23 آذر درخشنده‌ترین بارش شهابی

 شبانگاه 23 آذر و بامداد 24 آذر اوج باران شهابی جوزایی است و در هر ساعت 120 شهاب قابل مشاهده است.

 کاظم کوکرم سردبیر ماهنامه نجوم ,درباره ویژگی های بهترین منطقه برای رصد افزود: مناطقی که تاریک، بدون آلودگی های نوری و غبار باشد و همچنین آسمان ابری و اطراف افق باز باشد، بهترین مکان برای رصد است.
سردبیر ماهنامه نجوم با اشاره به اینکه زمان اوج بارش شهابی امسال با حضور ماه شب چهارده مقارن شده است افزود: به همین خاطر 18 و 19 آذر زمان مناسب تری برای رصد باران شهابی جوزایی است.
کوکرم با تأکید بر اینکه همچنین در این تاریخ ها ماه بین ساعت 1 تا 2 بامداد غروب می کند گفت: پس از غروب ماه تعداد شهاب هایی که می توان در یک ساعت مشاهده کرد بین 70 تا 80 عدد است.
وی با بیان اینکه مسئله ای که این بارش شهابی را منحصر به فرد می کند منشاء آن است افزود: منشاء این بارش شهابی سیارک 3200 فائتون است و منشاء بقیه بارش های شهابی ستاره های دنباله دار هستند.
کوکرم با اشاره به اینکه جنس این سیارک به گونه ای است که به دلیل نزدیکی به خورشید  بر اثر فشار تابشی بخشی از ذرات آن جدا می شوند گفت: و از آنجایی که مدار سیارک با مدار زمین تلاقی می کند،‌ هر سال در بازه زمانی 14 تا 26 آذر بارش شهابی جوزایی قابل رؤیت است.
سردبیر ماهنامه نجوم با بیان اینکه سرعت شهاب ها به 30 تا 35 کیلومتر در ثانیه می رسد افزود: این سرعت نسبت به بارش های شهابی دیگر که در طی سال رخ می دهد، کمتر است.
کوکرم با تأکید بر اینکه تعداد شهاب های درخشان در بارش شهابی جوزایی زیاد است گفت: این بارش شهابی در تمام مناطق زمین در 23 و 24 آذر قابل مشاهده است.
وی در پایان افزود: برای رصد، فقط چشم غیر مسلح کافی است  و نیازی به دوربین و تلسکوپ نیست همچنین کویری و کوهستان و مناطق دور از شهر و جنوبی کشور به خصوص قشم و کیش بسیار مناسب برای مشاهده این باران شهابی است

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.