142 هزار میلیارد تومان مجموع واگذاری سازمان خصوصی سازی

 مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت : بر اساس آمارهای موجود مجموع واگذاری سازمان خصوصی سازی از ابتدای تاسیس در سال 80 تا کنون 142 هزار میلیارد تومان بوده است .

جعفر سبحانی روز سه شنبه در مورد واقعی بودن واگذاری ها به بخش خصوصی اظهار کرد : ما مدعی هستیم باید بنگاه ها و سهام متعلق به دولت را به بخش خصوصی واگذار کنیم اما باید ببنیم این کار تا چه حد واقعی است ، هر چه بخش خصوصی واقعی از این بنگاه ها بیشتر سهم داشته باشند خصوصی سازی موفق است .
وی افزود : بر اساس آمارهای موجود مجموع واگذاری سازمان خصوصی سازی از ابتدای تاسیس این مجموعه از سال 80تا کنون حدود یک تریلیون 420 هزار میلیارد ریال معادل 142 هزار میلیارد تومان بوده است .
مشاور سازمان خصوصی سازی گفت : این واگذاری ها بخشی شامل سهام عدالت بوده که رقمی معادل 30 هزار میلیارد تومان ذکر شده است که نه آن را خصوصی و نه غیر خصوصی می دانیم چرا که آن را در فرآیند واگذاری ها می بینیم.
سبحانی اضافه کرد : رقمی حدود 30 هزار میلیارد تومان نیز بابت رد دیون اتفاق افتاده به این معنا که برخی شرکت ها چون تامین اجتماعی ، صندوق بازنشتگی و ذخیره فرهنگیان از دولت طلب داشتند و دولت بجای پرداخت پول به آنها سهام شرکت می داد که به اینکار رد دیون گفته می شد ،در دولت جدید آن را تعطیل کرده ایم .
وی تصریح کرد : با مصوبه مجلس شورای اسلامی تمامی این اقدام تعطیل و تمامی رد دیون ها ملغی شده و دولت مجاز به دادن شرکت بابت رد دیون نیست.
وی گفت : دولت ممکن است به برخی بدهکار باشد اما نمی تواند شرکتی واگذار کند ، بر اساس مصوبه ،دولت باید شرکت را بفروشد ومنابع حاصل از فروش را به طلبکار بدهد که با این اقدام هم بدهی دولت کاهش پیدا کند و هم طلبکار به طلبش می رسد و فرایند خصوصی سازی سازی نیز آسیب نمی بیند .
83 هزار میلیارد تومان مجموع واگذاری های به بخش خصوصی/ سهم بخش خصوصی از واگذاری ها 18 درصد
سبحانی در پاسخ به این سئوال که میزان واگذاری به بخش خصوصی چقدر بوده است به ایرنا گفت : حدود 83 هزار میلیارد تومان مجموع واگذاری های سازمان خصوصی به بخش خصوصی از ابتدا تا کنون بوده است .
وی گفت : بر اساس آمار، سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری ها در طی سال 80 تا منتهی الیه دولت تدبیرو امید 18 درصد بوده است و در طی سه سال دولت جدید که هدف گذاری ها و سیاست گذاری ها به سمتی پیش رفته که بخش خصوصی واقعی قدرت پیدا کند ، سیاست های مشوقی به شکلی خوبی برنامه ریزی شده است .
سبحانی در مورد این مشوق ها اظهار کرد : اگر برای نهادهای عمومی یا شبه دولتی اقساط چهار ساله به عنوان مشوق بسته می شود برای بخش خصوصی این مدت شش ساله خواهد بود و این کار سب شد که بخش خصوصی سهمش از واگذاری ها از 18 درصد به 38 درصد برسد که بیش از دو برابر بخش خصوصی واقعی در مزایده های ما نقش داشتند.
وی گفت :در برخی سال ها یک ریال هم به بخش غیر خصوصی واگذار نکردیم و هر چه بوده بخش خصوصی واقعی بوده است .
* 39 درصد واگذاری به شبه دولتی ها تا ابتدای دولت یازدهم
وی گفت : مطابق آمار 39 درصد از مجموع واگذاری ها در طی شروع کار این سازمان تا ابتدای دولت یازدهم به شبه دولتی ها واگذار شده است .
سبحانی گفت : در دولت جدید به دلیل اهمیت بخش خصوصی و تشویق آنها این میزان به 27 درصد رسیده است ، کاهش خصولتی ها و افزایش بخش خصوصی نشان می دهد دولت جدید در اجرای خصوصی سازی در این بخش موفق بوده است.
این مسئول در سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: اگر چه امیدوار کننده نیست اما اینکه توانستیم آمار را از 18 درصد را به 38 درصد برسانیم و بخش خصولتی ها از 39 درصد به 27 درصد برسد نشان از این دارد که ریل گذاری ها و مسیر تنظیم شده به سمت و سویی است که بخش خصوصی واقعی در این زمینه وارد شده است .
وی به یکی از بزرگترین مزایده های انجام شده به لحاظ ریالی در سال 95 اشاره کرد و افزود: حدود 350 میلیارد تومان معادل سه هزار و 500 میلیارد ریال به بخش خصوصی واقعی درقالب 70 جایگاه واحد سوخت انجام شد و به لحاظ برگزاری مزایده دریک روز نه تنها در سال 95 بلکه در 15 ساله پس از تاسیس خصوصی سازی چنین موردی نداشتیم.
سبحانی به ایرنا گفت: اینکه تا چه حد توانستیم در اهداف بودجه ای دولت و توانمند سازی بخش خصوصی کمک کنیم باید گفت دولت در این زمینه موفق بوده است .
وی به یکی از ظلم های وارده به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: برخی معتقدند با واگذاری یک شرکت به بخش خصوصی بسیاری بیکار می شوند ، این نگاه را کسانی انجام می دهند که بر چمبره شرکت های دولتی نشسته اند و دوست ندارند شرکت های دولتی واگذار شود و صدای ناموفق بودن بخش خصوصی سر می دهند .
سبحانی گفت :به همین دلیل یک نظر سنجی علمی انجام دادیم و 24 نهاد نظارتی همچون مرکز آمار ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، موسسه استاندارد، سازمان حسابرسی متولی اینکار شدند و با در نظر گرفتن شاخص های مختلف برروی 54 شرکت واگذار شده به صورت بلوکی( 50 درصد به اضافه یک سهم واگذار شده) کار مطالعاتی کردند که این شرکت از زمان واگذاری چگونه بوده و در شرایط کنونی چگونه فعالیت می کند؟.
وی تصریح کرد : آمارهای ناشی از این تحقیق نشان داد نه تنها اشتغال پایین نیامده بلکه 30 درصد هم رشد داشته ، همچنین بهره وری و کارآیی نیز به تبع آن از رشد خوبی برخوردار بوده است.

* برگزاری همایش برترین های خصوصی سازی در اینده نزدیک/ 1111 شرکت در فهرست واگذاری ها
وی از برگزاری یک همایش در آینده نزدیک برای این گروه با عنوان 'برترین های خصوصی سازی' خبر داد و گفت: این اقدام سبب می شود بسیاری متوجه شوند که خصوصی سازی واقعی اگر شکل گیرد در اشتغال و بهره وری موثر خواهد بود و اگر بخواهیم ارزیابی داشته باشیم خصوصی سازی در این زمینه هم موفق عمل کرده است.
سبحانی در مورد اتمام وظایف سازمان خصوصی سازی به ایرنا گفت: شرکت هایی که در ذیل اصل 44 و یا خارج از آن هستند مجموعا یک هزار و111 شرکت از ابتدای کار سازمان خصوصی سازی تا کنون در ردیف واگذاری بوده اند .
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی گفت : بیش از 900 شرکت به شکل های گوناگون تعیین تکلیف شدند و این به آن معنا نیست که این شرکت ها واگذار شده اند ممکن است حدود 600 تا واگذار و 300 شرکت دیگر از گروه یک به 3 منتقل شدند و از فهرست واگذاری خارج شدند و یا شرکتی منحل یا ورشکسته شده باشد .
وی اضافه کرد : طبق قانون تمام شرکت های گروه یک ( گروه هایی که 100درصد باید واگذار شود) ، شرکت گروه 2
( طبق قانون 80 درصد واگذار شود و 20 درصد سهم دولت است مثل بانک ، بیمه ، خودرو) ، واگذار شود.
سبحانی افزود: شرکت های گروه یک در سال 89 و گروه 2 نیز باید در سال 93 به صورت کامل واگذار می شدند اما سازمان خصوصی سازی درتمام فرآیند های واگذاری به صورت مستقیم دخالت ندارد.
وی گفت : انچه در اختیار داریم که مسیر قیمت گذاری تا مرحله مزایده را مدیریت کنیم اما اینکه مشتری باشد یا نباشد در وظایف ما تعریف نشده است.

*واگذاری ها امسال پایان نمی پذیرد باید مصوبه بگیریم
وی تصریح کرد: در سال 93 موفق نشدیم شرکت ها را صفر کنیم ، مصوبه ای از مجلس گرفته شد و تا سال 94 بحث واگذاری این شرکت ها تمدید شد اما متاسفانه در این سال هم این موضوع محقق نشد و دوباره مصوبه ای برای سال 95 اخذ شد که حدس ما بر این است که امسال هم برخی واگذار نشود.
سبحانی شرکت های باقی مانده را شرکت هایی مشکل دار عنوان کرد و افزود: یا ضرر انباشته دارند ، و یا به برخی سازمان ها همچون اب و برق ، تامین اجتماعی ، بیمه و صندوق های مختلف بدهکارند و یا معوقه دارند.
وی واگذاری این شرکت ها را سخت و پیچیده عنوان کرد و افزود : اگر بخواهیم بر اساس ارزش دارایی خالص روز قیمت گذاری کنیم ممکن است مشتری نداشته باشد و اگر بخواهیم بر مبنای ارزش بازدهی قیمت گذاری کنیم که بهترین حالت است ممکن است متهم شویم که یک شرکت را مفت واگذار می کنیم.
سبحانی گفت: بخشی از شرکت ها مانده خوب و برخی ضعیف هستند که این شرکت های خوب می تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی جاذبه داشته باشد ، این شرکت ها بیشتر در بخش پتروشیمی ، فلزات ، صنایع جانبی نیشکر ، کشاورزی فعالیت دارند .
سبحانی تصریح کرد : برای انجام روند واگذاری امسال نیز باید با مصوبه مجلس واگذاری ها را تمدید کنیم .
وی در پایان گفت: سومین نمایشگاه بورس ، بانک ، بیمه و خصوصی سازی وهشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کیش بستر مناسبی برای اشنایی سرمایه گذاران با شرکت های قابل واگذاری بود، تعدادی مراجعه از سوی سرمایه گذاران خارجی درطول برگزاری نمایشگاه داشتیم و گفت وگوهایی با آنها انجام شد.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.