بازار سرمایه در مسیر بهبود نقش افرینی در اقتصاد ملی

 رئیس سازمان بورس تاکید کرد: شفافیت بازار سرمایه کمک می کند اعتماد سرمایه گذاران و امنیت سرمایه گذاری بیشتر شود.

 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه کیش اینوکس گفت: اقتصاد ما از سرمایه گذار خارجی امنیت به دست می آورد پس برای ورود سرمایه گذار خارجی باید شفافیت افزایش پیدا کند از جمله استاندارد شدن گزارشگری شرکت ها بر مبنای نهادهای بین المللی که امید است تا پایان سال الزامی و اجرایی شود و سازمان بورس ملزم و مکلف به اجرای آن است.
دکتر شاپور محمدی همچنین از اجرای اوراق اختیار معامله و خرید و فروش استقراضی در سال جاری خبر داد.
به گفته دکتر شاپور محمدی، بورس ایران در برخی کالاهای صنعتی و کشاورزی می تواند به مرجعی بین المللی برای قیمت گذاری تبدیل شود و رینگ های بین المللی بورس کالا و بورس انرژی برای تحقق این مهم آمادگی دارند.
محمدی گفت: فراهم کردن شیوه نامه ای که بر اساس آن، شعبه های خارجی بانک های ایرانی بتوانند در فرآیند سرمایه گذاری به صورت «پرتفوی» دقیق تر و قوی تر عمل کنند، عملیاتی می شود.
محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد این سازمان، از این کارگاه آموزشی که با هدف آشنایی دانش آموزان با مفهوم پس انداز و سرمایه گذاری در بازار سرمایه برگزار شد، بازدید کردند.
وی ابراز امیدواری کرد دانش آموزان امروز ایران، بهترین تریدرهای فردای این کشور باشند و بیان داشت: برای آنکه بتوانید در آینده به یک سرمایه گذار حرفه ای تبدیل شوید و استقلال عمل داشته باشید باید سرمایه گذاری در بازار سرمایه را از دوران دانش آموزی آغاز کنید.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد : راه برای ورود سرمایه گذاران خارجی بویژه از کشورهای همسایه به بازار سرمایه ایران باز است.
یاسر فلاح در حاشیه هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری و سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس 2016) گفت: ارتباطات خوبی بین سازمان بورس و بورس های منطقه ای از جمله عمان، ترکیه و پاکستان برقرار است.
مشاور رئیس سازمان بورس با اشاره به مشابهت بورس های ایران و استانبول از نظر ظرفیت گفت: این ارتباطات تاکنون در برخی موارد، به امضای تفاهم نامه ها منجر شده و بازدید کارشناسان دو طرف از امکانات و توانمندی های یکدیگر انجام شده است.
وی گفت :همچنین ایران در صدد راه اندازی فرایندهای مالی مشترک با کشور عمان است. بسیاری از کشورها مانند کره نیز تمایل بسیاری برای خرید اوراق صکوک بازار ایران نشان داده اند ، بازده این اوراق در جهان تقریبا بی نظیر است.
به گفته مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس، بورس ایران با دارا بودن نسبت 27 درصد سرمایه به تولید ناخالص داخلی، از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و سایر کشورها می توانند از این قابلیت و توانمندی استفاده کنند.
یاسر فلاح با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 710 کد سهامداری خارجی وجود دارد، اشاره کرد: کشورهای آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئیس و مناطق آزاد تجاری بیشترین سهم را در سرمایه گذاری خارجی دارند.
مدیر روابط عمومی سازمان بورس تاکید کرد راه ورود سرمایه گذاران خارجی بویژه کشورهای همسایه، به بازار سرمایه ایران باز است و گفت: در این زمینه راهکارهای لازم پیش بینی شده است و در آینده نزدیک اجرایی می شود.
علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی در میزگرد تخصصی بازار سرمایه گفت: تقویت نقد شوندگی و افزایش رقابت در بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است.
در ادامه ، قاسم محسنی انواع اوراق بهادار را برشمرد و گفت: اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق استصناع اوراق بهاداری هستند که تا کنون با مجوز سازمان منتشر شده‌اند.
مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان همایش "نقش روز افزون بازار سرمایه در شرایط کنوی اقتصادی ایران" همزمان با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس 2016 گفت: پس از ده سال تنش با جهان خارج و قطب های اقتصادی بالاخره کشور و مسئولان ارشد به سطحی از توانمندی رسیدند که موفق شدند بر سر یک میز با 6 کشور به توافق جامع برسند و برجام به امضاء برسد.
حسین فهیمی افزود: استفاده از منابع خارجی برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی یک ضرورت است و اگر بخواهیم بازار سرمایه جایگاه اصلی خود را پیدا کند راهی جز جذب سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش به تشریح مزایای راه اندازی سامانه ثامن «ثبت الکترونیکی معاملات نفتی» که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی آن است، پرداخت.
به گفته حامد سلطانی نژاد سامانه ثامن که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز راه اندازی شده، یکی از نیازهای اصلی کشور بوده و هدف اصلی این سامانه این است تا از یک سیستم کنترلی و هزینه بر برای جلوگیری از قاچاق محصولات نفتی و پتروشیمی به سمت سیستم نظارتی حرکت کنیم.
مدیر عامل شرکت بورس تهران در میزگرد تخصصی بازار سرمایه که در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2016 برگزار شد، با اشاره به اینکه ارزش بورس تهران به 330 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در حال حاضر 37 صنعت پایه ای و مهم در بورس کشورحضور دارند.
حسن قالیباف اصل تصریح کرد: در کنار ابزار بدهی، صندوق های سرمایه گذاری، ETF، صندوق های زمین و ساختمان و پروژه وجود دارند.
علی اشرف پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی در افتتاحیه مراسم کیش اینوکس 2016 با اشاره به اینکه دولت باید با خصوصی سازی صحیح و نظارت دقیق، روند رشد اقتصادی را تسریع کند. رونق اقتصادی کشور مستلزم حرکت به سمت خصوصی سازی است و بسیاری از بخش ها باید به افراد متخصص واگذار شود، گفت: خصوصی سازی در همه کشور ها از پرچالش ترین مسائل دولت ها است.
مدیر روابط عمومی سازمان بورس گفت: در حال حاضر بیش از 710 کد سهامداری خارجی وجود دارد و کشورهای آلمان، فرانسه، دانمارک، سوئیس و مناطق آزاد تجاری بیشترین سهم را در سرمایه گذاری خارجی دارند. یاسر فلاح افزود: راه برای ورود سرمایه گذاران خارجی بویژه از کشورهای همسایه به بازار سرمایه ایران باز است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی، در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره کیش اظهار داشت: آنچه برای بانک مرکزی در حوزه بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اهمیت دارد، ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد است و به همین منظور کنترل نرخ تورم و ارز را در دستور کار خود قرار داد. به گفته پیمان قربانی اقتصاد ایران بهشت سرمایه‌گذاری در منطقه است و فرصت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد، چرا که میزان بدهی خارجی ایران رقم بسیار پایینی است و ظرفیت زیادی برای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد.
نایب رییس اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه قطار اقتصادی کشور به سمت پیشرفت در حال حرکت است، گفت: برای دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم و برگزاری رویدادهایی مانند کیش اینوکس می تواند در جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی تاثیر بسزایی داشته باشد.
مهدی جهانگیری افزود: به جرات می توان گفت که صنعت گردشگری ایران در صورت ایجاد زمینه و بستر مناسب توانایی این رادارد که جای درآمد های نفتی در اقتصاد ایران را بگیرد اما این مهم نیارمند ایجاد سرمایه گذاری مناسب و فراهم آوردن شرایط برای سرمایه گذار است.
مدیرعامل بورس انرژی از مجوز ثبت نخستین صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در حوزه برق و انرژی خبر داد و گفت: به زودی از ماه آینده پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق برای عموم آغاز خواهد شد.
سید علی حسینی افزود: استراتژی بورس انرژی در حوزه بین‌المللی و مجموعه توسعه بازارهاست، هم‌اکنون نیمی از بازار بورس انرژی به معاملات فرآورده‌های نفتی صادراتی اختصاص داشته و به تازگی نیز دو شرکت بزرگ بین‌المللی در بازار نفت برای فعالیت بورس و انرژی ایران اقدام به دریافت کد معاملاتی کردند.
به گفته عضو شورای عالی بورس، سازمان بورس به صورت جدی پیگیر راه اندازی بازار مشتقه ارزی و در مرحله نخست بازار آتی ارز است، ولی از آنجایی که یکی از پیش شرط های راه اندازی این بازار، تک نرخی شدن ارز است، اقدامات بانک مرکزی باید در این زمینه نهایی شود.
قاسم محسنی از امکان راه اندازی بازار آتی ارز تا پایان سال جاری در صورت تک نرخی شدن ارز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی بر تک نرخی شدن ارز تا پایان سال مصر است، در صورت تحقق این مهم شرایط برای راه اندازی بازار آتی ارز نیز فراهم شده و این بازار آغاز بکار خواهد کرد.
رییس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به برگزاری 120 مزایده از ابتدای امسال تاکنون، گفت: دست کم 250 تا 300 شرکت دیگر در ماه های باقی مانده از سال در قالب مزایده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، در حاشیه کیش اینوکس 2016 درخصوص واگذاری شرکت های دولتی اظهار داشت: لازمه برخی از این واگذاری ها آزادسازی قیمت ها است، اما بعضی شرکت ها به دلیل اجرایی نشدن این مهم، امسال برای خصوصی سازی عرضه نمی شوند.
به گفته معاون بانک مرکزی، رویکرد کلی تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و شفافیت اقتصادی است؛ و برای دستیابی به رشدهای بالا و مستمر اقتصادی، محدودیت های نظام مالی باید اصلاح شود و باید سیستم های قوی و کارآمد داشته باشیم.
پیمان قربانی ادامه داد: امکان دریافت درآمد حاصل از صادرات نفت در حساب ایران در کشورهای اروپایی فراهم شده و اقدام های خوبی در بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی و راه های جلوگیری از تامین مالی تروریسم انجام شده است.
به گفته پوری حسینی، سازمان خصوصی سازی از هر اقدامی در بهبود فضای کسب و کار و رقابتی شدن عرضه ها و تولید ها که به نفع کشور و بخش خصوصی باشد استقبال می کند؛ بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در این چهارچوب حرکت کرده و بسیار اثر گذار است.
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اثرگذاری فعالیت های بورس کالا در راستای تقویت بخش خصوصی گفت: توسعه مبادلات در بورس کالا به شفاف سازی و آزاد سازی قیمت ها نزدیک تر است و هر چه در اقتصاد شفاف سازی بهتر صورت بگیرد، سرعت رشد اقتصاد هم می تواند متناسب با آن افزایش پیدا کند.
به ابتکار روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار و با همکاری شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، کارگاه آموزشی "آشنایی با سهام و سرمایه گذاری در بورس" برای مقاطع مختلف تحصیلی در حاشیه هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی (کیش اینوکس 2016)، برگزار شد.
از روز هشتم آبان ، معاملات فرابورس بر روی هسته معاملاتی جداگانه و مختص این بازار صورت می‌گیرد.
دکتر مرتضی آنالویی، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران "TSETMC" گفت : با تلاش کارشناسان شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، با استقرار و توسعه نرم‌افزارهای مختلف سامانه ‌های معاملاتی، بازارهای فرابورس از بقیه بازارها مستقل شد.
وی ادامه داد : با توجه به افزایش کمی داد و ستد بازارها، ابزارهای معاملاتی و همچنین کاربران فعال، فراهم کردن افزایش ظرفیت رشد بازارها در دستور کار قرار گرفت و اجرای پروژه ‌های تکثیر سامانه فعلی و انتقال فرابورس به آن، به عنوان یک راه حل آغاز شد و از ابتدای سال جاری اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با اشاره به مزایای اجرای این طرح، گفت: تقسیم تعداد تراکنش ‌ها روی سامانه‌ ها و کاهش احتمال کندی ناشی از افزایش سفارش ‌ها و معاملات از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.
مرتضی آنالویی افزود: با توجه به آمار، با اجرای این طرح در وضعیت معمول، افزایش 40 درصدی سفارش‌ ها و معاملات بورس و همچنین افزایش 2.5 برابری سفارش ‌ها و معاملات فرابورس بدون ایجاد تغییر محسوس در پاسخ ‌دهی سامانه‌ ها، امکان ‌پذیر خواهد بود.
وی امکان تفکیک راحت‌ تر فرآیندها و گروه‌ های معاملاتی با قوانین و زمان بندی متفاوت را یکی دیگر از مزایای طرح استقلال فرابورس از سایر بازار ها دانست.
به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران کاهش ریسک تسری یک مشکل به کل مجموعه از دیگر مواردی است که با اجرای این طرح محقق می شود.
وی تاکید کرد: عملیات بازیافت در هنگام پیشامد یک مشکل تنها روی یک مجموعه‌ کوچک‌تر لازم خواهد شد و این امر سرعت بازگشت به وضعیت طبیعی را افزایش و احتمال خطا را کاهش خواهد داد.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم در مورد زمان اجرایی شدن یکی از وعده های دولت یازدهم مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز، گفت: بانک مرکزی در آستانه اجرای یکسان سازی نرخ ارز است و احتمالا این طرح تا پایان سال اجرایی می شود.
در پی صدور اطلاعیه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خطاب به پالایشگاه‎ها مبنی بر نحوه تعیین نرخ تسعیر ارز در فروش داخلی فرآورده‎های ویژه تولیدی پالایشگاه‎ها، از آن جایی که وزارت نفت مسئولیتی در تعیین نرخ تسعیر ارز پالایشگاه‎های غیر دولتی در فروش فرآورده‎های ویژه تولید آنها بر عهده ندارد، لذا بیژن زنگنه، وزیر نفت دستور داد که این بخشنامه فورا لغو و کان لم یکن اعلام شده و فروش داخلی محصولات یاد شده به روال معمول ادامه یابد.
به گفته حجت الاسلام مصباحی‌مقدم حقیقت این است که در مسیر خروج از رکود از نقطه منفی 6.8 به جایی رسیده‌ایم که امروز نسبت به سه سال قبل می‌توانیم بگوییم وضعیت ما بهبود پیدا کرده است. حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفتگویی در مورد مسائل مهم اقتصادی، شرایط پیوستن به FATF و عملکرد دولت در ایجاد رشد اقتصادی نظر خود را بیان کرد و با ارزیابی این موضوعات از زوایای مختلف، در مجموع عملکرد دولت را مثبت دانست.
معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور از ابلاغ دستورالعمل حسابداری اوراق تسویه خزانه و اوراق اجاره خبر داد و گفت این دستور العمل ها بر اساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی تدوین گردید و به تایید دیوان محاسبات کشور رسیده است. سید رحمت اله اکرمی با اعلام این خبر اظهار داشت: اجرای این دستور العمل در کنار دستورالعمل حسابداری اسناد خزانه اسلامی، موجب افزایش شفافیت مالی در بازار بدهی و انعکاس این اوراق در صورت های مالی واحدهای گزارشگر و به تبع آن صورت های مالی دولت خواهد داشت.
میزگرد تخصصی "هوشمندی مالی: چالش ها و راهکارها" در نخستین کنفرانس ملی "نوآوری در مدیریت سیستم‌ها و فناوری اطلاعات با رویکرد هوشمندی کسب ‌و کار" با حضور خبرگان و مدیران بازار پول و سرمایه و نیز اساتید دانشگاهی در دانشگاه الزهرا برگزار شد.
این نتیجه حاصل شد که هوشمندی مالی باید سبب شفاف ‌سازی اطلاعات شود به گونه ای که با ایجاد کارآیی اطلاعاتی، فرصت ‌های یکسانی در اختیار همگان قرار گیرد و از این طریق بازدهی بازار سرمایه افزایش یابد. هدف از سیستم ‌های هوشمند مالی آن است که بتوان اطلاعات درست را در زمان درست و در مکان درست، در اختیار کاربر قرار داد.
مشاور وزیر مسکن و عضو شورای عالی بورس معتقد است، بازار سرمایه هم اکنون به یک واقعیت اقتصادى تبدیل شده است که می تواند نقش مؤثرى در تامین مالى صنایع بزرگ و متوسط داشته باشد. به گفته دکتر حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس، مدیران ارشد اقتصادی مثل رییس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی به شکل رسمی تاکید کرده اند که شرکت های بزرگ باید به سمت بازار سرمایه حرکت کنند.
اولین مدیر عامل فرابورس معتقد است با توجه به سیاست های بانک مرکزی می توان پیش بینی کرد ارز تک نرخی با 20درصد نوسان، نرخی مابین ارز آزاد و مبادله ای خواهد داشت.
امیدقایمی اظهار داشت: برخی شرکت ها محصولاتی تولید می کنند که مشابه خارجی آن با نرخ ارز مبادله ای وارد کشور می شود ؛ طبیعی است که با تک نرخی شدن ارز، رانت رقبای خارجی از بین رفته و باعث افزایش فروش و رشد سودآوری بنگاه های تولیدی داخل کشور می شود.
به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، لغو اطلاعیه شرکت ملی پخش
فرآورده های نفتی ایران خطاب به پالایشگاه‎ها مبنی بر نحوه تعیین نرخ تسعیر ارز در فروش داخلی فرآورده‎های ویژه تولیدی پالایشگاه‎ها، توسط وزیر نفت به نفع صنعت پتروشیمی کشور است.
مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بازار سرمایه را از ارکان قابل توجه در حوزه اقتصادی دانست و گفت: دولت برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ایران آمادگی دارد.
ابوذر ندیمی افزود: در قانون برنامه این فرصت به مدیران بازار سرمایه داده شده است که بورس را بر اساس" ایده محوری" و "پروژه گرایی" مدیریت کنند؛ به نحوی که هم کارآفرین مورد حمایت باشد و هم سهم بازار سرمایه در اقتصاد کلان و تامین مالی پروژه ها افزایش یابد.
به گفته مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت، 43 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد منتشر شده که از این میزان سهم صنعت نفت و پتروشیمی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه حدود 28 درصد بوده است.
علی قاسمی ارمکی افزود: گردش مالی قابل توجه و فعالیت‌های توسعه‌ای پیش‌رو، صنعت نفت را به شاهراه توسعه کشور و در عین حال راهبردی تبدیل و لزوم برنامه‌ریزی‌های جدّی در زمینه تأمین مالی، فعالیت‌های توسعه آن را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان از احتمال راه انداری صندوق تخصصی طلا تا پایان سال خبر داد و گفت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، صندوق های سرمایه گذاری می توانند برای مشتریانشان سرویس های بهتری در حوزه ابزارهایی که تکمیل کننده مدیریت ثروت هستند، ارائه کنند.
علی تیموری در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی صندوق تخصصی طلا گفت: برای راه اندازی صندوق تخصصی طلا منتظر اعلام نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم که با توجه به عزمی که در سازمان بورس برای راه اندازی صندوق های کالایی وجود دارد، به نظر می رسد که صندوق تخصصی طلا تا پایان سال راه اندازی شود.
به گفته مدیر عامل کارگزاری خبرگان سهام، در حال حاضر صندوق های سرمایه گذاری عملکرد بسیار خوبی در بازار سرمایه دارند تا جایی که برخی از صندوق ها بازدهی ماهیانه 50 درصدی داشتند و بهتر است سرمایه گذاران غیر حرفه ای از طریق این صندوق ها در بازار سرمایه گذاری کنند.
محمد کفاش پنجه شاهی گفت: متغیرهای پیش رو نشان می دهند بازار هرچه به ماه های پایانی سال نزدیک شود شرایط بهتری را تجربه می کند.
به گفته مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان، در ماه گذشته و پس از اتمام سال مالی اکثر کارگزاری ‌ها و تزریق دوباره اعتبارات این نهاد ها به بازار، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد از مرز 200 میلیارد تومان عبور کرد و از آنجا که معامله ‌گران حقیقی اصلی ‌ترین استفاده ‌کننده اعتبارات هستند، شاهد افزایش تحرکات حقیقی ‌ها در گرو ‌های مختلف بودیم.
امیررضا حسنی، اظهار داشت: اگرچه متوسط بازدهی بورس در سال 95 هنوز منفی است، اما رشد شاخص‌ها در مهرماه بخش عمده‌ای از نزول‌ها در سال 95 را جبران کرد و کارنامه بورس تهران در نخستین ماه از پاییز سال جاری با رشد 2.1 درصدی شاخص کل بسته شد تا بازار سهام برای دومین بار در سال جاری، سایر بازارهای رقیب (ارز، سکه و بازار پول) را پشت سر بگذارد.
مدیر توسعه کسب‌وکار صندوق سرمایه گذاری جسورانه رویش لوتوس وابسته به تامین سرمایه لوتوس پارسیان به "سنا" گفت: استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان می توانند اخبار مثبت بسیاری را به بازار سرمایه تزریق کنند و به همین دلیل هم می توان انتظار داشت از بازدهی مثبتی برخوردار باشند و این شرایط پیش از این نیز در بورس ما دیده شده است و تا کنون شرکت های رایانه ای، شرکت های مخابراتی و شرکت هایی که درصنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند بازدهی های خیلی خوبی داشته‌اند.
عطاءاله افتخاری با اشاره به ظرفیت حضور استارتاپ ها گفت: ارزش بورس ایران در حال حاضر حدود 300 هزار میلیارد تومان با برخورداری از 40 صنعت متنوع است که به نظر یک دهم این رقم یعنی 30 هزار میلیارد تومان آن می تواند به راحتی به حوزه تکنولوژی اختصاص یابد.
ابراهیم نوایی با اشاره به راهکارهای تداوم رشد بورس در نیمه دوم سال گفت: دولت و وزیران اقتصادی به دنبال افزایش رونق بازار سرمایه هستند و برای تحقق این امر، چند راه کار پیش روی تصمیم گیران اقتصادی کشور است.
به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی، جذب سرمایه های سرگردان و جلوگیری از رقابت بانک ها برای جذب سپرده ها، تسریع در جذب سرمایه گذاری خارجی، ثبیت نرخ ارز و برنامه ها اقتصادی کشور از راهکار های تداوم رونق بورس در نیمه دوم سال است و پیش بینی می شود بورس در نیمه دوم سال روند رو به رشدی داشته باشد.
به گفته مدیر عامل شرکت آتیه داده پرداز، شرکت های دانش بنیان به عنوان بنگاه های اقتصادی نوین، نقش محوری در ساختار اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند. با توجه به ویژگی های ذاتی شرکت های دانش بنیان و نیز انعطاف بالای آنها در مقابل تغییرات، به نظر می رسد این شرکت ها حتی در شرایط محدود اقتصادی نیز با بازدهی مثبت همراه باشند.
امیر جلیلوند اظهار داشت: از طریق بورس فضای مناسبی برای تامین مالی و سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و حضور در بازار سرمایه کشور، برای بنگاه های اقتصادی از جمله شرکت های دانش بنیان فرصت های بی بدیلی فراهم کرده است.
سید مصطفی صفاری، استاد دانشگاه و مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان،اظهار داشت: کاهش نرخ بهره تنها موضوع بازار سرمایه نیست. توسعه اقتصادی کشور به اجرای دقیق و کامل طرح کاهش نرخ بهره وابسته است و ضرورت دارد دولت برای افزایش رشد اقتصادی بین نرخ تورم و نرخ بهره بانکی تناسب منطقی ایجاد کند. برای توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری، نزدیکی نرخ تورم و نرخ بهره امری بدیهی است و کاهش نرخ بهره، عامل افزایش بازدهی بازار سرمایه خواهد بود

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.