت در افزايش ورود گردشگران به جزیره کيش موثر است.

یکی از جاذبه های گردشگری و شاید مهمترین جاذبه کیش خرید از بازار هاست.بازارهایی که روزگاری مملو از مسافر و گردشگر بود و این روزها جز در ایام خاص (نوروز )کمتر با شلوغی و هیاهوی خرید وحضور گردشگران رو برو است.
البته کسانی که به کیش سفر می کنند هنوز هم به بازارها سر می زنند اما نسبت به سال های قبل (یک دهه پیش ) کمتر خرید می کنند.
شايد اجناس کیش از نظر قیمت و کیفیت در حدی نیست که نظر گردشگران را به خودش جلب کند.
رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان کیش علت حضور کمرنگ گردشگران را عوامل مختلفی بیان کرد که یک به یک به آن می پردازیم.
به طور مثال گرانی بلیت هواپیما در سال های اخیر.
بلیت رفت و برگشت تهران به کیش و بالعکس بیش از 450 هزار تومان است واگر یک خانواده 4 نفره بخواهد به کیش سفر کند حدود یک میلیون و 800 هزار تومان باید بهای بلیت را بپردازد.این در حالی است که تور کشورهای ترکیه و امارات (دبی) شامل بلیت رفت و برگشت و هزینه 3 یا 4 شب اقامت در یک هتل 3 یا 4 ستاره با یک وعده صبحانه حدود 800 هزار تومان است.
حالا گردشگران ایرانی ترجیح می دهند به کشورهای همسایه سفر کنند یا کیش ؟
این تنها بخشی از ماجراست!
حالا بخش دیگر ، نرخ اقامت در هتل های کیش ،که خود مقوله تامل برانگیزی است.
نرخ سرسام آوری که شاید کمتر قابل باور باشد .  
هزینه اقامت در یک هتل 4 ستاره با امکانات نسبتا مطلوب در کیش هرشب بین 300 تا 500 هزار تومان و در یک هتل 5 ستاره 600 تا 700 هزار تومان است  این نرخ در مواقع عادی محاسبه می شود در نوروز که متقاضی بیشتر است حدود 10 تا 30 درصد هم افزایش پیدا مي کند!  
باز اگر یک خانواده 4 نفره به کیش سفر کنند برای اقامت دست کم باید برای هر نفر به ازای 3 شب حدود 2 میلیون تومان پرداخت کنند که در جمع می شود 8 ملیون تومان ، این مبلغ با آن 1 میلیون و 800 هزار تومان بهای بلیت و حالا هزینه های تفریح ، خوراک ، حمل و نقل و خرید از بازارها به نظر شما کمتر از 12 میلیون تومان می شود؟
در این میان مسیح الله صفا مدير عامل جامعه هتلداران کیش چندی پیش خبر خوشی به گردشگران داد که قیمت هتل های کیش  به مناسبت دهه فجر 30 درصد کاهش می یابد .
وی 27 دی اعلام کرد : این تصمیم به منظور رونق گردشگری گرفته شده است و هتلداران با تخفیف 30 درصدی بهای هتل ها خدمات خود را کاهش نمی دهند .
این تصمیم می تواند در تشویق مسافران برای  سفر به کیش تاثیر گذار باشد .
مسئولان بخش های دیگر هم باید تصمیماتی از این دست اتخاذ کنند تا گردشگری کیش جان تازه ای بگیرد.
حالا شرکت هواپیمایی کیش با کاهش نرخ بلیت هواپیما در مسیر های مختلف  (حدود 20 درصد ) و کاهش بلیت کیش به تهران و بالعکس از 530 هزار تومان به 451 هزار تومان  و راه اندازی  پرواز از شهرهایی مثل زنجان و یزد  برای رونق سفر به کیش تلاش می کند.
رویا اسدی مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی کیش از راه اندازی مسیر های جدید پروازی خبر داد و گفت: تا ماه آینده 4 مرکز استان به کیش متصل می شود و تعداد مسیر های پروازی مراکز استانها به کیش به 15 خواهد رسید.
با این تفاسیر استقبال از سفر به ترکیه و دبی قطعا بیشتر از کیش است و این یعنی زنگ خطر، مسئولان برای دمیدن روح تازه در بازارهای کیش باید بیاندیشند و علاوه بر برنامه های درازمدت ، ابتدا باید جلوی پیشرفت این بیماری مزمن را بگیرند و با برنامه های کوتاه مدت نفس به شماره افتاده بازارها و نبض نا متوازن اقتصاد کیش را به روال عادی برگردانند.
رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان معتقد است یکی از مزایای مناطق آزاد از گذشته عوارض پایین گمرک نسبت به مناطق دیگر است که با رشد روز افزون پدیده قاچاق این مزیت هم هر روز بیشتر از روز قبل رنگ می بازد.
البته سادات نجفی استقبال مسافران ضعیف با بودجه کم را از سفر به کیش یکی دیگر از دلایل کسادی بازارها عنوان کرد و گفت: مسافران طالب اجناس ارزان 3 تا 5 هزار تومانی هستند و این اجناس علاوه بر اینکه برای فروشنده سود چندانی ندارد به نفع مصرف کننده هم نیست چون بی کیفیت است و بازار کیش را از عیار می اندازد.
حالا یک سول از مدیر عامل جامعه بازاریان کیش ،چرا این اجناس در کیش یافت می شود و هر روز بیشتر از قبل در غرفه ها به چشم می خورد؟
سادات نجفی سیکل معیوب تقاضای مشتریان برای خرید این کالای بی کیفیت و ارزان و به دنبال آن عرضه این اجناس از طرف فروشندگان برای اینکه بازار کشش اجناس برند و گران تر را ندارد ، یکی از عوامل وفور اجناس بی کیفیت (بنجل) در کیش عنوان کرد.       
غول اجاره بهای غرفه ها  شیره اقتصاد بازارها را می کشد.
حالا نکته ای دیگر که در تحقیقات میدانی به آن دست یافتیم .
اجاره بهای غرفه بازارهای لوکس کیش باور کردنی نیست ! به طور مثال اجاره بهای یک غرفه 25 متری در بازار مروارید با بیش از 20 سال قدمت ، ماهانه 12 میلیون تومان با 80 میلیون تومان پول پیش است .
غرفه ای در مرکز تجاری و بازار پردیس 2 نیز بین 20 تا 90 درصد از این بیشتر است .
این نرخ در بازارهای جدید مثل رویا مال که از حدود 2 سال پیش فعال شده است به مراتب بالاتر است.    
حالا فروشنده پوشاک ، شکلات ، بلور و چینی ، لباس زیر و کیف و کفش باید در ماه چه قدر بفروشد و یا به عبارتی سود کند تا بتواند اجاره بها ، هزینه های جانبی مثل شارژ بازار ، بهای برق و دستمزد کارگران را بپردازد ؟  البته اجاره منزل مسکونی آن و هزینه های زندگی فروشندگان هم سر جایش باقی است!
یکی از غرفه داران بازار مروارید در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: حال که هزینه ها در این حد بالاست برای ما صرف نمی کند اجناسمان را با تخفیف و قیمت های پایین عرضه کنیم لذا ممکن است قیمت واقعی برخی اجناس این چیزی نباشد که در بازارها عرضه می شود.
مدیر عامل جامعه بازاریان در خصوص اجاره بهای غرفه ها توضیحاتی داد که مهمترین آنها درجه بندي  بازارها  بود.
وی گفت: حدود 2 ماه پیش جلسه ای با حضور فعالان اقتصادی و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل  شد و در این جلسه مقرر شد بازارهای کیش بر اساس زیبایی ، سال ساخت  و اجناس و برند های معروف عرضه شده درجه بندی شوند که این موضوع قطعا بر اجاره بهاي غرفه ها تاثير می گذارد.
البته رحمان سادات نجفی بر این اصل معتقد است که ورود گردشگر می تواند موجب رونق شود و هر چه پول در جریان باشد توازن اقتصادی بیشتری پدید خواهد آمد.
حالا با تمام این توضیحات برای رونق کیش باید گردشگر به این جزیره مرجانی وارد شود و ابزار های تشویقی برای گردشگران باید بیش از این باشد که هست  .
مسئولان گردشگری کیش جشنواره تابستانی و جشنواره خرید را هم در کیش برگزار می کنند اما در این سالها خیلی این جشنواره ها موفق نبوده و تاثیر زیادی در افزایش ورود مسافر به کیش نداشته است .
هرچند مسئولان هر سال آمارهایی در خصوص افزایش ورود گردشگر اعلام می کنند اما نظر مردم کیش ،غرفه داران ،هتلداران و رانندگان تاکسی این نیست .
اینان معتقدند هر سال ورود گردشگر کاهش می یابد چون حیات آنان به ورود گردشگر وابسته است این موضوع را با گوشت و پوست خود احساس می کنند.
مسئولان اقتصادی به ويژه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اجرای برنامه های موثر و کارشناسی شده می توانند نبض ضعیف گردشگری و اقتصاد کیش را قوی کنند .
جدیت محمد ابراهیم انصاری لاری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش برای رونق بیش از پیش گردشگری کیش مشهود است و جلسات پی در پی با فعالان اقتصادی ، بازاریان و هتلداران و پیگیری مصوبات جلسات گام مثبتی است که برداشته شده و همچنان ادامه دارد.
کاهش هزینه های سفر در کیش نباید مقطعی و مختص مواقع خاصی از سال باشد تا گردشگران تمام ایام سال برای سفر به کیش مشتاق باشند.  
زمانی کیش نخستین رتبه گردشگری در کشور را داشت اما به نظر می رسد این روزها حال خوبی ندارد.

برچسب ها :