جدال باران و آسفالت در کیش

 از ابتدای امسال تا کنون معابر کیش در طرح بازسازی و آسفالت قرار گرفته اند اما بنا بر اولویت میزان تخریب و یا در معرض دید و تردد بیشتر بازسازی می شوند.
مهندس علی عرب معاون عمران و ترافیک شرکت عمران ،آب و خدمات کیش گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از 200 هزار متر مربع از خیابان های کیش آسفالت شده است
وی افزود: هزینه این طرح  12 میلیارد تومان است.
البته کار بازسازی و آسفالت معابر کیش تا 28 اسفند ادامه دارد .
پس از تعطیلات نوروزی تقریبا از 20 فروردین کار بازسازی معابر کیش در دو مرحله دیگر پیگیری می شود.
مهندس علی عرب در صحبتهای خود به این نکته هم اشاره کرد که : آسفالت خیابان های فرعی و خیابانهای داخل شهرک ها هم در دستور کار قرار گرفته است.
پیمانکاران برای بازسازی معابر ناگزیرند خیابانها را چند ساعت یا چند روز ببندند اما برخی شهروندان از بستن خیابانها ناراضی هستند!
یکی از کارگران خدمات شهری در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای کیش گفت: برای آسفالت باید خیابانها بسته شود تا قیر داغ به خودرو ها و عابران پیاده آسیب نرساند.
به هرحال به نظر می رسد  برای توسعه شهری علاوه بر مسئولان ، شهروندان هم باید تلاش و همکاری کنند.
گرمای تابستان کیش که گاهی به بالای 50 درجه سانتی گراد می رسد روی آسفالت خیابانها تاثیر زیادی دارد و اگر آسفالت مرغوب نباشد به لاستیک خودرو ها و وسایل نقیله عمومی آسیب می رساند.
حالا در این شرایط آب و هوایی مسئولان شرکت عمران ، آب و خدمات کیش تلاش می کنند از آسفالتی استفاده کنند که استحکام بیشتری برابر گرما داشته باشد.
 اما نکته ای دیگر که معاون عمران و ترافیک شرکت عمران ، آب و خدمات کیش به آن اشاره کرد  قابلیت و استقامت  آسفالت معابر کیش برابر گرما و تابش نورخورشید است.
وی گفت: اختلاف دمای هوا در فصول مختلف می تواند به مقاومت آسفالت آسیب برساند،اما در کیش که این اختلاف دما زیاد نیست آسفالت ها مقاومت بیشتری دارند.
البته گاهی شدت گرما به حدی است که قیر مخلوط شده با آسفالت به کف کفش ها می چسبد !!
اما یک نکته قابل توجه ! آسفالتی که با این شرایط تهیه می شود چرا برابر بارش های باران هرچند کم ، مقاومت ندارد؟
و یا این پرسش ، چرا آسفالت های کیش نسبتا زود تخریب می شوند و هنگام بارندگی به صورت دایره و یا بیضی از سطح خیابانها کَنده می شوند؟
مهندس عرب گفت: خیابانهای کیش برای بازسازی باید هم زیر سازی شوند و هم سطح آنها تعمیر شود اما به دلیل اینکه در سالهای متمادی زیر سازی انجام نشده و خاک کیش هم مرجانی است لذا آب زیر آسفالت نفوذ می کند و موجب کنده شدن آسفالت می شود.
علت صرف نظر کردن از زیرسازی خیابانها هزینه بالای آن است ،آسفالت سطح معابر هر متر مربع حدود 50 تا 60 هزار تومان  هزینه دارد اما با زیر سازی حدود 100 هزار تومان!
از معاون عمران و ترافیک شرکت عمران ،آب و خدمات شهری کیش پرسیدیم راه کار حل این مشکل چیست؟
وی دو راه حل را مطرح کرد :
ابتدا آسفالت معابر به روش میکرو سارفیسینگ( لایه حفاظتی 1 سانتی متری با طول عمر 5 سال ) و سپس آسفالت زیر سازی و رو سازی با ضخامت 5 سانتی متری و عمر مفید حدود 15 سال ، این دو روش برای جلوگیری از تخریب معابر موثر است.
البته معاون عمران و ترافیک شرکت عمران ،آب و خدمات شهری کیش  ایجاد چاه های جذبی و زه کش در خیابانهای کیش را مهمترین راه برطرف کردن آب گرفتگی و تخریب آسفالت مطرح کردو گفت: تقریبا از ابتدای امسال 100 حلقه چاه زه کش در معابر کیش ساخته شده است اما به دلیل حجم بارندگی های فصلی در کیش چاهها توان جذب آب را ندارند .
حالا باید برای افزایش توان جذب آب در چاههای زه کش چه کرد؟
مهندس عرب به این پرسش هم پاسخ داد.
استفاده از مصالح موجود در کیش (مصالح مرجانی ) موجب می شود چاهها توان جذب بالایی نداشته باشند ،چراکه مرجانها آب را بیشتر در خود نگه می دارند به همین علت باید مصالح از شهرهای دیگر وارد کرد که تقریبا هزینه زیادی دارد.
اما شرکت عمران ،آب و خدمات شهری کیش تصمیم دارد از این پس مصالح مرغوب از شهرهای دیگر وارد کند.  
باران های کیش موسمی و دانه درشت است و در مدت کوتاهی (حدود 5 دقیقه بارش ) خیابانها دچار آب گرفتگی می شود.
البته خودروهای پمپاژ آب در سطح خیابانها مستقر می شوند و آب باران را جمع آوری می کنند.
  پس از بارش باران های فصلی در کیش که معمولا از اواسط پاییز آغاز می شود، آسفالت بخش زیادی از خیابانها کنده می شود و چاله هایی حفر می شود که بر اثر بارندگی مملو از آب است و راننده این چاله ها  را تشخیص نمی دهد  و با سرعت حدود 60 کیلومتر بر ساعت با شتاب در این چاله ها می افتد.
صدمه جدی به جلوبندی و لاستیک خودروها یکی از عوارض افتادن خودرو ها در چاله های خیابان های کیش است.
یکی دیگر از تبعات ایجاد این چاله ها ، تغییر مسیر ناگهانی راننده برای نیافتادن در چاله هاست که منجر به تصادف با خودرو های عقبی یا کناری ، یا عابران پیاده می شود!!
مهندس علی عرب گفت: امسال در مناطقی که رفت و آمد بیشتر است و آب بیشتر جمع می شود مانند منطقه باغ راه ، نمایشگاه بین المللی و مرکز خرید پاندا بیش از 10 حلقه چاه جذبی حفر شده است که این چاهها هر کدام 60 تا 70 متر مکعب آب را جذب می کنند.
اما به نظر می رسد همچنان باید به تعداد این چاههای جذبی افزوده شود چرا که برای تامین آب سفره های آب زیرزمینی نیز کاربرد زیادی دارد.
حالا کمی بررسی کارشناسی و اقدام موثر می تواند چهره زیبای کیش را زیباتر کند چراکه وسعت این جزیره 92 کیلومتر مربعی آنقدر زیاد نیست که برای توسعه شهری و تامین زیبایی های بصری و رفع مشکلات فنی مسئولان را زمین گیر و شهروندان را ناراضی کند!
شهروندان کیش می توانند مشکلات خدمات شهری را که آسفالت معابر هم جزء آنهاست با شماره تلفن 137 به گوش مسئولان برسانند البته خبرگزاری صدا و سیما هم پل ارتباطی مردم و مسئولان است و مردم کیش از طریق کانال خبرگزاری صدا و سیما مشکلات ، انتقاد ،پیشنهاد و  یا رضایتمندی خود را اعلام می کنند مسئولان هم پاسخ می هند و شهروندان پاسخ مسئولان را در همین کانال دریافت می کنند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.