تولید بیش از 7 هزا تن مواد مخدر در افغانستان

 تولید مواد مخدر در افغانستان از 200 تن در سال به بیش از 7 هزار تن افزایش یافته است.

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری با حضور در همایش اقتصاد مواد مخدر در جمع دانشجویان جزیره کیش گفت: در یک دهه گذشته تجارت مواد مخدر به لحاط مقدار، مناطق جغرافیایی تولید  و جوامع مصرف کننده تغییر زیادی داشته به نحوی که  درآمد  قاچاقچیان در تجارت مستقیم مواد مخدر به بیش از 650 میلیارد ریال رسیده است.
پرویز افشار افزود: اما هزینه  مواد مخدر برجنبه های مختلف زندگی مردم در تمام دنیا بیش از 3 هزار میلیارد دلار در سال تخمین زده شده است.
افشار با بیان اینکه بر اساس آمارهای جدید سازمان ملل  بیش از250 میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر اند گفت: سمت و سوی مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به مواد صنعتی تغییر یافته و دلیل آن هم سهولت در تولید  و دسترسی است.
وی تاکید کرد: در کشورمان مساله نگران کننده گسترش مواد مخدر در بین جمعیت زنان است به طوری که میزان مصرف مواد مخدر در زنان از 5 درصد در سال 80 به بیش از 9 درصد در سال 90 رسیده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه سازمان ملل بیش از 450 نوع مواد مخدر را در سراسر دنیا شناسایی کرده است گفت: اثر این مواد مخدر جدید از امفتامین ها به میزان 80 تا 200 برابر  شدید تر است که علاوه بر آثار تخریبی بر جسم، روح و روان فرد را هم دستخوش تغییرات مخربی می کند.
این مقام مسئول در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: برآورد شده است که هزینه های تولید و مصرف مواد مخدر به زودی به رقم 10 هزار میلیارد  دلار در سال برسد.
افشار با تاکید بر تلاش های سازننده جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: تقدیم 4 هزار شهید و بیش از 14 هزار جانباز نشان از عزم جدی ایران برای مبارزه با مواد مخدر است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه 50 درصد معتادان زندانی کشور متاهل اند افزود: 44 درصد زندانیان کشور به دلیل مواد مخدر دستگیر شده اند و بیش از 67 درصد به طور مستقیم و غیر مستقیم به علت جرائم مرتبط با مواد مخدر وارد زندان ها شده اند.
وی اقتصاد مواد مخدر را موجب بیمار شدن اقتصاد کشور ها بیان کرد و گفت: این مساله گاهي منجر به تغر نظام سیاسی شده است و در پی ان موجب شکل گیری گروه های تروریستی و قاچاقچی مسلح هم می شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: بهترین راه مبارزه با مواد مخدر پیشگیری اولیه است و مهمترین اولویت هم توجه به جوانان است چرا که قبلا سن مصرف مواد مخدر 21 تا 40 سال بود اما متاسفانه امروزه شاهد مصرف مواد مخدر در بین نونهالان و نوجوانان هم هستم.
رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کیش هم در همایش مبارزه با مواد مخدر در جمع دانشجویان کیش گفت: حضور دانشجویان به عنوان سفیران سلامت در جبهه مبارزه با مواد  مخدر امری حیاتی است.
سرهنگ جهان با تشکر از تعامل خوب دستگاه ها در جزیره برای مبارزه با مواد مخدر افزود: انچه که مهم و ضروری است توجه قشر جوان و نوجوان کشور به خطراتی است که مصرف مواد مخدر برای ان ها دارد.
وی تاکید کرد: نیروی جوانی و تفکر سازنده جوانان کشور با ید در مسیر توسعه همه جانبه کشور قرار گیرد.
رئیس پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف هم در این همایش  با بیان اینکه مقوله اعتیاد یکی از مصادیق جنگ نرم است گفت: از پای درآوردن اندیشه و تفکر در جامعه یکی از دلایل ترویج مواد مخدر در جامعه توسط دشمنان است.
غفاری با اشاره به اینکه بیش از 35 درصد جمعیت کیش را قشر دانش آموزی و دانشجویی تشکیل می دهند افزود: به همین دلیل طرح مهر تا مهر را با هدف مبارزه با مواد مخدر در قشر دانشجویان اجرایی کردیم و تا بهار 96 سه برنامه دیگر با همین موضوع در کیش برگزار خواهد شد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.