انجام مرحله اول پژوهش نگاری بومیان کیش/ تمرکز بر ادبیات شفاهی و بازی ها در فاز دوم

 مدیرخانه مردم شناسی بومیان کیش با اعلام اینکه مرحله اول پژوهش میدانی مردم نگاری بومیان کیش توسط تیم مطالعاتی پژوهشکده مردم شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است افزود : درمرحله دوم ادبیات شفاهی ،بازی ها و دیگر موارد بررسی خواهد شد.

محمد جاسم پور روز یکشنبه در مورد این پژوهش گفت: با درخواست خانه بومیان کیش یک گروه از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور مطالعه مردم نگاری و پژوهشی از نظر ثبت و ضبط و مستندسازی فرهنگ محلی بومیان از این خانه مردم شناسی بازدید کردند .
وی افزود: این پژوهش توسط تیم کارشناسی برای حفظ و تدوین فرهنگ بومیان کیش و موضوعاتی همچون آئین ها ، کشاورزی و دامداری، مشاغل سنتی، فناوری ‌های بومی، پوشاک، مسکن و معماری و خوراک مورد بررسی و مستندنگاری قرار گرفت .
مدیر خانه مردم شناسی بومیان کیش گفت: در مرحله دوم مردم نگاری، ادبیات شفاهی ،بازی ها و دیگر موارد مورد بررسی خواهد گرفت.
جاسم پور افزود :قرار است که نتیجه این تحقیق تا پایان سال جاری در قالب کتاب به چاپ برسد .
خانه بومیان یکی از جاذبه های ارزشمند در دل جزیره نیلگون کیش است که علاوه برمعرفی فرهنگ، تاریخ و شیوه زندگی بومیان این خطه در کنار سایر امکانات مدرن موجود در جزیره توانسته ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد .
خانه مردم شناسی بومیان کیش واقع در محله سفین قدیم و در 200 متری بازار ماهی فروشان فعلی در مسیر کشتی یونانی واقع شده ، دارای قدمتی 200 ساله است که با سبک معماری بومی بنا شده و برای بومیان این منطقه دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است
صاحب اصلی این خانه مرحوم 'حاج عبدالله شاهین التراثی ' تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی آن زمان است که در نجاری و لنج سازی مهارت زیادی داشت ، این خانه از سه نسل پیش به وی ارث رسیده بود.
به گزارش ایرنا، بسیاری از بومیان قدیمی کیش و اهالی روستای تاریخی سفین خواندن قرآن را از این خانه فرا گرفته اند ، به همین دلیل این مکان برای آنها از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است و مردم همواره از صاحب اصلی خانه به نیکی یاد می کنند.
'محمد جاسم پور ' نتیجه مرحوم شاهین و کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی و گردشگری است و این خانه با حمایت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و معاونت فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد احیا شده است .

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.