معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: مرکز نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی بندرگاه کیش با هدف اجرای کنوانسیون آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC ۱۹۹۰) احداث شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش،اسماعیل مکی زاده با اشاره به حساسیت زیست محیطی و مجاورت در منطقه تردد دریایی TSS تنگه هرمز و خطرات وقوع سوانح منجر به آلودگی نفتی، افزود: تجهیزات این مرکز شامل بوم‌های مهار آلودگی از نوع فنس بوم‌های پر‌شده از هوا و بوم‌های جاذب اسفنجی و پمپ ‎های انتقال مواد نفتی از سطح آب به مخازن نگهداری آلودگی است.

وی افزود: انواع مواد شیمیایی پراکنده آلودگی نفتی و ورق‌های جاذب مواد نفتی در انبار سرپوشیده و در بخش شناوری نیز شناور‌های جستجو و نجات دریایی و پاکسازی آلودگی دریا در بندرگاه کیش مستقر شده است.

معاون دریایی اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه با سازمان منطقه آزاد کیش، مکان نگهداری تجهیزات اضطرار در دریا و مقابله با آلودگی نفتی در اختیار اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان قرار می‌گیرد و انواع تجهیزات و شناور‌های مرتبط نیز توسط اداره کل بنادر استان تامین خواهد شد.

مکی زاده با بیان اینکه مرکز نگهداری شامل سالن نگهداری تجهیزات، دفتر کار و محل اقامت کارکنان خواهد بود، گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای حفظ آمادگی بیش‌تر قرار است، کارگاه آموزشی تئوری و عملی مقابله با آلودگی نفتی در محل جزیره برگزار شود.

وی گفت: با هدف پوشش گستره آبی استان هرمزگان در برابر خطرات آلودگی نفتی علاوه بر مرکز اصلی نگهداری مقابله با آلودگی در بندر شهید رجایی مرکز فرعی مقابله با آلودگی بندر جاسک و مرکز نگهداری جزیره قشم نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مکی زاده با اشاره به لزوم حمایت از محیط زیست دریا با بکارگیری توان عملیاتی و تخصصی سازمان بنادر افزود: بنادر لنگه، بندر شهید باهنر و شهید حقانی نیز به تجهیزات مقابله با آلودگی مجهز شده اند و تیم‌های مقابله با آلودگی ۲۴ ساعته در بنادر مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بنادر ملکی سازمان بنادر، در تمام پایانه‌های تخلیه و بارگیری مواد نفتی مانند جزایر لاوان و سیری تیم مقابله مجهز به تجهیزات و شناور مخصوص نیز مستقر شده است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.