منطقه و جهان چه بخواهند چه نخواهند ایران از ظرفیت بزرگ هاب در منطقه برخوردار است

به گزارش صبح کیش  در آیین افتتاح بیستمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کشور که با حضور امیر دریادار حسین خانزادی و دریادار امیر رستگاری در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد امیر خانزادی با اشاره به ظرفیت های ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه اظهار کرد: ظرفیت های گذرگاهی تولید، قدرت، ثروت، تسلط، و منزلت از ظرفیت هایی است که ایران در موقعیتی قرار داده که جهان چه بخواهد، چه نخواهد جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بزرگ یک هاب را دارد هم هاب زمینی، هم دریایی و هم هوایی.

وی با اشاره به اینکه پیرامون این منطقه دریاهای بزرگی قرار دارند که در جهان تاثیرگذار هستند افزود: در دنیا شاید 7 گذرگاه راهبردی مهم جهانی داشته باشیم که عرصه پیوسته جهانی را به هم متصل می کنند که 5 گذرگاه در منطقه ما قرار دارند و این مسئله ارزش این منطقه را بیش از پیش نشان می دهد.

دریادار خانزادی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که این منطقه ظرفیت اتصال سه قاره جهان به یکدیگر را دارد و می تواند ارتباط و پیوستگی قاره های بزرگ اروپا، آسیا و آفریقا را حفظ کند. منطقه حساسی ازجهان که مرکز مرکز هم به آن گفته می شود.

وی تاکید کرد: انبار انرژی جهان یا بیضی راهبردی جهان نیز در این منطقه قرار دارد و این منطقه بر دریاهای مهمی که به آن ها اشاره شد تسلط دارد و این تسلط به واسطه اینکه یک سوم تجارت دریایی جهان از منطقه شمال اقیانوس هند و گذرگاه هایی که به آن ها اشاره شد عبور می کند تسلط خواهد داشت بر تجارت جهانی کالا از طریق دریا؛ با این نگاه، منطقه این ظرفیت ها را به خودی خود دارد و می تواند تولید قدرت کرده تولید ثروت کرده و تسلط و منزلت را به دنبال آورده و روند تولید کند.

فرمانده دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر می خواهیم به شکل ویژه تر به ظرفیت تاثیر گذاری جهانی جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم در منطقه خاور میانه یا غرب آسیا ما در موقعیت مرکز مرکز و مرکز بیضی انرژی راهبردی جهانی و مجاور با خطوط کشتیرانی جهانی هستیم و مرزهای دریایی پیوسته و طولانی را در این منطقه داریم، از سواحل اقیانوسی برخورداریم و دارای قلمرو وسیع و دریاهای پیرامونی گسترده و مهمتر از همه تمدن کهن  بوده و برخوردار از ظرفیت مردمی هستیم که از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی برخوردارند که با همه این داشته ها می توان گفت منطقه و جهان با تمام تلاشی که برای زیر تحریم نگه داشتن ایران می کنند ژئوپلتیک کار خود را به خوبی انجام می دهد در نتیجه سیاست گذاران و تصمیم گیرانی که قرار است قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی را ترسیم کنند باید حواسشان باشد که ما قطعا در قبال منطقه و جهان تکلیفی داریم که باید به آن عمل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب ما با دریای آزاد به چهار گوشه جهان دسترسی داریم که از آن برای دفاع از کشور، تجارت، همکاری با دوستان و همه برکاتی که در دریا نهفته است می شود استفاده کرد.

امروز نبرد، نبرد لجستیکی است

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت های قابل توجهی دارد که اگر با آن ها به خوبی توجه کرده و براین اساس راهبردها و برنامه ریزی های هدفمندی تعریف و تدوین شده و براساس آن ها حرکت شود می توانیم این کشور را سربلندترین کشور در این حوزه معرفی کنیم افزود: با استفاده از ظرفیت ها و هدفگذاری های دقیق مبتنی بر دانش روز، شناخت مزیت ها در بخش توسعه دریایی و جایگاه صنایع دریایی و دریانوردی در کشور و مدیریت منابع محدودی که در اختیار داریم می توانیم موانع را از راه برداریم.

وی با اشاره به اینکه امروز جنگ، جنگ لجستیکی است افزود: اگر آمریکایی ها در این عرصه پیروز شوند به ما ضربه خواهند زدو اگر پیروز نشوند تحریم ها اثری بر ما نخواهد داشت در نتیجه امروز باید با همدلی و نگاه وسیعتر اختلافات را کنار بگذاریم که اگر از این مرحله عبور کنیم آمریکا سرجای خود خواهد نشست.

بیستمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کیش که با هدف معرفی ظرفیت ها و توانمندیهای صنایع دریایی و ایجاد بستر فعالیت‌های صنعتی حوزه دریایی و دریانوردی کشور برگزار شده است، از ۲۶ آذر تا ۲۸ کار خود را در منطقه آزاد کیش ادامه می‌دهد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.