مدیرعامل منطقه آزاد کیش در گفتگوی مجازی با برخی از فعالان اقتصادی و ساکنان کیش از احداث شهرک‌های مسکونی و گردشگری دربنادر گرزه و آفتاب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش، جعفر آهنگران با اشاره به گرانی مسکن و اجاره بها در کیش گفت: ساخت مسکن در کیش بیشتر از نیاز ساکنان این جزیره است و حدود نیمی از خانه‌های کیش در طول سال خالی هستند که از آن‌ها به عنوان خانه‌ی دوم و یا خانه‌ی شبانه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه‌ی مسکن با قدرت خرید قسمت مهمی از مردم کیش همخوانی ندارد گفت: باید مسکنی تولید شود که مردمی که قدرت خرید کمتری دارند بتوانند صاحب خانه شوند.

مدیر عامل سازمان منطقه‌ی آزاد کیش افزود: ساخت مسکن‌های کوچک و یا استفاده از امتیازات مسکن ملی راهکار‌هایی هستند که می‌توانند موثر باشند که در این زمینه با وزیر راه و شهر سازی مذاکره شده است.

آهنگران با اشاره به اینکه اصناف کیش هم برای ساخت مسکن پیشقدم شده اند اظهار داشت: بر اساس طرح اصناف کیش، خانه‌های مناسبی با همکاری اصناف کیش ساخته می‌شود و به صورت خانه‌های سازمانی در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد.

ساخت مسکن در بنادر گرزه و آفتاب نیز یکی از مباحثی بود که آهنگران مطرح کرد و گفت:قرار است یکی از سرمایه گذاران، شهرکی مسکونی و گردشگری بسازد که بر اساس توافق با استان هرمزگان، هشتاد و پنج هکتار زمین به وی واگذار شده، اما با مشکلات کوچکی روبرو شده که این مشکلات در حال پیگیری است.

آهنگران افزود: از آنجا که این خانه‌ها برای قشر خدماتی و کارکنان ساخته می‌شود، شناور‌هایی در نظر گرفته خواهد شد که این افراد را به صورت رایگان جابجا کنند.

وی علت گرانی مسکن در کیش را بالا رفتن قیمت‌ها و تمایل مردم بخصوص بازنشستگان برای زندگی در کیش عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان منطقه‌ی آزاد کیش قطع واردات خودرو را اقدامی عجولانه خواند و گفت: واردات خودرو با عث خروج ارز از کشور می‌شود به همین علت بانک مرکزی از آن استقبال نمی‌کند و ما باید به سمت واردات خودرو‌های برقی برویم که برخی از سرمایه گذاران نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

جعفر آهنگران در خصوص حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد کشور گفت: معافیت بیست ساله‌ی مالیاتی کیش در سال ۱۳۹۲ به پایان رسید و مناطق آزاد کشور مشمول پرداخت مالیات شدند که طرحی به دولت ارائه شده و دولت با آن موافقت کرده و اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

وی مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور را نیز طرحی عجولانه خواند و اظهار داشت: اکنون بسیاری از نمایندگان خواستار تجدید نظر در این زمینه هستند زیرا این طرح، قیمت کالا و خدمات را گرانتر می‌کند و از طرفی موجب می‌شود که فعالان اقتصادی برای فرار از مالیات بر ارزش افزوده، مواد اولیه را از خارج کشور وارد کنند.

آهنگران ادامه داد: برای حذف مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، برخی از نمایندگان، طرحی را به هیات رئیسه‌ی مجلس ارائه کرده اند، اما دبیر خانه‌ی شورای عالی مناطق آزاد، حذف مالیات بر ارزش افزوده را از طریق اجلاس سران قوا پیگیری می‌کند.

مدیر عامل سازمان منطقه‌ی آزاد کیش با بیان اینکه شعب هفت دانشگاه معتبر داخلی در کیش فعالیت می‌کنند گفت: باید به موازات آموزش، مهارت افزایی را نیز دنبال کنیم که دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه فعال شده و پس از نیاز سنجی، به سمت فارغ التحصیلان ماهر پیش خواهیم رفت.

وی استفاده از ابزار‌های جدید مالی را ضروری خواند و گفت: بسیاری از طرح‌های نیمه تمام و معطل مانده با استفاده از ابزار‌های جدید مالی از رکود خارج می‌شوند و مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود.

وی در پایان با اشاره به بوروکراسی اداری در کیش گفت: اتوماسیون اداری حدود بیست و پنج سال پیش در این جزیره آغاز شد، اما اکنون از سایر شهر‌ها بسیار عقب افتاده ایم و ما به دنبال این هستیم تا کار‌ها به صورت ماشینی، با سرعت بیشتر و بدون دخالت دست انجام شود.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.