85 درصد ساختمان های کیش مجوز ایمنی دارند

 رئیس اداره آتش نشانی کیش با بیان اینکه 85 درصد از ساختمان های کیش مجوز ایمنی را از این اداره دریافت کرده اند افزود : دریافت مهر تایید آتش نشانی برای دریافت پایان کار ضروری است .

 آتش نشانی کیش به منظور جلوگیری از بروز آتش سوزی و حوادث جبران ناپذیر در ساختمان ها به صورت جدی نسبت به نظارت و پایش اماکن به ویژه بازارهای کیش اقدام کرده است و بررسی های دوره ای خود را از مرحله شروع به کار یک طرح تا پایان آن ادامه می دهد .
به همین منظور رئیس آتش نشانی کیش در نشستی که با حضور اصحاب رسانه و مدیر یکی از مجتمع های تجاری و تفریحی در حال ساخت که در این محل برگزار شد به بررسی عینی و عملی وضعیت ایمنی و سیستم های اطفا و اعلان حریق پرداخت .
مهدی اسدی زنوز وجود سیستم های پیشرفته برای مواجه با خطرات را از ضرورت های مهم برای تمامی مراکز و ساختمان ها بر شمرد و افزود : در جزیره کیش از لوله هایی در پروژها به نام مانیسمان استفاده می شد که در ساختمان های جدید اجازه استفاده از انها داده نمی شود و باید از لوله هایی استفاده شود که در مقابل زنگ زدگی مقاوم باشند .
وی به شرایط آب و هوایی و شرجی بودن جزیره و خورندگی فلزات اشاره کرد و گفت : بهترین لوله ها گالوانیزه گرم است که سازگاری زیادی در مقابل خورندگی دارد که خوشبختانه در این بازار از آن بهره گرفته شده که از سیستم های به روز دنیاست از نظر آب و آتش نشانی و از نظر جت فن های تخلیه در طبقات منفی قابل تایید است.
وی نگهداری از سیستم ها و اهمیت دادن به مباحث ایمنی را در ساخت یک مجموعه مهم برشمرد و افزود : اینکه تنها پروژه ای ایجاد شود کافی نیست بلکه نگهداری و کنترل آن از اهمیت بالایی برخوردار است .
اسدی زنوز با بیان اینکه رعایت موارد ایمنی در کیش خوب است و گفت : بیش از 85 درصد ساختمان های کیش مجوز ایمنی را از آتش نشانی کیش دریافت کرده اند و تنها مشکل دسترسی خودروهای آتش نشانی از طریق برخی محیط های بیرونی به ساختمان ها است .
اسدی زنوز در مورد دسترسی به برج های بلند در زمان آتش سوزی گفت : با همت منطقه ازاد کیش نردبامی به ارتفاع 56 متر خریداری شده که ساختمان های بلند را پوشش می دهد و آتش نشانی کیش برنامه تمرینی برای مهارحادثه در ساختمان های بلند را در برنامه کاری خود دارد .

* مهر تاییدیه آتش نشانی برای دریافت پایان کار ضروری است
وی گفت : علاوه بر نکات ایمنی مورد نظر مولفه آزمایش نردبام برای دسترسی راحت به ساختمان های بلند در زمان آتش سوزی برای دریافت پایان کار در نظر گرفته شده است که پس از انجام آن پایان کار صادر می شود و مهر تاییدیه اتش نشانی برای دریافت پایان کار در هر متراژی الزامی است .
به گزارش ایرنا ،امید کشتکار مدیر اجرایی بازار میکا با گرامیداشت یاد آتش نشانان شهید در حادثه پلاسکو ابراز امیدواری کرد که وقوع این حادثه درسی برای سایر اماکن باشد تا نصب تجهیزات و رعایت نکات ایمنی را در دستور کار خود قرار دهند .
وی با بیان اینکه در این طرح مباحث ایمنی با دقت و حساسیت مورد توجه قرار گرفته است گفت : در این مجتمع از روزآمد ترین روشها برای مهار آتش سوزی استفاده کرده ایم .
کشتکار با تاکید بر اینکه در طراحی ها نیازمند یکسری استاندارد های بین المللی هستیم اظهارکرد : برای این مجموعه شرکت نفکو که نماینده استاندارد بین المللی NFPA است و روش سختگیرانه ای در خصوص اطفاء حریق و مباحث آتش نشانی دارد با ما همکاری می کند.
وی گفت : یکی از موضوعات مورد تاکید ما با این شرکت این است که در زمان تحویل پروژه از حضور بازرسان بین المللی این شرکت برای اخذ تاییدیه از طراحی تا اجرا استفاده کنیم .
مهندس ارشد این پروژه گفت: تمام ابزارها و موادی که در سیستم اطفاء و حریق استفاده کرده ایم دارای گواهی نامه های بین المللی و تحت نظر آزمایشگاه های مجاز و استاندارد هستند.
وی در مورد رعایت موارد ایمنی در تله کابین طراحی شده برای این مجموعه نیز به ایرنا گفت :جنبه ایمنی در تمامی تجهیزات در ایستگاه ابتدایی و انتهایی آن رعایت شده و به دلیل گرانقیمت بودن آن اطفاء نقطه ای را نیز پیش بینی کردیم.
کشتکار افزود :اگر به هر دلیل تله کابین متوقف شود، در طول مسیرکابین ها به گونه ای طراحی شده که توان خنک نگهداشتن کابین به مدت 2 ساعت را دارند و دمای آن را زیر 26 درجه نگه می دارد و کپسولهای آتش نشانی نیز در داخل کابین ها قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه بحث ایمنی در پارکینگ ها بیش از پیش مورد توجه است گفت :پوشش اطفاء و اعلان حریق در این بخش بیش از سایر بخش ها مورد توجه است چرا که به دلیل استقرار خودرو ها امکان بروز حادثه بیشتر است .
کشتکار افزود : سیستم اعلان حریق در این طرح مستقل از اطفاء حریق عمل می کند به گونه ای که با دریافت علائم دود یا موج حرارت فعال می شود که علاوه بر اعلان حریق به بخش مرکزی، آتش نشانان را نیز خبر می کند.
وی از حضور بازار میکابه عنوان نخستین طرح موفق در پیاده سازی سیستم اطفاء و اعلام حریق بر اساس استانداردهای بین المللی در همایش ملی آتش نشانی و ایمنی شهری که روزهای 4 و 5 اسفند ماه در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود خبر داد.
الگشن کمار مهندس بخش سیستم اطفاء حریق این بازار در جریان بازدید خبرنگاران از مراحل نصب سیستم اطفاء حریق گفت : سیستم آتش نشانی این بازار به شرکتی بین المللی سپرده شده است .
وی افزود: در این بازار شش نوع سیستم برای اطفاء حریق طراحی شده است که کاربردی های مختلفی دارد و در بخشی که برق کشی وجود دارد و نمی توان در هنگام بروز حادثه با روش های معمول خاموش کرد از روشی جدید برای مقابله با این نوع آتش سوزی استفاده می شود .
به گزارش ایرنا ،الگشن کمار اظهار کرد: در صورت سرایت آتش و افزایش درجه حرارت محفظه موجود شیشه ای شکسته می شود و به صورت خودکار به سیستم اطفاء فرمان دستور می دهد تا از طریق آبپاشی آتش خاموش شود.
وی اضافه کرد : در مواردی که زلزله رخ دهد و یا بر اثر افزایش یا کاهش دما ،سیستم طراحی شده به گونه ای عمل می کند که برای جلوگیری از شکست یا انفجار الحاقات به راحتی جدا می شود و سیستم ایمن می ماند.
مهندس بخش سیستم اطفاء حریق با بیان اینکه در این بازار سیستم های اطفا حریق به صورت آبپاش رو به بالا ، رو به پایین و دیواری طراحی شده است افزود : زمانی که آتش در مراحل نخست سرایت است آتش نشانان به راحتی آن را مهار می کنند اما اگر زمان بگذرد سیستم های اطفا حریق آبپاش کفایت نمی کند از این رو روش اسپری کردن دیواری برای آن نصب شده است که بتوان آتش را مهار کرد. هر طبقه سیستم جداگانه ای دارد و به صورت خودکار عمل می کند.
وی به طراحی سیستم پیشگیری در این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت : گاه جوندگان موذی اقدام به جویدن کابل های برق می کنند که از بین رفتن پوشش ،خطراتی به همراه خواهد داشت که برای جلوگیری از آن کابل ها به آرمور یا یک لایه زره مجهز شده است که در برابر خطر جویده شدن محافظت می شود.
این مسئول سیستم اطفاء حریق در مورد اموزش های لازم به نیروها گفت : دو نوع آموزش داریم که پس از نصب سیستم ها آموزشهای لازم به آتش نشانان و افراد مسئول داده می شود.
وی با بیان اینکه این بازار توانسته با طراحی و اجرای آخرین سیستم های بین المللی پیشگیری و اطفاء حریق گام بزرگی در بحث ایمنی بازارها بردارد افزود : علاوه بر آتش سوزی ، ساختمان ها باید در مقابل زلزله هم مقاوم باشند که یک سیستم منبسط یا منقبض شونده در طراحی اطفا حریق وجود دارد که هنگام زلزله می تواند آن را ایمن نگه دارد .
در این نشست حمیدرضا بدری پور مدیر پروژه نیز حضور داشت .

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.