در حال حاضر بیمای قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور است. سالانه ، تقریبا 5.18 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کنند که 31 درصد کل مرگ های جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماریهای غیرواگیر است.

در حال حاضر بیمای قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور است. سالانه ، تقریبا 5.18 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کنند که 31 درصد کل مرگ های جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماریهای غیرواگیر است. با توجه به اهمیت این موضوع شعار امسال سازمان جهانی بهداشت سلامت قلب ، سلامت جامعه به عنوان شعار ملی و پیام اصلی ( با اقدام برای سلامت قلب به سلامت جامعه کمک کنیم ) در نظر گرفته شده است.

عوامل خطر ژنتیکی و محیطی در بروز سکته های قلبی و مغزی نقش دارند . برخی از آن ها همچون سن و جنس غیرقابل تغییر هستند ولی سایر آن ها با در پیش گرفتن شیوه  های مناسب تغذیه ای و فعالیت های ورزشی و در صورت لزوم با مصرف داروهای کاهنده فشار و چربی خون قابل پیشگیری هستند.

ارزیابی و کنترل مناسب عوامل خطر ساز بیماری قلبی و عروقی برای پیشگیری از سکته های مغزی و حمله های قلبی و عروقی و بهبود و ارتقای سطح سلامت افرادی که بیشتر در معرض خطر حوادث قلبی عروقی هستند، بسیار مهم است.

خطرسنجی یکی از راهکار های مناسب در تخمین میزان  احتمال بروز سکته های قلبی- مغزی طی 10 سال آینده بوده و به شما کمک می کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، آن ها را کاهش دهید.

خطرسنجی، با بررسی عوامل خطر متعدی نظیر: سن، جنس، میزان کلسترول و فشارخون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکان پذیر است میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در 10 سال آینده در افراد جوان که هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی- عروقی را ندارد، بسیار کم است. اما برخی از افراد مسن تر که به عوامل خطری نظیر دیابت  یا فشارخون بالا مبتلا هستند، با میزان خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مواجه هستند.

از آنجا که بیشتر مرگ های زودرس در افراد با عامل خطر متوسط و اغلب بدون علامت رخ می دهد توصیه می شود همه افراد بالای 30 سال با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی خطرسنجی شوند و براساس میزان خطر اقدامات لازم را انجام دهند. پزشک یا مراقبین سلامت راهکار های لازم برای کاهش میزان این خطرات را به بیمار توصیه می کنند

پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از طریق کنترل دقیق بیماری دیابت و فشار خون بالا و اختلال چربی خون و ترک استعمال دخانیات امکان پذیر است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.