رتبه‌بندی بانک‌ها در استفاده از منابع صندوق

 قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی قرار نیست کار بانکداری انجام دهد بلکه بحث توسعه اقتصادی و ملی در کشور به عنوان یک هدف دنبال می‌شود.

 در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی، توسعه دریامحور و چالش‌های تامین مالی که روز گذشته در جزیره کیش برگزار شد، علیرضا صالح قائم مقام صندوق توسعه ملی اظهار داشت: در گذشته ما به روش‌های تامین مالی از طریق بانک‌ها وابسته شدیم و تا مدتی که وضعیت بانک‌ها به لحاظ مالی خوب بود، تمام تکیه ما به آن‌ها بود اما اکنون این تکیه‌گاه به سمت صندوق توسعه ملی آمده است.
صالح ادامه داد: در برنامه ششم توان مالی بانک‌ها و راه‌های جذب منابع صندوق توسعه ملی بسیار محدود شده و بر همین اساس باید به سراغ سایر روش‌ها برای تامین منابع برویم.
وی با اشاره به فلسفه شکل گیری صندوق توسعه ملی گفت: دو هدف اصلی از تاسیس صندوق تبیین شده بود اول آنکه بخشی از فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی به عنوان ثروت برای نسل‌های بعدی ذخیره کنیم یعنی ضمن سرمایه گذاری، سهم آیندگان نیز از این ثروت خدادادی حفظ شود.
صالح ادامه داد: در همین راستا منابعی که برای صندوق پیش بینی شد برخی از آن‌ها بخشی از صادرات و حتی تها‌تر نفت بود که در برنامه پنجم ۲۰ درصد تعیین شده و قرار شد هر ساله دو درصد به آن اضافه شود که این رقم در برنامه ششم به ۳۰ درصد رسید.
قائم مقام صندوق توسعه ملی با بیان اینکه ۵۰ درصد مانده حساب ذخیره ارزی قرار بود به حساب این صندوق واریز شود گفت: سود مانده حساب‌های صندوق که نزد بانک مرکزی است نیز به عنوان منابع این صندوق تلقی می‌شود.
وی تصریح کرد: قطعا صندوق توسعه ملی قرار نیست کار بانکداری انجام دهد بلکه بحث توسعه اقتصادی و ملی در کشور به عنوان یک هدف دنبال می‌شود.
صالح در پایان با اشاره به رتبه بندی بانک‌های عامل در خصوص استفاده درست از این منابع گفت: این پروسه در حال انجام است و از این پس بانک‌هایی که موفق‌تر عمل کرده‌اند و منابع را در محل‌هایی استفاده کرده که بازگشت مناسبی دارند می‌توانند منابع بیشتری از صندوق توسعه ملی برخوردار شوند

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.