دانش‌ بنیان‌های صنایع هوایی و باور توانمندی‌های داخلی

 ایران اسلامی استفاده از دانش در حوزه های مختلف را راهکار اصلی توسعه راهبردی کشور تشخیص داد و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفت، شرکتهای دانش بنیان حوزه صنایع دفاعی با وجود نیازهای ویژه، نیاز به باور به توانمندی‌های داخلی دارند.

 هر چه از عمر با برکت انقلاب اسلامی گذشت، دانشگاه ها گسترش یافتند و فرصت برای بهره مندی از استعدادهای جوانان و به ویژه پژوهشگران بیشتر احساس شد.
اراده جمهوری اسلامی برای استفاده از دانش و فناوری برای راهگشایی مشکلات در سال های اخیر، به نام شرکت های دانش بنیان ختم شد و هر چه این شرکتها و پژوهشگران در کار خود بیشتر پیش رفتند، مشکلات و معضلات پیش پای این شرکت ها بیشتر نمایان شد.
آنچه در این میان بیشتر از هر چیز دیگر نیاز بوده و هست، اصلاح و سمت و سو دادن قوانین و مقررات به سود شرکت های دانش بنیان به منظور سرعت بخشیدن روند فعالیت این شرکتها برای توسعه کشور است.
شرکت های دانش بنیان به طور معمول از مجموعه ای از افراد نخبه و پژوهشگر تشکیل می شود که قصد استفاده از دانش برای گشایش در امور و مشکلات مختلف کشور را دارند و حال در این مسیر با مشکلات متعددی مواجه می شوند.
در کشور برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، مسیر تبدیل ایده به ثروت ترسیم شده و حمایت های مالی، معنوی و فنی خوبی در مراحل این مسیر برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است، اما دانش بنیان های حوزه دفاعی به دلیل حساسیت، چند وجهی بودن فعالیت‌، دستاوردهای کلان، ارتباط مستقیم با ارزش‌های اقتصادی، انحصاری بودن صنایع هوایی و دفاعی در دنیا، و نیاز مشهود کشور به ویژه در شرایط تحریم‌های گذشته، نیازمند راهبردهای ویژه تری در کشور هستند.
خبرنگاران ایرنا دفتر کیش در هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران که با حضور 100 شرکت، موسسه، خطوط هوایی و موسسه های آموزش عالی در این جزیره برگزار شد، با تعدادی از مسوولان شرکت‌های دانش بنیان که موفق به تبدیل ایده به محصول و رفع گوشه ای از نیازهای کشور در حوزه کاری خود شده بودند، به گفت و گو نشستند .
حمایت های مالی مستمر با توجه به دستاوردهای تحقیقاتی این حوزه که از خروج ارز جلوگیری می کند، کمک به توانمند شدن شرکتها در زمینه های فنی و علمی، حمایت های معنوی، اعتماد به توان علمی پژوهشگران، ایجاد باور در مسوولان برای تکیه به توان دانشمندان کشور، کاهش پیچیدگی های امور اداری در حوزه مرتبط با دانش‌بنیان‌ها ، کمک به تامین مواد اولیه و کمک به شرکت ها برای دریافت گواهینامه های بین المللی، بخشی از مباحث مطرح شده از سوی شرکت های دانش بنیان حوزه صنایع هوایی در این گفت و گوها بود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان 'بکرپارت خاورمیانه' در غرفه ستاد توسعه هوانوردی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در کیش در گفت و گو با ایرنا، گفت : 2 محصول هوایی شامل جعبه سیاه و رادیو وی. اچ. اس تاکتیکی از محصولات تولیدی این شرکت داشن بنیان است.
علی اصغر جعفری اظهار کرد :برای این 2 محصول ،گواهینامه بین المللی مرتبط با الکترونیک هوایی از خارج از کشور اخذ شده است .
وی با اشاره به همکاری این شرکت دانش بنیان با شرکت هایی از آلمان، فرانسه و روسیه، بیان کرد: بیشترین همکاری ما با شرکت «هوایی روسیه»(راشن اویئیشن) و «پریما» بوده است .
جعفری یاد آور شد: این شرکت دانش بنیان روی محصولاتی کار کرده است که دغدغه اصلی صنعت هوایی کشور است، محصولاتی که در این مدت تولیدآن با مشکل روبرو بوده که اکنون با تولید این شرکت دانش بنیان و اخذ گواهینامه بین المللی برای نصب روی هواپیما و بالگرد، ارایه می شود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان بکرپارت خاورمیانه با اشاره به اینکه اکنون محصول رادیو وی. اچ. اس در حال تجاری سازی شدن و جعبه سیاه نیز تجاری سازی شده است افزود : این محصول در ایران تولید می شود که بخشی از آن با لیسانس شرکت‌های خارجی بوده است.
جعفری ادامه داد: محصولات این شرکت دانش بنیان توسط خلبان ها و شرکتهای مختلف آزمایش و تایید شده، و اکنون در حال تجاری سازی است که تا سه سال آینده قابلیت صادرات به دیگر کشورها را خواهد داشت .
* حمایت مالی نیاز اصلی شرکت های دانش بنیان
وی تاکید کرد: نیازهای اصلی شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنایع هوایی، حمایتهای مالی خاص این حوزه است، حوزه صنایع هوایی به دلیل اینکه مشتمل بر چندین تخصص و شاخه های مختلف علمی است، نیازمند حمایت های مالی ویژه است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه صنایع هوایی ترکیبی از فنون مختلف است، ادامه داد: در شاخه های مختلف مانند پزشکی و فنی و مهندسی با یک حوزه تخصصی روبرو هستیم، اما در صنایع هوایی با ترکیبی از شاخه هایی مانند مکانیک، الکترونیک، الکترومکانیک، برق، کنترل و مواد، روبرو هستیم که هم زمان اخذ گواهینامه ها را طولانی می کند و هم هزینه های زیادی دارد.
وی گفت: به همین دلیل اعتبارها و تسهیلات کمکی که دولت برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته است، در حوزه صنایع هوایی پاسخگو نیست.
جعفری یاد آور شد: شرکت دانش بنیان ما با اتکا به منابع مالی خود و همکاریهای پشتیبانی و فنی مهندسی همکاران خارجی، مسیر خود را ادامه داده است.
وی با اشاره به اینکه امکان تاییدیه های مربوط به قطعات صنایع هوایی در ایران وجود ندارد گفت: نیاز است که با کشورهای خارجی برای اخذ تاییدیه های بین المللی همکاری های فنی و مهندسی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان بکرپارت خاورمیانه با اشاره به فاصله علمی بین دانشگاه و آنچه در عمل نیاز است، به ایرنا گفت : در کشور رشته های دانشگاهی مرتبط با صنایع هوایی نیازمند به روزآوری محتویات علمی است، زیرا بین آنچه در دانشگاه ارایه می شود و آنچه در کشور وجود دارد فاصله بسیار است .
وی با بیان اینکه حدود 15 پژوهشگر زیرمجموعه این شرکت در حال فعالیت‌اند، گفت: نیاز است که استادان دانشگاه های ایران برای بهتر شناختن نیازها خود را با صنعت همراه کنند ، ایران در صنایع هوایی، کشوری پرمصرف و پرهزینه است و بهتر است دانشگاه ها خود را بیشتر با صنایع تطبیق دهند.
جعفری، نمایشگاه بین المللی هوایی ایران را فرصتی برای دیدار و مذاکره بین شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای هوایی و عقد قرادادهای تخصصی در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی عنوان کرد.
وی ادامه داد: آشنایی با حدود فعالیت، دستاوردهای متقابل، امکان فرصت های همکاری، جلوگیری از موازی کاری های علمی و پژوهشی، شناسایی طرح های همسو و تعامل بیشتر شرکت های دانش بنیان را می توان بهترین دستاورد نمایشگاه بین المللی هوایی ایران برای شرکتهای دانش بنیان دانست.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان بکرپارت خاورمیانه خاطرنشان کرد: بخش مهمی از تلاش های پژوهشگران در حوزه صنایع هوایی کشور گامی به سوی خودکفایی و استقلال کشور است و به همین دلیل، مسئولان کشور باید توجه زیادی به شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع هوایی داشته باشند.
* ظرفیت ایجاد شده از سوی شرکتهای دانش بنیان در کشور مورد بهره برداری قرار گیرد
جانشین مدیرعامل و مدیرکارخانه شرکت دانش بنیان سروهیدرولیک پویا که در نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در کیش حضور داشت به خبرنگار ایرنا گفت: این کارخانه مستقر در سازمان پژوهش های علمی صنعتی سابقه فعالیت 10 ساله دارد و اکنون در زمینه هوایی ، متعلقات موتورهای هوایی، هوا و فضا و متعلقات موشکی و همچنین نفت و گاز در حال فعالیت است و تاکنون بر روی 32 نوع پروژه 'های تک' کار کرده است.
محمدمهدی ایزدپناه افزود: شمارگان تولید قطعات این شرکت دانش بنیان که اکنون مسیر ایده تا ثروت را طی کرده است، از 20 عدد تا هزار قطعه بوده است و از مرحله علمی به مرحله تجاری سازی کامل رسیده است.
وی گفت: در موتور جی 90 که به عنوان موتور جت ملی سه ماه پیش توسط دکتر روحانی رئیس جمهوری رونمایی شد، از چهار تنوع قطعه ای از محصولات این شرکت دانش بنیان استفاده شد که در موتور این جت آزمایش شد و اکنون فعال است.
وی ادامه داد: در بخش نفت و گاز نیز برای توربین ملی قطعه اکچوایتور(actuator) که ساخت شرکتی آلمانی بود، از سوی این شرکت دانش بنیان، مهندسی معکوس و تولید شد و 20 دستگاه توربین ملی با این قطعه در حال فعالیت در خطوط پرفشار انتقال گاز است.
مدیر کارخانه این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه تمرکز این شرکت تاکنون در حوزه هوا و فضا بوده و بیشتر تولیدات شرکت به مصرف داخل کشور رسیده است، ادامه داد: با ورود شرکت دانش بنیان به حوزه نفت و گاز، امکان ارایه محصولاتی برای صادرات به خارج از کشور نیز به وجود آمده است.
ایزدپناه افزود: این مجموعه دانش بنیان 48 دانشمند، شامل هشت نفر با درجه علمی دکتری، 12 نفر دارای کارشناسی ارشد، 10 نفر کارشناسی و بقیه افراد ستادی و تکنیسین هستند .
وی با بیان اینکه قطعات تولیدی این شرکت دانش بنیان تمام استانداردهای داخل کشور را داراست، به ایرنا گفت: برخی قطعات حوزه نفت و گاز نیز گواهینامه خارجی دارد.
ایزد پناه خاطرنشان کرد: برخی قطعات صنایع هوایی از سوی شرکتهای آمریکایی و اروپایی انحصاری بوده که با تلاش دانش بنیان های کشور اکنون ایران اسلامی در تولید برخی از این قطعات دومین کشور دنیاست.
وی تاکید کرد: اولین و مهمترین نیاز شرکتهای دانش بنیان کشور این است که ظرفیتی که از سوی این شرکتها ایجاد شده، در کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
ایزد پناه ادامه داد: با وجود تمام سیاست های حمایتی از دانش بنیان ها در کشور و اینکه توانمندیهای داخلی کشور در حمایت از پژوهشگران باید 100 درصد به کار گرفته شود اما این موضوع در برخی مسئولان کشور وجود ندارد.
این مسئول در یک شرکت دانش بنیان یادآور شد: بخشی از ظرفیت دانش بنیان ها که هم اکنون استفاده می شود، به دلیل مشکلات خاص اقتصادی، در عمل و در مرحله تولید به سوددهی نمی رسد و نقدینگی این شرکتها به کندی تامین می شود.
وی ادامه داد: برخی شرکتهایی که پنج سال پیش فعال بودند به دلیل همین مشکلات مالی اکنون وجود خارجی ندارند.
ایزدپناه تاکید کرد: از تصمیمات ناقص گذشته باید تجربه گرفت و به رشد این مجموعه ها توجه بیشتری داشت.
وی با بیان اینکه در برخی موارد همکاری با شرکتهای خارجی سرعت دهنده روند طراحی و تولید شرکتهای دانش بنیان است اما در تحریم ها این امکان وجود نداشت، گفت: در مجموع با توان داخلی به تمام دستاوردها رسیده ایم.
وی گفت: بضاعت شرکت دانش بنیان ما سه برابر ظرفیتی است که اکنون در حال استفاده است و در عین حال، تمام طرح های این شرکت سود ده و ارزآور بوده است.
جانشین مدیرعامل شرکت دانش بنیان سروهیدرولیک پویا تصریح کرد: به دلیل های تک بودن محصولاتمان، دولت مشتری اصلی محصولات این شرکت دانش بنیان است و بعد از آن مشتری ها از بخش های خصوصی هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خطوط هوایی به شدت نیازمند محصولات شرکتهای دانش بنیان هستند و تا پیش از این تعمیر قطعات‌شان را به خارج از کشور ارسال می کردند، به ایرنا گفت: این مساله برای آنها هزینه های زیادی داشت.
ایزدپناه افزود: اکنون سه محصول از 2 خط هوایی کشور در این شرکت دانش بنیان، آزمایش و تعمیر آن از سوی این شرکت انجام می شود.
وی، شناسایی سریع و صحیح توانمندی ها را نیاز اصلی شرکت های دانش بنیان کشور دانست و افزود: نیمی از تلاش شرکتهای دانش بنیان برای انجام کار و نیمی از انرژی برای شناساندن و معرفی، جنگیدن برای گرفتن قرارداد و جلب اعتماد صرف می شود.
ایزدپناه گفت: شرکت های دانش بنیان برای اثبات اینکه سپردن امور به شرکتهای دانش بنیان هزینه و زمان کمتری می برد، باید انرژی زیادی صرف کنند و این به این معنی است که در کشور به توانمندی دانش بنیان های داخلی هنوز به طور کامل اعتماد وجود ندارد.
این مسئول در یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی برای شرکتهای دانش بنیاد بیش از دیگر بخشهای کشور آزاردهنده است، گفت: در کنار هزینه های آزمایش ها، مواداولیه و ساخت، هزینه های تحقیقات برای شرکت های دانش بنیان لحاظ نمی شود که این مسئله گاهی بیشترین هزینه را در شرکتهای دانش بنیان به خود اختصاص می دهد.
* کمبود نقدینگی برای شرکتهای دانش بنیان آزاردهنده است
وی ادامه داد: از نظر مالی تدبیر کافی برای دانش بنیان های کشور نشده است در کنار کوچک سازی دولت توجه به شرکت های دانش بنیان باید سرعت بیشتری داشته باشد.
ایزد پناه با اشاره به اینکه گاهی شرکتی دانش بنیان از بخش های دولتی طلبی دارد که آن بخش دولتی می تواند مواد اولیه برای آن شرکت دانش بنیان تامین کند، به ایرنا گفت: در این موارد، پیچیدگی ها امور اداری جلوی همکاری های بیشتر در این زمینه را می گیرد.
وی تصریح کرد: موازی کاری های اداری و علمی نیز بخش دیگری از مشکلات دانش بنیان هاست و در برخی موارد نیز منابعی از کشور که بدون استفاده مانده، نیاز است با تدبیرهایی، بیشتر برای دانش بنیان ها استفاده شود.
وی با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید از شرکت های دانش بنیان، گفت: در حوزه های کاری ما که صنایع هوایی است، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح خیلی خوب پیگیر امور شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنایع هوایی و دفاعی است و در 10 سال گذشته چنین پیگیری از وزیر دفاع کشور ندیده ام.
وی اظهار امیدواری کرد: رویکرد جدید وزارت دفاع در استفاده پرشتاب از توانمندی شرکتهای دانش بنیان اکنون دیده می شود که امیدواریم تداوم داشته باشد.
مدیرکارخانه شرکت دانش بنیان سروهیدرولیک پویا افزود: نمایشگاه بین المللی هوایی ایران، برای شرکتهای دانش بنیان مفید و هم افزایی های سازنده برای این شرکتها داشت .
*تاکید بر ارتباط صنعت با دانشگاه / نیاز به حمایت معنوی داریم
مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه فن آوران هواپایه در این نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا، گفت: کارکنان خبره نیروهای مسلح که بیش از 30 سال در نیروهای زمینی و هوایی، در کشورهای مختلف دوره‌های خاص و تخصصی را گذرانده اند و در ابعاد الکترونیک، مکانیک و تسلیحات دارای تخصص هستند، در این شرکت دانش بنیان حضور دارند.
محمد مهدی نژاد افزود: این افراد در شاخه های مختلف می توانند برای کشور سودمند باشند، و این شرکت در بسیاری از زمینه هایی که در تحریم های ظالمانه، کشور از داشتن آن محروم بود، وارد عمل شد و نیازهای کشور را برطرف کرد.
وی ادامه داد: ساخت و تامین قطعات برای نیروهای مسلح از مجموعه فعالیت های این دانش بنیان بوده است.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که آمریکا از ارایه خدمات به نیروهای هوایی و دفاعی کشور سرباز زد، دنیا گمان می کرد ایران با مشکل برمی خورد، اما بسیاری از نیازهای هوایی کشور با کمک جهادهوایی و بخشی در این شرکت دانش بنیان برطرف شد.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه فن آوران هواپایه، ارتباط دادن صنعت با دانشگاه ها را از اهداف این شرکت دانش بنیان عنوان و خاطرنشان کرد: آنها که در صنعت هستند آشنایی لازم با هواپیما ندارند و دانشگاهیان نیز فقط با مباحث تئوری آشنا هستند و نیاز است بین این دو بخش ارتباط ایجاد شود.
وی به ایرنا گفت: این شرکت در زمینه رفع نیازهای عملیاتی نیروها و هواپیماهای مسافری و جنگی، تولید و تعمیر رادار، ارتفاع سنج، سامانه های آی. ام. اس و سامانه های شناسایی در داخل کشور فعال است.
مهدی نژاد خاطرنشان کرد: سابقه این شرکت به 30 سال پیش بازمی گردد و منشا آن شرکتهای تحقیقاتی در نهاجا بوده است و این شرکا اکنون تولیدکننده محصولات متنوع برای رفع نیاز نیروهای مختلف کشور است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه فن آوران هواپایه افزود: قطعات اولیه این تولیدات از خارج از کشور تهیه می شود و متناسب با نیاز نیروها قادریم محصولات مختلفی ارایه کنیم.
وی با بیان اینکه ساخت قطعات هیدرولیک و مکانیک و نرم افزارهای آن در این شرکت دانش بنیان هدفگذاری شده است، گفت: بر اساس نیاز شرکتهای داخلی قادر به برنامه ریزی، طراحی و تولید این نوع قطعات هستیم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه فن آوران هواپایه افزود: این شرکت دانش بنیان 125 کارشناس و 35 عضو هیات علمی با مدارج علمی و دانشگاهی در رده های مختلف دارد و شرکت های دانش بنیان مختلف با تفاهم نامه ها با این شرکت در ارتباط هستند و به گونه ای، رابط بین دانشگاه، شرکتهای دانش بنیان و نیروهای دارای سابقه فعالیت هستیم.
وی گفت: حمایت مادی نیاز نداریم و بیشتر نیاز معنوی داریم، افرادی که در این شرکت دانش بنیان هستند از بازنشستگان و نیروهای دارای تجربه و کارآمد عرصه های زمینی و هوایی هستند که به جای جذب در کشورهای دیگر، به این شرکت دانش بنیاد وارد شده اند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه فن آوران هواپایه ادامه داد: این شرکت دانش بنیان وابستگی ارزی ندارد و از ارزبری تولیدات در صنایع مختلف هوایی جلوگیری می‌کند.
به گزارش ایرنا ، سخن آخر اینکه شرکت های دانش بنیان ایران در همین سال های اندک شکل گیری، به رشد و بالندگی قابل توجهی رسیده اند ، آسان سازی قانون و مقررات، توجه تخصصی به امور ویژه هر حوزه متناسب با نیازهای آن ، بازبینی قوانین و امور اداری به سود شرکت های دانش بنیان، کمک دولت به تامین مواد اولیه، نگاه ویژه به این شرکت ها در حوزه هوایی و دفاعی، اعتماد به توان علمی در طراحی و تولید قطعات و طرح های پیش‌ برنده صنایع از جمله نیازهای شرکت های دانش بنیان است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در جزیره کیش 26 تا 29 آبان 95 با حضور حدود 100 شرکت و موسسه داخلی و خارجی برگزار شد و مسئولان مختلف کشوری و لشکری از مجموعه دستاوردها و تولیدات شرکت های دانش بنیان بازدید کردند.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.