سازمان های مردم نهاد پرچمدار پیشگیری از مواد مخدر هستند

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش مشارکت سمن ها و سازمان های مردم نهاد را برای کاهش آسیب های اجتماعی موثر خواند و گفت : این سازمان ها پرچمدار پیشگیری از مواد مخدر هستند .

سرهنگ محمد حسن جهان عصریکشنبه در نخستین نشست کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد، امنیت موجود در کشور را مدیون خون شهدا دانست و گفت : باید قدردان زحمات آنها باشیم.
وی رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی دانست و افزود : باید به جای برخوردهای سخت و خشن مبارزه ، مقابله و پیشگیری را از طریق جامعه و با استفاده از سمن ها و تشکل های مردمی دنبال کنیم .
سرهنگ جهان با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های مردمی و سازمان های مردم نهاد در امر پیشگیری و مقابله با مواد مخدر استفاده کنیم اظهار کرد:کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش شعار جزیره پاک را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است و تحقق این امر نیز به همت و تلاش همگان بستگی دارد .
وی با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های بالقوه و بالفعل سازمان ها و گروه های مردمی گفت : این سازمان ها به عنوان عوامل اجرایی و عملیاتی می توانند کمک بزرگی در اجرای راهبردها ، سیاست ها و برنامه های اجرایی مبارزه با مواد مخدر باشند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش از همکاری رئیس هیات ورزش همگانی و همچنین رئیس هلال احمر به عنوان بازوی کمک کننده در بحث پیشگیری از آسیب های ناشی از مواد مخدر قدردانی کرد و افزود :حضوردر پارک ها ، مساجد ، مدارس و برگزاری برنامه های ورزشی و تفریحی از اقدامات ارزشمند انجام شده است .
وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست وگفت : تمامی دستگاه های دولتی ، ادارت ،واحدهای نظامی و انتظامی بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید وارد میدان عمل شوند.
سرهنگ جهان اظهار کرد : اگر مشارکت های مردمی افزایش یابد آسیب ها کمتر خواهد شد.
وی به درآمد هنگفت ناشی از فروش و قاچاق مواد مخدر در جهان اشاره کرد و افزود : دشمن هیچگاه از کسب این در آمد چشم پوشی نخواهد کرد و در هر کوی و برزن ، پارک ها و اماکن تفریحی و ورزشی کمین کرده و جامعه به ویژه نسل جوان این سرمایه های ارزشمند کشور را هدف گرفته است .
این مسئول در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش به نقش موثرکمیته مشارکت های مردمی در بهره گیری از ظرفیت های مردمی اشاره کرد و گفت : این کمیته باید تمام خانواده ها ،مربیان ، معلمان مدارس را در امر پیشگیری درگیر کند که در این صورت می توان گامهای خوبی در این عرصه برداشت.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش مشارکت سمن ها و سازمان های مردم نهاد را برای کاهش آسیب های اجتماعی موثر خواند و گفت : این سازمان ها پرچمدار پیشگیری از مواد مخدر هستند ، هرچه مشارکت این سازمان ها بیشتر باشد تاثیر بهتری خواهد داشت.
به گزارش ایرنا ، وی به تاکید مدیر عامل سازمان مبنی بر علمی شدن بحث پیشگیری از مواد مخدر و اعتیاد اشاره کرد و افزود : در دانشگاه ، مدارس این امر مورد توجه قرار گرفته ، ائمه جمعه و جماعات نیز پیگیر این موضوع هستند که امیدواریم برنامه های موجود در کمیته توسعه مشارکت های مردمی اجرایی و پررنگ تر شود.
وی در پایان با اعلام شماره 09628خط ملی مشاره ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : خانواده ها می توانند از خدمات رایگان مشاوره‌ای در زمینه‌هایی چون امور پیشگیری، کاهش آسیب و درمانی اعتیاد، معرفی نزدیک‌ترین مرکز درمانی به متقاضیان بهره مند شوند.
رئیس کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد نیز در این نشست به تعریف ماده مخدر پرداخت و گفت : هر ماده ای که سبب شادی بیش از حد شود و روحیه شخص را به صورت غیر طبیعی بالا ببرد و فرد ناراحتی های خود را به صورت مقطعی فراموش کند ماده مخدر است.
دکتر محسن آسوبار با تاکید بر اینکه امروز رویکرد مصرف مواد در جامعه از سنتی به صنعتی تغییر یافته است افزود: ورود مواد روان گردان به بازار و انواع ترکیبی ان به عنوان مواد طبیعی ' گل ' از خطرناک ترین مواد مخدر به شمار می رود، این نوع ماده اگر یکبار استفاده شود عملکرد مغز را مختل می کند.
وی جامعه هدف برای مصرف مواد مخدر را نوجوانان و جوانان دانست و افزود :ما باید تلاش کنیم تا در بحث پیشگیری به این جامعه هدف بیشتر توجه کنیم .
رئیس هلال احمر کیش در ادامه این جمعیت را سازمانی مردم نهاد عنوان کرد و گفت : این سازمان ها مشروعیت خود را از مردم می گیرند و مردم به آنها اعتماد بیشتری دارند ، در جمعیت هلال احمر کیش با استفاده از ظرفیت های ارزشمند آن موضوع آموزش را مورد تاکید قرار دادیم .
دکتر آسوبار با بیان اینکه هلال احمر کیش حسب وظیفه ذاتی در امر پیشگیری از مواد مخدر ورود کرده است اظهار کرد: ایجاد محله عاری از دخانیات ، برگزاری رقابت های نقاشی و طراحی با موضوع 'نه به اعتیاد' ، برگزاری آموزش های شناخت مواد و پیشگیری از اعتیاد درمدارس با همکاری بسیج ، مدارس و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه های انجام شده در هلال احمر کیش است .
وی حمایت های معنوی و مشورت های نهادها و سازمان های مردم نهاد را در امر پیشگیری از مواد مخدر موثر خواند و گفت : مبارزه با این پدیده تنها از عهده یک سازمان یا نهاد خاص بر نمی اید بلکه نیازمند مشارکت همگانی و مردمی است.
در این نشست نمایندگانی از بسیج ، آموزش و پرورش ، صدا و سیما ، نیروی انتظامی ، بهزیستی ، معاونت ورزش ،بهزیستی ، بیمارستان کیش، مرکز توسعه سلامت ، خبرگزاری ایرنا و... به بیان نقطه نظرات خود و اقدامات صورت گرفته در بحث پیشگیری پرداختند.
به گزارش ایرنا ، بهره مندی از ظرفیت حلقه صالحین بسیج در تربیت و آموزش ، مقابله جدی تر نیروی انتظامی با مواد مخدر ، تفکیک مصرف کنندگان ، شناسایی محلات آلوده و استفاده از کارشناسان متناسب با سطح سواد و فرهنگ هر منطقه برای سخنرانی و مشاوره ، تعیین مجازات سنگین برای مصرف کنندگان ، تقویت صمیمت و ایجاد محبت بین خانواده ها ، افزایش اعتماد به نفس و حس مسئولیت پذیری در جوانان ، ایجاد فضای عاطفی و امن در خانواده ، تقویت باورهای دینی ، بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی و انتقال پیام های آموزشی از نکات مطرح شده توسط نمایندگان حاضر در نشست بود.
پرهیز از برگزاری آموزش ها و سخنرانی های تکراری و خسته کننده، برگزاری بازی های بومی و سنتی و بهره مندی از ظرفیت ورزش همگانی ، اجرای برنامه های همگانی و دورهمی ، تهیه و تولید برنامه های گفت وگو محور در شبکه تلویزیونی و افزایش آن ، ایجاد پارک های بدون دخانیات ، ریشه کنی باورهای غلط ، طبقه بندی آموزش ، پرهیز از موازی کاری های در اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی ، برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان مدارس ، برگزاری کلاس های اموزشی مهارت های زندگی ، استفاده از ظرفیت افراد تاثیر گذار در باشگاه ها و اماکن ورزشی برای تذکر دادن از دیگر نکات مطرح شده در این نشست بود.
پخش کلیپی در مورد نه گفتن به سیگار دراین نشت برای حاضر از دیگر برنامه ها در این نشست بود .
در پایان نشست احکام اعضای کمیته توسعه مشارکت های مردمی به حاضران در نشست اهدا شد.
نخستین نشست کمیته توسعه مشارکت های مردمی عصر یکشنبه با حضور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ، رئیس کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد، در دفتر این شورا برگزار شد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.