قطعی‌های پی‌درپی برق در اوج گرمای کیش و همزمانی افزایش مصرف آب و برق و مشکلات پیش‌آمده و کمبود بیش از ۱۲۵ مگاوات برق در نیروگاه شمال از یک طرف و حبس تولید در نیروگاه جنوب از طرف دیگر باعث ایجاد مشکلات و البته ابهامات و سوال‌های بسیاری در میان مردم گشته است.

قطعی‌های پی‌درپی برق در اوج گرمای کیش و همزمانی افزایش مصرف آب و برق و مشکلات پیش‌آمده و کمبود بیش از ۱۲۵ مگاوات برق در نیروگاه شمال از یک طرف و حبس تولید در نیروگاه جنوب از طرف دیگر باعث ایجاد مشکلات و البته ابهامات و سوال‌های بسیاری در میان مردم گشته است.
این در حالی است که علی‌رغم ضعف مشهود شرکت آب و برق در تامین برق مصرفی مشترکین خود، تامین برق ترمینال جدید فرودگاه نیز به این شرکت واگذار و برای اتصال برق، دو برابر شبکه‌ی موردنیاز نیروگاه جنوب، شبکه گذاشته شده است و در اقدامی دیگر مناقصه‌ی آب آن در حال اجرا می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش در گفتگو با برخی از اصحاب رسانه در سالروز گرامی‌داشت یاد شهید صارمی و روز خبرنگار، با اشاره به تاثیر رسانه و اعتبار آن در راستای اتفاقات مثبت انجام‌شده‌ی روزهای اخیر در جهت رفع مشکلات برق، گفت: رفتار مسئولانه برخی از رسانه‌های کیش در این حوزه می‌تواند الگویی خوب برای روند مطرح و حل مشکلات در حوزه‌های دیگر باشد. (توضیح رسانه: مدیر روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در نشست تجلیل از اصحاب رسانه صراحتا اعلام کرده بود: اگر خبر مشکل برقمنتشر نشده بود، با این سرعت و سهولت مرتفع نمی‌گشت)
حسین قطبی انعکاس اخبار بدون سیاه‌نمایی و جانب‌داری در جهت حفظ تراز پاسخگویی مسئولین را رسالت اصلی اصحاب رسانه دانست و در ادامه اقدامات انجام‌شده‌ی کنونی را صرفا مُسکنی کاملا موقت دانست و افزود: اگر بدون پرده‌پوشی به شرایط بنگریم، ناترازی عرضه و تقاضا در برق و همچنین آب، مشخص‌ترین مشکل مشهود است که گریبان‌گیر عموم مردم می‌شود.
وی با توضیح چگونگی توزیع برق در این نیروگاه بر اساس الگوی استاندارد بهره‌برداری صنعت برق، اظهار داشت: بهره‌برداری امن، نیازمند مولد با ضریب مشخص نسبت به مصرف است؛ بر این اساس نیروگاهی که ۱۰۰۰ مگاوات برق به مردم فروخته است طبق قانون موظف به دراختیار گذاشتن این میزان در چهارچوب استاندارد و مقررات برای ۳۶۵ روز، طی ۲۴ساعت است.
قطبی با تاکید بر این‌که ضریب همزمانی در صنعت برق تعریف مشخصی دارد که در نیروگاه جنوب ۲۲درصد است، تصریح کرد: این ضریب بدین‌معنا است که در فروش هر ۱۰۰ مگاوات، ۲۲ مگاوات درحال مصرف است که این ضریب در مکان و زمان‌های مختلف کشور و دنیا متغیر است اما اکنون در جزیره به این مقدار رسیده‌ایم، پس نیروگاهی که ۱۰۰۰مگاوات فروخته است، برای تولید برق پایدار باید آماده‌ی مصرف حداقل ۲۲۰مگاوات برق باشد.
وی از ناترازی بین تولید و مصرف ابراز تاسف کرد و ادامه داد: بعد از ضریب همزمانی، ضریب ۱.۱ مطرح می‌شود با این مفهوم که برای تامین امنیت برق در مدار که ۲۲۰ مگاوات محاسبه شده است، باید ۱.۱ برابر آن نیز حتما افزون وجود داشته باشد که مقدار ۲۲۰مگاوات مذکور قابل استفاده باشد که همین مطلب نیز نیازمند برخورداری از دو دستگاه ۲۵مگاواتی استندبای است که درنهایت محرز است که برای تامین مصرف ۲۲درصدی ۱۰۰۰ مگاوات فروخته‌شده، حداقل ۳۰۰مگاوات تولید برق روزانه و حتی ۵۰۰مگاوات ظرفیت اسمی نیاز است تا بحران‌های مشابه روزهای اخیر مواجه نگردد، درحالی که رقم موجود معادل تقریبا نصف این مقدار! است. (توضیح رسانه: برای تامین هر یک کیلووات برق، ۳۵۰دلار هزینه لازم است)
قطبی با تاکید بر لزوم توجه و نظارت حاکمیت، تصریح کرد: نظارت و جلوگیری از خالی‌فروشی، ادعا و وعده‌ی پوچ، بررسی بیلان فروش برق و موارد مانند این از وظایف محرز این حاکمیت است.

نظام اقتصادی برق و آب جزیره قابل قیاس با سرزمین اصلی نیست

مدیرعامل شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش با بیان این مطلب که نظام اقتصادی برق و آب جزیره در بخش عمده‌ای تراز است و مانند سرزمین اصلی زیان‌ده نیست پس هیچ قیاس و توجیهی در این زمینه یا منتی بر مردم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۸ ماه است “نیروگاه جنوب ِ تراز” با حبس تولید برای تامین و پوشش ضعف‌های :نیروگاه ناتراز دیگر”، معطل نگاه داشته شده است.
قطبی با اشاره به نامه‌ای در حدود سه ماه پیش با موضوع اعلام آمادگی برای عرضه‌ی واحد ۲۵مگاواتی برق و واحد ۲۵۰۰ مترمکعبی برق، گفت: به تازگی پاسخی با محتوای مختصر و منحصر “طبق قانون تجارت رفتار کنید”! دریافت کرده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که اکنون نیروگاه جنوب در حوزه‌ی برق، از ناترازی‌ مثبت برخوردار و در حوزه‌ی آب، سربه‌سر است، فروش انشعاب در این نیروگاه را معادل مبلغ سال ۱۴۰۱ (علی‌رغم تورم ۵۰درصد سال جدید) عنوان و تصریح کرد: این موارد صرفا در جهت مدارا با مردم، رعایت خط‌قرمزهای اخلاقی شرکت و حفظ منافع عمومی است.

یکی از راه‌های اصلاح نظام برق‌رسانی در جزیره کیش، راه‌اندازی خط ۱۳۲ بود

قطبی با بیان این مطلب که خط ۱۳۲، خطی فشار قوی در سه‌نقطه‌ی کرانه، پرواز و نوبنیاد است، گفت: این خط در منطقه‌ی پرواز آماده‌ی اتصال است اما با سرقت چند میلیارد کابل، خسارت هنگفتی به شرکت وارد شد و از طرفی ظاهرا مقدمات واگذاری این خط نیز به شرکت آب و برق انجام شده است و عملا خط ۱۳۲ را از دست رفته می‌پنداریم.
وی افزود: بسیاری از موارد و مشکلات کمبود برق با راه‌اندازی این خط که با “انتقال” بین تولید و توزیع فاصله می‌انداخت، برطرف می‌شد چرا که انتقال در ید حاکمیت و قابل، هدایت، کنترل، نظارت و با امکان ریگولاژ قرار می‌گرفت، در حالی که اکنون سازمان در حوزه‌ی برق، عملا نقش حاکمیتی برای خود قائل نیست و خود را نیازمند ابزاری در این حوزه نمی‌داند.
قطبی با اشاره به بارها پیشنهاد نیروگاه جنوب به انجام این امر که هم شرایط کیفی و کمی بهره‌برداری را بالا می‌برد و هم این‌که اتصالات باعث قطعی نیروگاه نمی‌شود، بر امکان ایجاد درآمد از این طریق با عنوان ترانزیت برای سازمان تاکید کرد و ادامه داد: هزار میلیارد برآورد اجرای کار خط ۱۳۲ و حداقل ۲۰میلیارد به مشاور برای پروژه‌ای پرداخت شده است که همین اکنون مدت‌هاست معطل، آماده و بر زمین مانده است، چرا که موضوع اتصال به سرزمین اصلی عملا با موضوع انتقال گاز به جزیره منتفی شده است.
مدیرعامل شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش در ادامه با بیان این مطلب که ایجاد شبکه آب و برق از انتهای منطقه هندورابی جهت مشترکین جدید نوبنیاد(با نیاز بالغ بر ۲۰مگاوات برق) در راستای سبک کردن سربار شرکت آب و برق با هزینه‌ی خود نیروگاه جنوب و همچنین ایجاد نقطه‌ی تبادلی در آن منطقه برای مشترکین قبلی و تامین برق مناطق F3 که اکنون با خاموشی مواجه‌اند، از جمله پیشنهاداتی بود که سال گذشته به سازمان ارائه و پیگیری شده است، خاطرنشان کرد: در صورت دریافت پاسخ مساعد، ظرف دو ماه آماده‌ی بهره‌برداری خواهد بود. گفتنی است این پیشنهاد در ابتدا با طرح شبکه‌ی هوایی مطرح شده بود که با نظر سازمان، شبکه‌ی زمینی درنظر گرفته شد اما همچنان با اجرای آن موافقت نکرده‌اند.
قطبی با اشاره به اعطای مجوز ۵۰ هتل و بلوار گردشگری خاطرنشان کرد: تامین برق به پول و زمان نیاز دارد، بخش اول را که مبلغی بالغ بر ۵میلیون دلار است، به‌علاوه‌ی تمام هزینه‌های شهری، نیروگاه جنوب تامین می‌کند و زمان که بسیار مهم است در انتظار تایید سازمان به سر می‌برد.
وی پیش‌تر نیز در گفتگو با این رسانه، ضمن اشاره به این‌که درصورت ۱۰۰مگاوات برق مصرفی و ۲۰هزار مترمکعب آب آشامیدنی در همین زمان در حوزه‌ی برق ۳۰مگاوات حبس تولید داریم و در حوزه‌ی آب، تولید و مصرف فعلا برابری می‌کند، با تاکید بر این‌که مشکلات توسعه شبکه باید حل شود، تصریح کرده بود: بدون همکاری سازمان، امکان توسعه خدمات وجود ندارد و در صورت عدم حذف مانع‌تراشی‌های حال حاضر، فقط قادر خواهیم بود خدمات کنونی را حفظ کنیم.

هنوز هیچ درخواستی برای تبادل برق از طرف نیروگاه شمال ارائه نشده است

پس از رسانه‌ای شدن مشکلات قطعی پی‌درپی برق در روزهای اخیر و ضعف شرکت آب و برق در تامین برق موردنیاز مشترکین خود در پیک مصرف و همچنین برگزاری نشستی با حضور مدیرعاملان دو نیروگاه شمال و جنوب و مدیر امور زیربنایی و عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، بر تبادل ۱۵مگاوات برق توافق و تفاهم شد با درخواست رسمی نیروگاه شمال این مقدار توسط نیروگاه جنوب توزیع گردد، با وجود برقراری جلسه و انعقاد این تصمیم در ۱۴مرداد، توزیع ۱۰ مگاوات برق از ۱۵ مرداد توسط نیروگاه جنوب(ماهتاب) و نامه‌ی رسمی این نیروگاه به شرکت آب و برق، تا این لحظه هیچ درخواستی از طرف این شرکت ارائه نشده است! و این امر علاوه بر ایجاد مشکلات حقوقی برای شرکت آب و برق ماهتاب و بروز چالش در محاسبات مالی، این سوال را به ذهن می‌رساند که در پس پرده چه می‌گذرد و چرا برای دریافت برقی که روزهاست در حال توزیع می‌باشد، نامه‌ای که معمول و مرسوم و قانونی است، ارسال نمی‌شود/مریم اکبرپور

{image path="images/2023/08/11_e4e5d7bff0_IMG_0236.jpeg" caption="007"}

نامه شرکت ماهتاب به شرکت آب و برق کیش

{image path="images/2023/08/11_f68c362bed_IMG_0237.jpeg" caption="008"}

پاسخ نامه فوق

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.