قاچاق 90 درصدی کشور از مناطق آزاد دروغ است.

 مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد مدافع مقوله کالای همراه مسافر نیست و اتهام 90 درصدی قاچاق کشور از مناطق آزاد اشتباه است.

 علی اکبر ترکان افزود: سئوال اینجاست که چرا می گویند که 90 درصد قاچاق کشور از مناطق آزاد می آید؟ این در حالیست که از 15 میلیارد دلار حجم قاچاق کشور تنها 400 میلیون دلار به صورت کالای همراه مسافر از طریق مناطق آزاد و آن هم به صورت قانونی و با نظارت نیروی انتظامی و گمرک است .
ترکان درباره واردات کالا از مناطق آزاد هم گفت: یک دسته از واردات مناطق آزاد که حدود 3 میلیارد دلار است که فقط از مجرای مناطق آزاد عبور می کند. یک دسته از واردات هم مربوط به کالاهایی است که در صنایع مستقر در مناطق آزاد مصرف می شود.
مشاور رییس جمهور با بیان اینکه کالای همراه مسافر همواره مورد انتقاد ما بوده و پیشنهاد دولت هم نیست و اگر مجلس این مصوبه را لغو کند ما مخالفتی نخواهیم داشت تاکید کرد:  بند 11 اقتصاد مقاومتی مبنای حرکت ما در مناطق آزاد است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در خصوص جولان شرکت های زیرزمینی در مناطق آزاد هم گفت: این موضوع که چند شرکت در مناطق آزاد با یک شماره ثبت شود؛ امکان ندارد، ثبت شرکت در مناطق آزاد به سازمان ثبت شرکت ها در  مرکز متصل است و ثبت هر شرکتی در مناطق آزاد در سازمان ثبت انجام می شود.
علی اکبر ترکان با تکذیب واردات بیش از نیاز به مناطق آزاد، افزود: واردات کالا همراه با مسافر در مناطق آزاد 400 میلیون دلار هزینه دارد که مقایسه این رقم با واردات کشور و یا قاچاق نشان دهنده کذب بودن اخبار موجوداست.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.