سهم اقتصاد کشتی سازی در افق 1404 باید به 7 دهم درصد برسد

 مدیر عامل صندوق توسعه دریایی؛ سهم اقتصاد کشتی و شناور سازی از تولید ناخالص ملی (GDP) را یک دهم درصد اعلام کرد و افزود : این رقم در افق 1404 باید به 7 دهم درصد برسد.

مهرداد مظفری روز چهارشنبه در مورد تبادلات تجاری ایران از طریق دریا گفت : 90 درصد صادرات و واردات و تبادلات تجاری ایران از طریق دریا و 60 درصد از کل ارزش تجارت ایران از مسیر دریا انجام می شود.
وی با بیان اینکه ایران یک درصد از ناوگان تجاری جهان را در اختیار دارد افزود : از این میزان 77 درصد با مالکیت خارجی است که اگر صندوق توسعه صنایع دریایی منابع مناسبی در اختیار داشته باشد می تواند هم یک درصد را افزایش و هم 77 درصد مالکیت خارجی را کاهش دهد.
مدیر عامل صندوق توسعه دریایی به منابع بودجه ای صندوق توسعه صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: این صندوق تا کنون تنها یک بار منبع بودجه ای دریافت کرده است و قرار بود از زمان تاسیس آن در سال 87 ، سالانه یک میلیارد دلار منابع به صندوق داده شود که تاکنون این امر محقق نشده است.
مظفری در مورد برنامه راهبردی مشخص این صندوق اظهار کرد : بر اساس سند چشم‌انداز تا 1404 نیاز به 27 هزار میلیون دلار منابع داریم.وی با بیان اینکه در این بازار پول هم بانک ها کشش این مبادله را ندارند و هم بازار سرمایه کوچک است ، تنها راهکار برای این کار را جذب سرمایه گذار خارجی عنوان کرد .
مظفری با تاکید بر اینکه 330 هزار میلیارد تومان ارزش کل بازار سرمایه است که 320 شرکت در داخل آن قرار دارد افزود: این بازار کوچک بوده و به تنهایی ازپس صنایع دریایی بر نخواهد آمد.
وی در مودر اینکه چند درصد از تامین مالی از طریق سرمایه گذاری خارجی صورت می گیرد گفت : براساس آمارهای اعلام شده 80 درصد تامین مالی درکشور از طریق بانک‌ها که بازار پول هستند انجام می گیرد و 18 درصد از طریق بازار سرمایه و کمتر از 2 درصد از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تامین می‌شود.
مدیر عامل صندوق توسعه دریایی یاد آور شد :در مهر ماه سال جاری نشست سرمایه گذاری با نام' اقتصاد مقاومتی توسعه محور و چالش تامین مالی برگزار شد که یک شرکت ماشین سازی و بانک چینی تعهد کردند تا 85 درصد تامین مالی پروژه ها را حمایت کنند که این امرنیازمند بسترسازی قانونی است .

*شاخص موفقیت اقتصاد مقاومتی توسعه اقتصاد دریا است
وی در مورد سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص ملی به ایرنا گفت: شهرهای بزرگ معمولا در کنار ساحل نیستند و این در حالی است که 23 درصد جمعیت کشور در کنار 7 استان آبی کشور قرار دارند وسهم اقتصاد کشتی و شناور سازی از تولید ناخالص ملی(GDP) یک دهم درصد است که باید در افق 1404 این رقم به 7 دهم درصد برسد.
مظفری با تاکید بر اینکه هر توسعه ای مبتنی بر منبع مالی و سرمایه ای است اظهار داشت: در گام اول باید منابع مالی بیشتری تزریق شود و دیگر اینکه بسترهای قانونی و حمایتی برای آن تعریف شود و در گام سوم نیز نهادها و ارگانها در کنار یکدیگر قرار بگیرند .
وی تصریح کرد : دولت نیز باید برای آن نقشه و راه مشخصی داشته باشد و از الگوی توسعه خشکی به توسعه دریا محور حرکت کند .
این مسئول در صندوق توسعه دریایی شاخص موفقیت اقتصاد مقاومتی را توسعه اقتصاد دریا محور دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه با توجه به اقتصاد مقاومتی توجه جدی به صنایع دریایی نشده است که باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.