قدم های کیش همگام با افکار بلند آیت الله

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوره ای پس از جنگ تحمیلی و زمانی که کشور به باز سازی و رفع زخم های ناشی از جنگ بر پیکر شهرها و روستاها نیاز داشت, سکان اداره دولت و کشور را به دست گرفت.
اینگونه بود که به سردار سازندگی مشهور شد و علیرغم مشکلات عدیده ناشی از کمبود بودجه, تجهیزات و متخصصین سریعا با تدبیر خود بر این مشکلات فائق آمد و با زدودن بخش مهمی از زنگارهای 8 سال هجمه های تخریب گر دشمنان, تقویم آبادانی کشور را گشود.
وی با روشن بینی تمام تلاش می کرد تا هدایت کشور را به سوی افق های روشن اقتصادی نیز سوق دهد و یکی از بذرهایی که وی با دست خود نشاند تا گره ای از اقتصاد بسته کشور باز کند راه اندازی مناطق آزاد و ایجاد راهبردهای لازم برای تدوین چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود.
توجه ویژه ایشان به جزیره کیش بدلیل وجود برخی اندک زیر ساخت های مورد نیاز برای راه اندازی یک منطقه آزاد می توانست مسیر توسعه مناطق آزاد دیگر را نیز هموار کند.
از این رو کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور معرفی شد و تلاش برای توسعه فیزیکی و پیشرفت های اقتصادی در این جزیره آغاز گردید.
هرچند این منطقه بعد از ریاست جمهوری ایشان دچار فراز و نشیب های متعددی شد ولی هیچگاه آثار به یاد مانده از افکار توسعه طلبانه آیت الله در این منطقه از بین نرفت و با آغاز دولت تدبیر و امید و پیگیری طرح های توسعه منطقه, اقدامات زیر ساختی جهت رسیدن به منویات ایشان دوباره آغاز شد.
در نخستین سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی در آغازین روزهای سال 1393, وی با همراهی دکتر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از پیشرفت های منطقه در همان فرصت شش ماهه آغاز بکار دولت در جزیره کیش بازدید کرد و به وضوح آثار خشنودی و رضایت در چهره ایشان از چرخش این منطقه به سوی مسیر اصلی توسعه کیش آشکار بود.
در نشستی که مسئولان منطقه در همان سال با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند, آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص راه اندازی مجدد طرح های مسکوت مانده و عقب افتاده اظهار رضایت نموده و بر تلاش مدیران سازمان منطقه آزاد کیش جهت توسعه هر چه بیشتر مبادی ورودی و خروجی کیش به عنوان پایانه های توسعه و پیشرفت این جزیره تاکید کردند.
اتفاقی که پس از این ملاقات به سرعت به بار نشست و بخش های مهمی از اسکله تجاری کیش را مورد توجه قرار داد که شامل ایجاد اسکله های تخلیه و بارگیری رو رو در شرق حوضچه و همچنین سکوهای 12 هزار تنی بود.
اسكله های رورو هم اکنون با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است كه تا سال آينده به بهره برداري مي رسد و سرویس دهی هیدرولیك به كشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزار تنی را امكان پذير خواهد كرد.
اسکله های رو – رو (Link span) با قابلیت تنظیم ارتفاع شامل سه پست اسکله 5500 تنی و پنج اسکله 1500 تنی به منظور پهلو گیری بارجها و لندینگ کرافت ها ساخته شده و تسهیل و تسریع فعالیت ها، ساماندهی امور، دسترسی آسان مراجعه كنندگان به محل ترخیص كالاها، كاهش تردد ماشین های سنگین در بندرگاه و افزایش نظم انجام فعالیت ها می باشد.
 اسکله 12 هزار تنی نیز که تا چند سال گذشته, با وجود ساخت آن, بدليل اینکه عمق 4 متری حوضچه امكان پهلو گيري کشتی های بزرگ در بندرگاه كيش را ميسر نمی کرد واين امر روند صادرات و واردات و فعاليت هاي گسترده بازرگاني را با مشكل مواجه کرده بود در دوره مدیریت جدید با استفاده از بزرگترین لایروب کشور لايروبي شده و عمق حوضچه یاد شده به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نيز بتوانند در بندرگاه کیش پهلو بگيرند.
پس از تكميل اسكله 12 هزار تني سازمان منطقه آزاد كيش عمليات ساخت اسكله 35 تني را در شهريور سال 93 آغاز کرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلو گیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش نیز میسر شود. اسكله 35 هزار تني به طول350 متر در ضلع غربی حوضچه شرقی واقع شده و براي ساخت آن حوضچه تا منفی 13 متر لايروبي مي شود.
ایجاد انبار کانتینری بندر تجاری اين منطقه با وسعت 8 هکتار, تامين روشنايي، اجرای عملیات آبرسانی و برق رسانی، ایجاد سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمان جدید گمرک بندرگاه کیش، محوطه سازی در گمرک کیش بخشی از اقدامات انجام شده در بندرگاه منطقه آزاد تجاري – صنعتي كيش در طول همین مدت کوتاه بوده است.
فرودگاه کیش نیز به عنوان مهمترین مبداء ورودی در افزایش رضایتمندی گردشگران مورد توجه و تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که توسعه آنرا یکی از موثرترین فرایندهای پیشرفت کیش تلقی می‌نمودند.
از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات فرودگاهی و دستیابی به استانداردهای بین المللی در دستور کار سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت.
تعريض، بهسازي و روكش باند جنوبي به طول تقريبي 4 كيلومتر كه با هدف ساخت و آماده سازي نخستين باند استان دارد كشور براي فرود هواپيماهاي پهن پيكر ايرباسA380 اجرايي شد و جزيره كيش را در بين ساير مقاصد گردشگري منطقه متمايز كرد.
از سوی دیگر پايانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش با ظرفيت پذيرش سالانه چهار و نيم ميليون مسافر كه پس از پايانه فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، دومین پايانه بزرگ کشور محسوب می شود و مراحل ساخت و تجهيز آن تا نيمه اول سال 96 به پايان مي رسد. 
اين پايانه جدید در زميني به مساحت 1861 متر مربع ساخته شده كه شامل فضاهای عمومی، گمرک خروجی و ورودی، کریدورها، کنترل گذرنامه، رستوران و نمازخانه ها و موتور خانه بوده و در مجموع 41 هزار و822 متر مربع زیر بنا دارد. ساخت 6 پل هوایی انتقال مسافر به هواپیما از امکانات این پايانه است كه بزرگترين سالن يكپارچه پروازهاي داخلي بوده و تاکنون با بيش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی، مراحل زير ساختي آن تكميل شده است. گفتني است كه طبق طرح جامع كيش اين پايانه جديد مسافري فرودگاه بين المللي كيش تا 20 سال نياز جزيره را براي ارائه خدمات مطلوب در بالاترين حد استانداردهاي بين المللي به گردشگران تامين خواهد كرد.
خوشبختانه در بازدید بعدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از جزیره کیش بخش های عمده ای از پروژه های یاد شده یا مورد بهره برداری قرار گرفته  و یا از پیشرفت قابل توجهی بر خوردار شده بودند.
این رویدادها سبب شد تا ایشان با دقت نظر بیشتری توسعه کیش را مورد توجه قرار داده و از آنجا که بر اهمیت استراتژیک توسعه و آبادانی همه جزایر ایرانی خلیج فارس نیز واقف بودند در برگرفتن سه جزیره هندورابی, فارور بزرگ و کوچک را حول منطقه آزاد کیش دارای اهمیت دانسته و اجرای پروژه های ساخت بندرگاه و فرودگاه در این جزیره را از مهم ترین فعالیت های عمرانی جنوب کشور خواندند.
توسعه جزیره هندورابی در سال 93 با دستور رییس جمهور در پی سفر به این جزیره آغاز شد. سازمان منطقه آزاد کیش توسعه این جزیره را بر محور حفظ محیط زیست بکر و طبیعت پاک هندورابی در دستور کار قرارداده است. با اقدامات انجام شده فرودگاه هندورابی با هدف بر قراری پروازهای سبک و بندرگاه هندورابی نیز برای پذیرش کشتی های باری متوسط و مسافربری آماده بهره برداری شده اند.
به بهره برداری رسیدن نیروگاه برق و آب شیرین کن شماره 2 کیش در جنوب جزیره, افتتاح فاز اول تصفیه خانه شمال جزیره کیش با 9 هزار متر مکعب آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز کیش, افزايش بيش از يك و نيم برابري ظرفيت توليد آب شيرين در كيش, رشد 71 درصدي ظرفيت توليد برق در كيش, جهش 3 و نيم برابري ظرفيت توزيع برق در جزيره كيش, توسعه فضای سبز کیش و پارک ها, ساخت مدارس جدید و توسعه فضای آموزشی و همچنین توسعه مراکز آموزش عالی, توسعه مراکز تفریحی و ساخت بیش از 40 هتل جدید و سایر اقداماتی که بسیاری در دوره سه ساله اخیر رقم زده شده و برخی نیز از پروژه های کند و متوقف شده بوده اند رویای شیرین حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به واقعیت نزدیک ترکرده اند.
هر چند درگذشت نا بهنگام آیت الله, برنامه های مدیران این منطقه را برای شاد کردن ایشان در بازدید بعدی جزیره کیش نا کام گذاشت, ولی یقینا روح بلند ایشان بر ما ناظر بوده و از کامیابی کیش در آینده نزدیک, که در پرتو استعداد درخشان این منطقه و توسعه متوازن و پایدار آن در طول سال های سازندگی بدست آمده, خرسند و خشنود خواهد شد.

روحش شاد

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.