آموزش تنها راه پیشگیری از شیوع ایدز/با نگاه منفی مبتلایان را از جامعه ترد نکنیم

 آموزش تنها راه پیشگیری از شیوع ایدز/ با نگاه منفی مبتلایان را از جامعه ترد نکنیم

 رییس مرکز توسعه سلامت کیش عنوان کرد که تنها راه پیشگیری از ابتلای به بیماری ایدز ، آموزش و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه است.

دکتر محمدرضا رضانیا روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سازمان جهانی بهداشت اول دسامبر مصادف با 10 آذر را به عنوان روز جهانی ایدز معرفی کرده و بر این اساس هشتم تا چهاردهم آذرماه نیز به عنوان هفته اطلاع‌رسانی و آشنایی بیشتر جامعه با ایدز انتخاب شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیماری ایدز برای اولین بار در سال 1981 میلادی شناسایی شد و این بیماری یک نوع نقص سیستم ایمنی اکتسابی در بدن انسان نامیدند.
وی اضافه کرد: از ابتدای شناخت این بیماری تا به امروز 36 میلیون و 700 هزار نفر در دنیا به این بیماری آلوده شده اند؛ از طرفی در سال گذشته و در سطح دنیا یک میلیون و 700 هزار نفر ابتلای جدید و یک میلیون مرگ افراد مبتلا به ایدز داشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز هم اینک بالغ بر 36 هزار نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی شناسایی شده داریم و با تخمینی که وجود دارد بالاتر از یکصد هزار نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی باید داشته باشیم که هنوز موفق به شناسایی آنها نشده ایم.
رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: تاکنون داروهای متعددی برای این بیماری که خاصیت ضد ویروسی داشتند تهیه شده که می تواند بیماری ایدز را کنترل کنند تا افراد یک زندگی عادی را داشته باشند.
دکتر رضانیا با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از چهار سال گذشته طرحی با عنوان 909090 را در سطح جهان راه اندازی کرده است، اظهار کرد: یعنی تا سال 2020 ، 90 درصد افراد مبتلا به ایدز را شناسایی و از این افراد شناسایی شده در جهان 90 درصد را تحت درمان قرار دهیم و از این تعداد نیز 90 درصد سطح تکثیر و ویروس در بدنشان تا حدی پایین بیاید که انتقال پذیری آنها به حداقل ممکن برسد.
وی تصریح کرد: از طرفی سازمان جهانی بهداشت مصمم است تا سال 2030 شیوع بیماری ایدز را کنترل و از بروز موارد جدید ممانعت کند.
دکتر رضانیا تاکید کرد: در رابطه با این بیماری در جامعه سیاه نمایی شده و باید نگرش به این بیماری و افراد مبتلا عوض شود، چرا که در مقطعی برخی از کودکان هموفیلی به دلیل استفاده فرآورده‌های خونی به این ویروس مبتلا شدند و این دلیل بر فساد اخلاقی افراد نیست.
وی افزود: نگرش منفی و تفکر غلط در رابطه با افراد مبتلا به ایدز، باعث دور شدن آنها از خانواده و رواج حس انتقام گیری در این قبیل افراد می شود.
وی گفت: رسانه ها باید با قوت بیشتری برای آگاهی بخشی به جامعه وارد عمل شوند، آموزش و افزایش سطح آگاهی تنها راه پیشگیری از ابتلا به ایدز است.
دکتر رضا نیا تصریح کرد: مراکز آموزشی، آموزش و پرورش، مراکز نظامی و دیگر نهادهای اجتماعی باید اطلاع‌رسانی بیشتری را در این زمینه داشته باشد.
وی بابیان اینکه احتمال ابتلای افراد به ویروس اچ آی وی از راه استفاده از خون و فراورده های خونی به صفر رسیده است خاطرنشان کرد : از طرفی مصرف مواد روانگردان نیز یکی از خطراتی است که باعث می‌شود افراد از شرایط عادی خارج شده و اقدام به روابط جنسی غیر اخلاقی و محافظت نشده کنند که در این افراد ابتلا به ایدز بیشتر است.
وی اظهار کرد: از ابتدای امسال در سراسر کشور و این جزیره تست و آزمایش مادران باردار در 2 نوبت و به منظور اطمینان خاطر از سلامت نوزادان انجام می شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون در جزیره این امکان وجود دارد تا افراد بدون هیچ دغدغه و نگرانی اجتماعی، اقدام به آزمایش ایدز بدون هیچ هزینه ای کنند.
وی گفت: برای تشخیص بیماری ایدز ، امکانات و روش های سریع با اطمینان بالایی ساخته شده که در جزیره نیز موجود است و افراد می‌توانند با مراجعه به این کلینک ها که بطور مستمر در طول سال فعال است، در عرض 20 دقیقه با انجام یک تست از وضعیت سلامتی خود از این بماری مطلع شوند.
وی اطمینان خاطر داد که این آزمایش ها به صورت رایگان و کاملا محرمانه انجام می شود که با کد مشخص افراد و بدون نام آزمایش خود را انجام می دهند.
وی افزود: جلب مشارکت عموم مردم برای آزمایش اچ آی وی ضروری است ، چرا که نرخ ابتلای بانوان اکنون در جامعه بالا رفته و از طرفی سن ابتلا نیز پایین آمده و به 29 سال رسیده که این زنگ خطری در کشور است.
وی بار دیگر اطلاع رسانی و ترغیب مردم و کسانی که ریسک خطر ابتلای بالای به این بیماری دارند، برای انجام این آزمایش را ضروری دانست.
جزیره کیش با مساحت91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.
سالانه به طور متوسط بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.